Cuvânt duhovnicesc
Colegul nostru de forum, Mihailc, a postat cândva un text pe care l-am păstrat, găsindu-l excepțional: "Patru capete folositoare despre gânduri" - de Nicodim Aghioritul.
Îngăduiți-mi să postez din nou acest cuvânt, deoarece aici se pot găsi temeiuri limpezi, dacă ne dăruim cu atenție lecturii, pentru afirmația privind rolul (limitat al) voinței în viața duhovnicească.
1. Care e cauza naturală a gândurilor?
Cauza naturală a tuturor gândurilor e aceasta. Omul e dublu, adică e compus din trup și suflet. Și așa cum sufletul are în chip natural cinci simțuri naturale trupești și exterioare: vederea, auzul, mirosul, gustul și pipăitul, tot așa și sufletul are în chip natural cinci simțuri spirituale [gândite cu mintea] și interioare, potrivit Marelui Vasile care tâlcuiește versetul "păzi-va Domnul toate oasele lor" din Psalmul 33; adică are: ochi spirituali, urechi spirituale, miros spiritual, gust spiritual și pipăit spiritual, de aceea și vede spiritual, aude spiritual, miroase spiritual, gustă spiritual și pipăie spiritual toate realitățile spirituale, adică fie cele dumnezeiești, fie cele îngerești, fie cele demonice, fie cele omenești și lumești.
Așa cum omul are în chip natural un cuvânt rostit, care e grăit cu glas tare cu gura și cu limba, tot așa are în chip natural și un cuvânt spiritual, care e grăit în chip tainic în inimă, cuvânt care se numește și interior. și așa cum cu cuvântul rostit omul rostește câte vrea, fie cele dumnezeiești, fie cele îngerești, fie cele demonicești, fie lucrurile omenesti și lumești, așa și prin cuvântul interior el grăiește și gândește în inima sa cîte vrea: fie lucrurile dumnezeiești, fie cele îngerești, fie cele demonicești, fie cele omenești și lumești.
2. Și fără să vrea omul grăiește înăuntrul inimii gânduri de hulă, de rușine și viclene
Deoarece cuvântul rostit și celelalte simțuri exterioare ale trupului sunt groase și cu anevoie de pus în mișcare, de aceea, numai dacă vrea, poate omul să grăiască cuvântul rostit sau să pună în mișcare cele cinci simțuri ale lui ca să simtă aceste lucruri simțite, căci din pricina grosimii pe care o au acestea sunt supuse și ascultă de voința omului. Dar, deoarece cuvântul interior al inimii și simțurile interioare și spirituale ale sufletului sunt subțiri, ușor de pus în mișcare și duhovnicești, de multe ori omul grăiește cu cuvântul interior și gândește în inima sa nu numai cele bune sau cele rele, pe care le vrea, ci și acelea pe care nu le vrea, fiindcă ele se supun și ascultă cu anevoie de voința lui din pricina subțirimii pe care o au. Și, mai ales, pentru că de multe ori fie Dumnezeu se folosește ca de un organ de cuvântul interior și grăiește prin el cele bune pe care le vrea, precum urmează în sfinții desăvârșiți și purtători de duh, fie îngerii folosindu-se ca de un organ de cuvântul interior grăiesc și ei cele bune călăuzind pe om spre mântuire, fie, la urmă dintre toți, demonii, prin aceea că sunt duhuri subțiri și după sfântul Botez se găsesc la suprafața inimii, cum zice Sfântul Diadoh, folosindu-se și ei ca de un organ de cuvântul interior, grăiesc în inimi fie gânduri rușinoase și trupești, fie gânduri viclene și ranchiunoase și răzbunătoare, fie gânduri hulitoare împotriva lui Dumnezeu și a celor dumnezeiești.
Căci dat fiind că trei sunt părțile sufletului: rațională, irascibilă și poftitoare, de aceea și gândurile se împart în general în trei: hulitoare, viclene și rușinoase. Gândurile hulitoare, adică acelea care sugerează sufletului necredințe, îndoieli, murmurări și hule împotriva lui Dumnezeu și a celor dumnezeiești, acestea, zic, se nasc din partea rațională a sufletului;
Gândurile viclene, care sugerează în suflet răzbunări împotriva vrăjmașilor și a celor ce ne întristează, acestea, zic, se nasc din partea irascibilă;
Gândurile de rușine, câte sugerează în suflet desfrânări, adultere și celelalte necurății trupești, acestea se nasc din partea poftitoare, cum zice dumnezeiescul Grigorie Sinaitul.
Dar nu numai cuvântul interior, ci și cele cinci simțuri spirituale ale sufletului sunt folosite ca organe și de Dumnezeu și de îngeri și de demoni care fac sufletul să simtă spiritual cele bune și adevarate atât în somn cât și în stare de veghe; demonii însă fac sufletul să simtă, să vadă și să audă spiritual toate cele rele, mincinoase și rătăcite câte duc la pierzania lui, atât în somn cât și în stare de veghe.
|