CURAJUL
-I-
Îndeplinirea datoriei întâmpină în unele împrejurări dificultăți, rezistențe pe care nu le putem depăși fără curaj. Curajul e o virtute. În timpuri îndepărtate el era mai apreciat ca azi. Dacă-l aveai, aveai un renume bun și nimic altceva nu mai conta.
„Bărbați viteji și femei virtuoase” se spunea pentru a caracteriza marile familii ale căror nume nu erau pătate de metehne omenești. Ar fi prea mult să credem că atunci curajul înlocuia totul. Ar fi absurd să credem că azi el e lipsit de importanță. Curajul e încă o virtute necesară.
-II-
Fără curaj omul rațional și dârz nu reușește. El rămâne neputincios în treburi importante chiar în momente grave și decisive. Nu toți ne naștem curajoși, se va spune, ține de temperament. E adevărat. Dar toți putem deveni curajoși. Curajul se dobândește la fel ca înțelepciunea și voința.
Pe câmpul de luptă cei care se vor bate cu cea mai mare îndrăzneală sunt cei care inițial au fost foarte speriați. Turenne mărturisea că era mereu cuprins de spaimă la începutul unei lupte, chiar după douăzeci de ani de războaie. Cu un amestec de mânie și de ironie, marele soldat francez își făcea curaj astfel: „Tremură, trup, nici nu știi unde vreau să te duc!”
-III-
Adevăratul curaj rezultă din voința omului stăpân pe sine având sentimentul datoriei împins până la sacrificiu. Obișnuința de a avea curaj stimulează cutezanța. Să faci o primă faptă curajoasă, când pericolul e mare, ușurează după aceea manifestările de curaj. Cei care înfruntă violența mării și furtuna ca să ajute o navă în pericol își vor repeta isprava liniștiți și cu curaj. Soldatul, care tremură din toate mădularele în prima luptă, va intra apoi în foc și va privi prăpădul din jurul lui fără să se tulbure și fără să tresară.
Ne putem exersa curajul în viața de toate zilele. Curajul căpătat în lucruri mărunte ne va ajuta să fim curajoși în cele mari, ne va permite la nevoie să mergem în întâmpinarea pericolului, a suferinței. Datoria ne inspiră curajul. Răsplata, părerea celorlalți, nu ar trebui să ne influențeze acțiunile. Să vrei răsplată, renume pentru o faptă bună în locul satisfacției date de datoria împlinită înseamnă să renunți la merit.
-IV-
Se spune despre un om harnic, care nu-și pierde timpul, care nu-și cruță puterile, că e curajos. Genul de curaj de care el dă dovadă e curaj adevărat, curaj pur și simplu. Curajul care însuflețește soldatul în luptă. Curajul care-l face pe omul inimos să înfrunte greutățile, obstacolele, pericolele. Curajul care ne determină să acceptăm fără ezitare, fără să ne lăsăm copleșiți, toate greutățile vieții, tot ce datoria ne impune, tot ce un sentiment generos ne face să suportăm fără să avem vreo obligație morală.
Ca și curajul, lașitatea nu are nici ea nuanțe. Din lașitate fugim de muncă, de oboseala provocată de ea, sau fugim din fața dușmanului în luptă. Lașitatea ne face să refuzăm îndatoririle obositoare sau periculoase și responsabilitățile unei Familiei numeroase.
Lașitatea e josnică și prostească. Lașul nu-și asigură nici siguranța, nici traiul. Ambele se câștigă prin efort, prin curaj. Soldatul care dezertează de frică are mai multe șanse de a fi ucis decât soldatul care rezistă dușmanului rămânând la post.
-V-
În afara curajului fizic și moral, există un curaj aparte numit curaj civic. E curajul omului trăind în societate, al cetățeanului. Cetățeanul curajos rezistă modelor, tendințelor sau imoralității și-și urmează calea pe care-l îndrumă rațiunea și conștiința sa. El își asumă, indiferent de risc, deplina responsabilitate a hotărârilor și faptelor sale știind că își face datoria. Când vântul rătăcirii suflă peste toți și există riscul de a i se ceda, cetățeanul curajos rămâne el însuși și-și urmează neabătut calea pe care și-a trasat-o. El iubește virtutea și urăște viciul chiar când viciul e atotputernic și virtutea batjocorită fără milă. El își pune în armonie purtarea cu ideile în care crede. Fapta la el e în acord cu cuvântul și cuvântul e în acord cu gândul. Curajul civic e cel mai greu de practicat și cel mai rar. Omul îndrumat de rațiune, animat de voință va avea curaj civic în mod firesc. El va fi curajos în sensul deplin al cuvântului.
-VI-
După cum spuneam, curajul e unul, nu are nuanțe. Aceasta se verifică clipă de clipă la indivizi. Dar unitatea curajului o întâlnim și la Popoare. Există Popoare active și curajoase. Există și Popoare lipsite de vlagă, inerte și lașe. Există de asemenea Popoare care au trecut din prima categorie în a doua. Coruperea ideilor și moravurilor, degradând indivizii, degenerează Popoarele, zdrobește în ele energia, resortul, calitățile native, viața. Dar un Popor își poate veni în fire, se poate ridica și redeveni ce a fost. Istoria oferă exemple în acest sens. Îndreptarea Popoarelor decăzute e prin urmare posibilă. Cine își vede amenințat Poporul de imoralitate, de lipsă de voință și de curaj nu trebuie să-și piardă speranța.
-VII-
Popoarele, așa cum sunt acum, se află pe diverse trepte ale scării virtuților umane. Unele sus în plină dezvoltare a tot ce face omul mare, frumos și bun, altele jos la limita abjecției imaginabile. Primele sunt Popoare caracterizate prin curaj, moralitate, mândrie și iubire de libertate. Ultimele sunt Popoare caracterizate prin apatie, prin imoralitate și prin lipsă de aspirații. La primele oamenii sunt viteji la locurile lor de muncă, viteji în lupta cu greutățile presupuse de creșterea copiilor, viteji pe câmpul de luptă.
Un om harnic și un tată bun e și un soldat bun. Omul curajos e curajos în toate. La fel și Popoarele. Cele care au curaj în muncă și în viață, au curaj și în luptă și datorită curajului își împlinesc destinul. Ele sunt victorioase atât în munca lor cât și în război.
-VIII-
Conchide tu, prietene! Sunt sigur că vei vrea să devii curajos pentru ca România să fie puternică.
Dordea Cosmin
__________________
AMOR PATRIAE NOSTRA LEX!
|