Citat:
În prealabil postat de stefan florin
Hristos a fost Dumnezeu intrupat, a fost om asemeni noua, afara de pacat si totusi s-a botezat
|
Da, stiu, Stefan-Florin. Mersi oricum.
Poate n-ai prins dedesubtul intrebarii mele catre Demetrius in contextul afirmatiei lui de pe acest topic, cum ca un nou nascut ar fi pur sufleteste, dar totusi trebuie botezat.
In afirmatia asta se ascund 2 erori: 1. Omul nu se naste cu pacatul stramosesc si 2. Botezul nu sterge, nu curata omul de vreo vina, de vreun pacat stramosesc
Pe langa afirmatia lui de aici, am si alta nedumerire legata de afirmatiile lui de pe alt topic. Casatoria, spune el, e rea in sine (chiar si cea binecuvantata de Hristos) fiindca trupul ar fi rau in sine, ba mai mult, afirma pe acelasi topic ca in Eden, diavolul se afla in trupul Evei.
Intrebarea mea era ca sa-mi dau seama ce crede despre efectele concrete ale Botezului asupra fapturii umane, luata ca intreg, trup si suflet. Sau despre Taina Cununiei, ca el sustine ca nu exista cununie spre mantuire.
De ce crede ca trebuie botezat un om? De ce acest ritual vazut si nevazut, si asupra trupului si asupra sufletului? Mai exact, efectul asupra trupului, in conceptia lui.
Imi lasa impresia ca, dupa Demetrius, trupul e rau in sine, fiind doar un adaos stricat de care omul trebuie sa scape, nu sa fie transfigurat prin har si el odata cu sufletul. Ceea ce e erezie. Da'€™ poate n-am inteles eu bine afirmatiile lui.
****
Despre Botezul lui Hristos e alta discutie.
Motivul pentru care a fost Hristos botezat nu e acelasi cu motivul pentru care noi trebuie sa ne botezam.
Hristos nu avea nevoie sa fie botezat, fiindca e fara de pacat. Nici un alt om insa nu se naste in afara pacatului, fiindca toti ne tragem din Adam. Or, asa cum sustine mai sus Demetrius, un nou-nascut ar fi pur sufleteste. N-are ce pacat stramosesc sa i se stearga.
Noi ne botezam ca sa ne mai nastem o data. De data asta, nu din primul Adam, ci din al doilea Adam.
***
De ce totusi S-a botezat Hristos? Pentru a se arata Treimea. Nu asta zice troparul Bobotezei? "In Iordan Botezandu-Te... inchinarea Treimii S-a aratat... Botezul Lui e o Teofanie intai de toate.
Si desigur, Botezul Lui e nasterea din nou a umanitatii.
S-a coborat in conditia umana, marcata de moarte, S-a facut deci purtatorul conditiei umane, subiectul unei vieti amestecate cu moarte.
Cand S-a botezat El, Duhul Sfant S-a coborat peste umanitatea noastra pe care si-o luase si El pentru a o vindeca de moarte, din interior.
E deci nastere din nou a umanitatii in general. De-acolo incolo, urmeaza, nasterea fiecarei fapturi umane, in particular.
Si cand zic, nasterea fiecarei fapturi nu ma refer la nastere ca faptura biologica, ci nastere ca faptura teologica, asa cum l-a intentionat Dumnezeu pe om inca de la facerea lumii ca " zoon theologikon".