View Single Post
  #960  
Vechi 02.01.2016, 15:26:24
ahilpterodactil
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Buna Ahilp,

Incerc sa formulez un raspuns, asa cum am inteles dupa ce am studiat intr-o oarecare masura doctrina budista.

-------------

Problema localizarii

Mintea noastra abordeaza problema localizarii pe baza perceptiei €śnaturale€ť a formelor.

Concepe o anumita forma si o raporteaza spatial€ť la alte forme, conceptualizand de asemenea si notiunile de "śinterior"ť si €"exterior".

O forma raportata la alta forma poate fi pe baza perceptiei naturale:
-in interior;
-in exterior;
-si in interior si in exterior - prin intersectie;
-nici in interior, nici in exterior - prin suprapunere.

Dumnezeu fiind transcendent (Fiinta Sa nu este continuta intr-o anumita forma) nu i se poate aplica nicio operatie in raport de o forma perceputa "natural".

Religia, pentru a se raporta cumva la divinitate uziteaza de localizari gen - sus, jos, urcare, coborare, inaltare, venire, plecare, zbor, deasupra, inaluntrul inimii, cele de sus - insa pozitia, miscarea si timpul nu se aplica transcendentei.

Spatiul transcendent nu are nicio referinta gen sus, jos, mare, mic, directie...

Atunci cum se raporteaza spatiul transcendent la spatiul perceput?

Este dificil de explicat, pentru ca sunt doua elemente diferite la care nu se aplica relatii de includere si excludere.

S-ar putea spune ca se includ si se exclud in acelasi timp desi si aceasta este o falsitate pentru ca nu pot fi aplicate evaluari spatiale.

A spune ca este in inima omului este si aceasta o falsitate din aceleasi considerente.

Insa afirmam ca Dumnezeu este in inima omului (raportare spatiala) pentru a realiza ca Acesta nu poate fi cunoscut decat in relatia intima subiect-subiect (inima pentru ca-L ś"simtim/vedem"€ť).

"Intelegerea/vederea" spatiului transcendent presupune dezvoltarea unei anumite sensibilitati intelegatoare. Abordarea apofatica de cunoastere a Lui Dumnezeu deschide aceasta portita cognitiva extra-ordinara. O cognitie bazata pe negare, pe vidarea oricarei forme perceptibile de Fiinta Lui Dumnezeu. Orice poate fi perceput nu este Fiinta.

Ar fi interesant de stiut daca sfintii Ioan Damaschin, Maxim Marturisitorul, Dionisie Areopagitul au studiat mistica orientala sau au avut revelatii directe ale cunoasterii negative.

Aceasta forma de cunoastere nu este revelata in Biblie decat in prima porunca: "Sa nu-ti faci chip".

Toate cele bune!

Pentru Alin,

In spatiul apofatic, nu se poate afirma nimic - nici macar stabilirea unei identitati, pentru ca aceasta are nevoie de "proprietati", aspecte manifestabile.

Spatiul apofatic este nemanifestabil, adica "nu face parte din existente". Nu putem spune nimic, nu putem afirma nimic.

Deci budismul nu sustine "o identitate a omului cu Dumnezeu", ci doar indica modul in care poate fi accesat Nemanifestatul.
Of, mereu ma tragi in psihologie... Si macar de-ar fi una pe bune, asa cum mai este azi psihologia pe lume.
Dar vii cu speculatiile alea lautaresti ale unor traducatori esuati, adica ale unora care voind sa aduca un strop din religia orientala prin Europa, au adus doar forma psihologica a acesteia. Lucru pe care l-au reprosat mai intai insisi cunoscatorii europeni ai budismului...

Florin, subiectivismul acesta colosal in care pica lautarii experientelor mistice nu este nici psihologie nici experienta duhovniceasca, sa ma ierti. Si nu e de folos nimanui.
Nu e psihologie, deoarece stiinta psihologica detine, intre limitele ei firesti, o mare acuratete si o solida baza filosofica si empirica.
Nu este experienta duhovniceasca deoarece datele ei nu vin din mangaierea harului, ci din fenomenologia omeneasca, strict. Ti-as recomanda, in acest sens, sa rasfoiesti cartea aceea pe care o mai recomndasem candva: "Vom vedea pe Dumnezeu precum este". Acolo, autorul (Cuviosul Sofronie de la Essex) reuseste sa formuleze itele iluziei cognitive si emotionale pe care o experimentase pe vremea cand era influentat de unele adieri budiste... Nu e vorba, aflam din carte, despre vreo revelatie ori traire "mistica", despre extaz ori alte feluri de experiere a Dumnezeirii, ci doar de fenomene mintale ordinare, strict omenesti, fara nici o legatura cu Harul. Citeste si te dezvrajeste!
Reply With Quote