View Single Post
  #1146  
Vechi 17.03.2016, 19:42:35
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
„Intrarea in trup”? Dupa cum pui problema, suna de parca ar fi intrare la puscarie.

Florin, dpdv ortodox, nu poate fi formulata o astfel de ipoteza. In crestinismul ortodox, nu exista ideea eretica ca sufletul ar exista inaintea trupului. Asta e vechea erezie a preexistentianismului, pe care Biserica lui Hristos a respins-o (vezi la Origen si despre trupul ca inchisoare, la Platon).

Biserica lui Hristos afirma ca sufletul e creat odata cu trupul (vezi Facerea) si doar in acest binom, omul e o unitate integrala. Omul e om integral, doar suflet si trup, asa cum l-a creat Dumnezeu si cum l-a desavarsit Hristos. Nu doar suflet fara trup. Nici doar trup fara suflet.

La moartea trupeasca a omului, care e despartirea sufletului de trup, aceasta unitate se rupe temporar, pana la Parusie, dupa care, Hristos va uni din nou sufletele cu trupurile inviate si spiritualizate.

In acest rastimp, sufletul aflat in afara trupului, nu mai ia decizii pentru sine, nu mai alege, nu-si mai poate lucra de unul singur mantuirea.

Iar inainte de a se zamisli omul intreg, sufletul lui nu exista undeva separat prin noosfera, asteptand sa fie intrebat daca doreste sau nu sa formeze o unitate impreuna cu un trup inca nezamislit. Dumnezeu creeaza sufletul fiecarei fapturi umane, odata cu zamislirea trupului.

Tu esti liber, desigur, sa crezi ce dogme doresti, dar dogma crestin ortodoxa respinge preexistentianismul.
Plus ca ai de rezolvat inainte problema constiintei de sine a acelui asa zis suflet stingher prin univers. Si iar dai in aporie daca pretinzi ca ai fi crestin, fiindca Biserica lui Hristos respinge si metempsihoza.





Ce-i aia a alege intre bine si rau? Doar binele a fost creat de Dumnezeu. Raul nu l-a creat.

Raul nu exista decat ca nealegere /impotrivire la ceea ce exista. Raul apare doar in momentul in care creatura inzestrata cu libertate, nelucrand/respingand binele, face primul pas in directia opusa. Asa prinde substanta raul.

In firea lui, omul a fost creat "bun foarte".
Prin firea sau natura lui umana, omului i-a fost data dorirea/voirea spre Dumnezeu. Voirea asta se chema vointa naturala. Prin ea, omul e inzestrat de Dumnezeu sa poata alege natural, prin fire, cele proprii firii lui umane care, repet, e „buna foarte”, nicidecum rea.

Dar, pentru a fi o faptura pe deplin libera, Dumnezeu i-a dat posibilitatea ca omul sa aleaga in ce mod isi foloseste aceasta vointa naturala.

Modul acesta de a dispune ce sa faci cu ceea ce ai fost inzestrat, se cheama vointa gnomica. Prin ea, omul hotaraste daca alege cele proprii firii lui umane sau cele contrare firii.

Dumnezeu i-a dat creaturii, prin vointa naturala, dorirea de a fi impreuna cu Creatorul. Nu i-a dat omului dorirea de a fi separat de Creator. Asta se naste doar prin nealegerea/nelucrarea/respingerea/ celei dintai.

Insa datorita vointei sale gnomice, omul decide in ce mod isi foloseste vointa naturala: spre cele proprii firii sau spre cele contrare firii.


Am mai auzit gaselnita asta. Unii o numesc eutanasie ontologica si chiar isi reclama dreptul la ea, pe motiv ca a fi obligat sa te zbati dupa o fericire transcendenta de care nu esti interesat, doar ca sa nu te alegi cu nefericirea vesnica, n-ar fi de fapt compatibil cu Dumnezeul crestin.

Inteleg ca cei care isi reclama dreptul la a treia optiune, o fac fiindca au ajuns "in a point of no return", de unde raiul e inaccesibil, iar iadul fiind de evitat, isi inchipuie ca ar avea acces la neantul de dinainte de a fi existat.

Dupa ce au trait cum au vrut/ au stiut/ au crezut/, cand e sa fie chemati la judecata, prefera sa se neantizeze, sa dispara in afara onticului. Cred si eu ca-i mai convenabil. Decat sa simti chinul iadului, mai bine sa nu simti nimic.:)

Din nefericire, atunci nu va fi dupa preferinte, ci dupa ce si-a ales omul pana atunci prin propriile decizii dar mai ales, nadajduim sa fie dupa mila lui Dumnezeu, ca toti facem de fapt mai mult alegeri proaste.

Iar iadul nu e altceva decat ceea ce-i ramane omului dupa ce a respins/ratat/sfidat/ignorat/ ceea ce i-a propus Dumnezeu.

Tertium non datur! Hristos dixit! ( vezi parabola cu oile si caprele, de-a dreapta si de-a stanga).

P.S. Lucifer tanjeste insuportabil si la infinit dupa nefiinta.
Cei ai lui Hristos tanjesc la infinit spre impartasirea cu Cel-ce-este-Fiinta. Ei n-au dilema tertei optiuni, fiindca si-au adat seama ca "a fi liber" n-are nicio noima, decat daca e "a fi liber" in Dumnezeu.
Problema enuntata a fost una de principiu.

Un "liber" arbitru, teoretic, ar trebui sa ofere toate posibilitatile si cel mai important, o alegere in cunostinta de cauza (pre-cunoasterea consecintelor alegerii facute).


In caz contrar, nu este "liber". Este fie limitat, fie loterie.

Simplu.

Opinia mea este ca fiecare dintre noi avem optiunea alegerii, insa aceasta este conditionata de o multitudine de factori (culturali, psihologici,...).

Doar libertatea autentica (sustinuta de cunoasterea consecintelor si capacitate de alegere / discernamant) implica cu adevarat si asumarea optiunii.
__________________


Last edited by florin.oltean75; 17.03.2016 at 21:53:09.
Reply With Quote