O carte minunată, de mult folos pentru nevoile de a înțelege, atât cât ne e cu putință, ce înseamnă "Împărăția lui Dumnezeu", a apărut în traducere și la noi în anul 2003 cu binecuvântarea Patriarhului de atunci, Teoctist.
Lucrarea se numește "Împărăția lui Dumnezeu - Tâlcuire duhovnicească la Predica de pe Munte", autor Arhiepiscopul Dmitri.
Îmi face deosebită plăcere să transcriu, acum în primele ore ale noului an pe care îl primim în dar de la Bunul Dumnezeu, un fragment din această prea frumoasă lucrare. Să ne fie, fraților, de mult folos, Doamne ajută!
*
Domnul și-a început propovăduirea publică anunțînd apropierea Împărăției cerurilor.
"Împărăția", așa cum folosește El termenul, se referă la starea spirituală a omului atunci când experiază prezența lui Dumnezeu; la comunitatea (Biserica) pe care El a chemat-o special din sânul societății acestei lumi; la viața în Dumnezeu în lumea ce va să vină.
Există atitudini sau stări spirituale care sunt necesare pentru dobândirea Împărăției și care sunt vădite la cei care devin părtași ai ei.
.........
Învățăturile Lui sunt pline de surprize pentru punctul de vedere secularizat.
Lucrurile pe care le afirmă și le dezvăluie El ca fiind virtuți, au fost și sunt încă respinse: pe cei pe care El îi numește binecuvântați (sau "fericiți"), lumea îi numește nefericiți. Probabil acesta este și motivul pentru care cuvântul grec "makarios" ar putea fi tradus mai bine prin "binecuvântat", cuvântul "fericit" putînd fi înțeles și într-un sens lumesc.
Acesta era și cazul lumii în care S-a născut Iisus - lumea religioasă iudaică și lumea politică romană. După câte se pare, mulți iudei ajunseseră să înțeleagă nădejdea mesianică a propriei lor tradiții în termeni seculari. Calitatea de membru formal al națiunii religioase a lui Israel, cât și respectarea formală a cerințelor rituale și morale erau suficiente. Adeseori condiția de bunăstare era considerată dovadă a pietății personale și a bunăvoinței divine. Pentru romani, statul însuși era zeu pentru popor, fiecare ins având ca primă îndatorire slujirea statului, ceea ce constituia o problemă personală. Puterea, vitejia, ambiția, mândria și înălțarea de sine erau virtuți lăudabile, acceptate de cetățeanul imperiului.
Adeseori Domnul i-a surprins pe ascultătorii Săi și martorii faptelor Sale, chiar și pe ucenicii Săi, atunci când a dezvăluit cerințele divine privind viața umană și relațiile interpersonale. În mai multe rânduri, cei care Îl urmau au obiectat pentru că li se părea că El le jignea simțul de echitate și dreptate.
(Cap. 4, pag. 20-21)
|