Să-i mulțumim lui Mihai, el a postat acel fragment pe care l-am reținut și pe care îl recitesc uneori.
Iar acolo în text sunt și câteva pasaje unde e vorba însă tocmai de ... voință. Prin alegere voluntară, nevoitorul își drămuiește gândurile domolindu-le cu rugăciunea, își păzește inima, își direcționează simțurile etc. S-ar părea, astfel, că totuși voința este extrem de importantă, atât ca susținere prin efort a unor acțiuni cât și în cealaltă ipostază, de abținere de la altele. Da, evident, numai că este vorba deja despre o voință nouă, despre o voință altoită, despre voința unui îndrăgostit care s-a abandonat pe sine Iubitului sufletului său. Această voință nu mai exprimă egoul narcisist al omului, nu mai slujește gonflării de sine ci, dimpotrivă, fiind nutrită de iubirea pentru Dumnezeu dăltuiește (împreună cu celelalte stihii mângâiate de har) procesul invers: zămislirea templului lui Dumnezeu în om.
Deși mecanismul sufletesc este același (voința), el ascultă de legi ale persoanei care sunt net diferite la omul duhovnicesc. Și sub umbrirea acestei noi atmosfere, sub lucrarea harului, voința devine, parcă, ecoul unei îmbrățișări de nespusă tandrețe...:) În care, repet ce scriam cândva într-un poem, omul face cu greu diferența dintre persoana lui și Dumnezeire. Adică Îl cunoaște pe Hristos, Răstignitul și Înviatul...
Last edited by ahilpterodactil; 18.12.2015 at 14:57:18.
|