Citat:
În prealabil postat de ahilpterodactil
As vrea sa iti propun ceva, Florin! Ma gandeam: ce-ar fi sa precizezi, intrucat esti cel mai informat in materie de budism, cateva deosebiri fundamentale intre cugetarile crestinilor si cugetarile din Dharma, intre crestinism si budism, intre Biserica si filosofia orientala pe care o promovezi /o aduci la cunostinta noastra.
Am constatat ca de mai multe ori ai subliniat asemanarile dintre cele doua lumi spirituale, ai spus uneori ca ar fi nu doar puncte comune ci adevarate identitati intre unele continuturi (forma fiind singura care difera). In general ai sustinut ca se pot stabili nenumarate filiatii comune intre cele doua doctrine si cele doua moduri de a fi. Atat de multe asemanari si chiar identitati ai gasit incat, nu-i asa, aproape ca s-ar putea intreba cineva de nu cumva e vorba despre unul si acelasi lucru.
Iti propun totusi sa punctezi si cateva deosebiri pe care le gasesti mai importante. Pentru a avea o imagine mai completa, mai echilibrata asupra raportului dintre cele doua religii.
*
Pomeneai cu afectiune, mi s-a parut, de Sbornicul... Ziceai ca e preferata ta, parca. Ai vrea sa precizezi in ce raport (de distinctie, totusi) se afla Sbornicul cu literatura budista omoloaga?
|
Budismul este foarte diversificat si nuantat ca forme de practica, insa principiile fundamentale (impermanenta fenomenelor, insecuritatea samsarei, gasirea adevarului ca singura forma de eliberare) se regasesc in toate variatiunile sale.
Pentru a fi comparat cu crestinismul, budismul ar trebui evaluat in integralitatea sa, adica cu cea mai matura expresie a sa, Vajrayana care contine atat Hinayana cat si Mahayana.
In budismul Hinayana este vorba de eliberarea proprie, insa in budismul Mahayana inima doreste cu ardoare eliberarea tuturora - tot efortul spiritual este racordat la acest scop.
Aceasta categorisire respecta intrucatva evolutia spirituala a omului, care initial doreste sa scape de propria suferinta, insa ulterior intelege ca toti ceilalti sufera exact ca si el.
Intelege ca eliberarea celorlalti inseamna, de fapt, eliberarea proprie in sensul cel mai profund.
-----
Diferentele sunt date, din punctul meu de vedere, de la practicant la practicant - functie de nivelul de intelegere, fizionomia sufleteasca interna dar si circumstantele externe.
Presupun ca diferenta majora dintre cele doua religii este data de modul in care este
explicat Adevarul.
Crestinismul mizeaza pe o revelare prin efort spiritual (cu inglobarea rugaciunii apofatice in practica ortodoxa), in timp ce budismul furnizeaza o instruire intelectuala care pregateste mintea pentru accesarea rugaciunii curate, fara forme si imaginatii.
----------
Referitor la Sbornic
Rugaciunea inimii are echivalente in budism fie sub forma recitata
Namo Amithaba - adica Doamne ai mila de toata faptura / sau de exemplu Om Tare Tutare Soha - Doamne (simbolizat prin silaba Om) salveaza din suferinta toate fapturile ;
fie sub forma maturata cand se roaga fierbinte doar Duhul ( recitare Vajra).
----
Ca o concluzie personala - cred nu puteam sa inteleg cu adevarat crestinismul fara budism si nici budismul fara crestinism.