View Single Post
  #2  
Vechi 08.01.2016, 22:29:22
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Intrarea Vagonului Vezi mesajul
Florin Oltean, budismul, care priveste depersonalizant mantuirea/eliberarea/justificarea, e cel mai neadecvat instrument pentru a aborda pe Dumnezeul-Persoana Intreita al crestinilor. E socanta afirmatia dvs., si pentru un crestin, nu mai zic pentru un budist. Dumnezeu NU poate fi pipait. Ingerii sau demonii au fost si pot fi simtiti material. Alte fiinte transdimensionale, la fel. Nu mai vorbesc de lumea vie de aici. Insa Facatorul e dincolo de tot ce se poate numi, atinge ori concepe. Ce stim despre Ei Trei, este din ce Tatal a binevoit sa ne releve prin Torah si Legea Firii date de el, si Evanghelia data de Fiul si Biserica intemeiata de Sf. Spirit la Pentecost. Atat.
Of, cand vor lasa unii intelectuali altfel onesti si profunzi, ca dvs., hibrizii spirituali imposibil de definit, balta?
Este o afirmatie a teologului și profesorului Constantin Coman - In dialogul cu Horia-Roman Patapievici, pe marginea "Cărții simțurilor"€œ, care au fost părțile esențiale dezbătute? Nu știu dacă este cazul și în ce măsură aș putea să o sintetizez în câteva cuvinte. În primul rând, s-a punctat faptul că Dumnezeu este, într-un anume fel, accesibil omului pe cale senzorială. Dumnezeu poate fi văzut, auzit, gustat, pipăit, mirosit. Desigur, în condiții cu totul speciale, de nevoință și asceză și în temeiul adevărului că El ni se împărtășește în Duhul Sfânt. http://adevarul.ro/cultura/spiritual...0f2/index.html

-------------

Aceasta experiere prin simturi a Lui Dumnezeu este dificil de explicat.
Pentru ca in mod necesar trebuie patrunse cognitiv-apofatic cele cinci simturi si cele cinci obiecte corespondente lor. Adica realizarea goliciunii lor de orice esenta materiala si imateriala.

Este o falsitate a spune ca iL pipaim pe Dumnezeu atunci cand mintea nu cunoaste ca pipaitul este lipsit de o esenta proprie. Insa atunci cand realizam direct vacuitatea pipaitului, lipsa unei esente intrinseci a senzatiei de pipaire - a spune ca iL pipai pe Dumnezeu nu mai este o falsitate - pentru ca in mod esential nu pipai nimic, nu atingi nimic. Actul pipairii nu exista in sine (dificil de inteles daca nu imposibil fara studiul metodic al doctrinei vacuitatii).

Atunci se poate spune ca Dumnezeu se face cunoscut prin fiecare pipaire a acestei realitati. Orice atingere iL descopera. Orice atingere devine extatica.

Pentru a intelege aceasta extraordinara cunoastere prin simturi a Lui Dumnezeu, eu cred ca in mod necesar trebuie bine inteles apofatismul extins nu doar referitor la Dumnezeu ("Dumnezeu nu face parte din existente" - Sf. Ioan Damaschin) ci la intreaga realitate inconjuratoare.

Cunoastere prin simturi a Lui Dumnezeu reprezinta maturitatea ascezei apofatice, plecand de la "Iesi din Lume si Urmeaza-ma", trecand prin dragoste de toata faptura pana la cognitia negativa.
__________________

Reply With Quote