View Single Post
  #5  
Vechi 23.12.2015, 12:44:53
Florinvs Florinvs is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.12.2012
Locație: Husi, judetul Vaslui
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.893
Implicit

Ancheta de presă efectuată de redacția ziarului “Armata României”, în perioada 01.09.1991-15.01.1992, în garnizoana Brăila a relevat printre altele că: “…și această parte a României a devenit începând cu a doua decadă a lunii decembrie ținta unui interes turistic nemaiîntâlnit. Au trecut prin zonă sau au rămas aici numeroși străini în special cu autoturisme Dacia și Lada venind dinspre nord. Grănicerii au confirmat că în această perioadă au trecut pe la punctele de trecere a frontierei de stat cu fosta Uniune Sovietică multe asemenea vehicule cu câte 2-3 persoane, în general, bărbați tineri atletici. Unii s-au cazat în hoteluri uzând se pare de legitimații false pe nume românești, alții prin cimitire sau la anumite adrese. Trei dintre musafiri, negăsindu-și adăpost au recurs chiar la sechestrarea, începând cu 17 decembrie, timp de 3 zile a unei familii în apartamentul său. După depozițiile soției titularului locuinței, unul dintre ei dispărea zilnic, ca apoi să transmită telegrafic comunicate la un aparat aflat într-o geantă. Pe l9 decembrie au părăsit apartamentul și l-au somat pe șoferul unei Dacii, să-i ducă la București. N-a mai fost nevoie să folosească acest autoturism deoarece a sosit o Dacia Brek care i-a luat și au pornit împreună cu șoferul spre destinație”. (Informare în urma documentării de presă a M.Ap.N. nr. 590 (anexa 505) din 10.02.1992).

Judecate din perspectiva evenimentelor petrecute în decembrie 1989 în țara noastră, considerăm a nu fi lipsite de semnificații unele situații semnalate la frontierele României, sesizate de organele de specialitate ale M.Ap.N. și care par a se înscrie într-o. anumită logică a faptelor, prefigurată de celelalte categorii de informații.

– În U.R.S.S. se semnalează o serie de aplicații notificate precum și unele executate de mari unități tactice în zona Cernăuți în perioada 14-17.10.1989. Totodată, s-a constatat intensificarea activităților practice desfășurate de unele unități de marină și aviație aparținând F.M.M. în special în lunile octombrie în cadrul cărora au fost executate trageri navale și aeriene. În perioada 18- 22 decembrie 1989 în cadrul Forțelor Maritime Militare sovietice s-au executat lansări de rachete într-un raion maritim situat la vest de Peninsula Crimeea. (M.Ap.N./M.St.M./Dir.Inf. Buletin inform. 4454 din 19.12.1989 și Sint.Inf.4362/1989).

Din informarea sinteză înaintată în urma documentării de presă în garnizoana Brăila a rezultat, în afara creșterii interesului turistic nemaiîntâlnit în această zonă începând din 18 decembrie 1989, că pe șoseaua Reni-Giurgiulești a fost semnalată o coloană de peste 70 de camioane militare. (Inf.Sint.M.Ap.N./M 590 din 10.02.1992).

La Brașov, în cadrul misiunilor menționate mai sus, lucrătorii de la serviciul Circulație, au sesizat prezența pe teritoriul județului, în special în municipiul Brașov, a numeroși turiști sovietici, ce se deplasau cu autoturisme în echipaje de 2-3 bărbați, evitau cazarea și se concentrau în zone și locuri strategice. Despre această situație, au informat pe șeful Inspectoratului Județean al M.I., în vederea luării de măsuri pe linie de securitate.

Din analiza lucidă și mai aprofundată a acțiunilor derulate în decembrie 1989 rezultă că dispozitivul informativ și de diversiune sovietic a fost conectat la toate fazele evenimentelor din decembrie 1989 în România. Încă din 1982 se cunoștea că România era “lucrată” de organele de informații sovietice, dar și de cele militare la nivelul unui stat inamic, lucru accentuat după venirea la conducerea URSS a președintelui Mihail Gorbaciov.

Rezidenții sovietici aflați în România și-au intensificat activitatea, în special prin obținerea de informații cu referire la: sănătatea dictatorului, posibilii succesori la funcțiile acestuia și concepțiile lor politice, precum și alte date de importanță militară, economică și socială. Se urmărea înlăturarea dictatorului, dar menținerea sistemului comunist căruia urma a i se confecționa o nouă față.
Putea acest lucru să se realizeze fără o legătură în interiorul țării? Categoric nu!

O direcție în care s-a acționat a fost și aceea de a se contacta vechii activiști, dizidenți și alte categorii de oameni nemulțumiți care sufereau datorită privațiunilor la care îi supuseseră ambițiile dictatorului. Era cunoscută de organele de Securitate românești opinia spionajului sovietic care era hotărât în schimbarea conducerii în România și chiar precizau ca dată posibila “Plugușorul – 90”.

Securitatea românească constată cu mirare intensificarea contactelor între organele de spionaj sovietice și cele ungurești, dar și cu cele aparținând unor state occidentale, poate și SUA.

După întâlnirea de la Berlin cadrele care acționau în România și-au intensificat activitatea, iar unele sub acoperire de corespondenți de presă (Victor Volodin – “Izvestia”; Vladimir Vidrașcu – “Pravda”) au acționat pentru obținerea de informații din diverse domenii, dar și despre starea de spirit a populației. Articolele acestor ziare aveau un pronunțat caracter critic la adresa României și a lui Ceaușescu, iar cotidianul Izvestia a publicat chiar “Scrisoarea celor Șase”.

Sarcini de mobilizare și propagandă au primit și agenții sovietici din rândul cetățenilor autohtoni, precum și unii turiști al căror număr a crescut semnificativ în raport cu anii anteriori.

Este cunoscut că începând din 09 decembrie 1989 numărul turiștilor sovietici în mașini particulare a crescut până la 80 – 100 pe zi.
Organele de circulație românești la controalele de rutină efectuate și asupra unor asemenea autovehicule au constatat calitatea de militari a unor ocupanți.

Pe teritoriul țării noastre au fost unele accidente de circulație în care au fost implicați turiști sovietici. Vom reține atenția asupra incidentului petrecut la scurt timp după revoluție marcat prin accidentarea mașinii în care se găseau turistul sovietic Lout Alexander și încă un bărbat. Cu ocazia reparației ce s-a efectuat la un service în mașină s-au găsit 12 uniforme militare de camuflaj românești tip M.Ap.N. și un veston sovietic cu gradul de maior. Cei doi au afirmat că sunt ofițeri în rezervă și că au luptat în Afganistan.

Un alt caz interesant s-a întâmplat în județul Mehedinți pe raza comunei Butoiești unde a avut loc un accident în care a fost implicat un autoturism sovietic ce a fost acroșat de o autospecială TIR. În urma accidentului o persoană a decedat iar una a fost grav rănită. În autoturismul sovietic s-au găsit 240 capse pirotehnice de fabricație sovietică.

În București au fost surprinși grupuri de turiști sovietici care dialogau și care remarcau că și-au “îndeplinit misiunea”, iar în unele din aceste grupuri au fost observate cadre de spionaj sovietic cunoscute de către contraspionajul românesc. Este interesantă remarca lui Jigau Alexei, cetățean moldovean, cadru didactic în Chișinău, care spunea că românii să nu mai caute “teroriști” întrucât aceștia “sunt demult plecați din România”.

Totodată recunoștea că în timpul revoluției fratele său cadru KGB se afla “în zona Craiova, undeva între Timișoara și București”. Organele de securitate românești au constatat că în această perioada și-au intensificat activitatea unele persoane cunoscute ca agenți sovietici și că activitatea lor a fost coordonată cu cea a turiștilor. O asemenea persoană după ce a contactat mai mulți intelectuali prosovietici, în seara zilei de 2 decembrie 1989 s-a deplasat la București unde conform propriilor afirmații a predat Ambasadei URSS documente cu referire la desfășurarea evenimentelor de la Timișoara.

Un alt lucru semnificativ este și faptul că în perioadă 17-20 decembrie blocul din Piața Aviatorilor în care locuiau mai mulți diplomați sovietici a fost evacuat începând cu femeile și copiii. Iar în ziua de 21 decembrie 1989, membrii Consulatului sovietic din Constanța au distrus prin ardere, în curtea clădirii, o mare cantitate de documente.