View Single Post
  #683  
Vechi 19.03.2016, 22:09:50
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Despre depresie :

Poate mai puțin cunoscut este faptul că despre depresie se vorbește de peste 2000 de ani, prezența stărilor depresive fiind semnalată în scrierile biblice, în poemele lui Homer, în tragediile lui Sofocle și Eschil. Hipocrate descria melancolia ca o tulburare a sistemului umoral, iar Araeteus de Capadochia (50-130 e.n) ca o „teamă a sufletului care se fixează într-o cugetare nelămurită, fără febră și furie, cu tristețe, descurajare, insomnie și pierderea somnului reconfortant (...), iar într-un stadiu mai avansat pacienții se plâng de inutilitate și își doresc moartea”. În puține cuvinte avem chiar din Antichitate o descriere sugestivă care, deși a fost completată cu mii de alte noi informații, în esență, ca simptomatologie, se regăsește în cuvintele celebrului medic, care este totodată și primul care a presupus, în mod genial, că melancolia și mânia sunt faze ale aceleiași boli.
Cum se ajunge la depresie?
Termenul „ depresie” provine din latinescul depressio, -onis , care înseamnă „coborâre”, „cufundare”, „afundare”, descriind sentimentul de apăsare a sufletului, de cădere, de năruire a idealurilor și de scufundare, pe care le trăiește acut cel întristat. Încercând o prezentare dificil de sintetizat, dat fiind volumul de informații, întrebarea care se ridică vizează primar cauzele depresiei . Acestea merg de la modificările neurotransmițătorilor și ale reglării neuroendocrine, până la tulburările de bioritm, factorii genetici, bolile organice acute sau cronice cerebrale sau extracerebrale, evenimentele de viață, psihotraumele. De asemenea, se poate vorbi de o vulnerabilitate la boală , privită ca o rezultantă dintre factorii genetici, influențele din perioada intrauterină, perinatală, precum și a factorilor psihosociali cu potențial nociv, care acționează mai ales în primii ani de viață.
În urma investigațiilor pacientului depresiv, se constată o diminuare a capacității de relaționare și comunicare cu semenii, precum și a celei de a-și putea găsi singur motivația interioară și bucuria de a trăi. De asemenea, aceste persoane au o predilecție pentru a observa doar partea negativă a evenimentelor trăite, fenomen cunoscut ca „dependență” de nefericire. O altă cauză, ceva mai puțin discutată, este legată de tendința aproape generală a persoanelor de a se confunda dureros cu povestea vieții proprii și cu faptele personale, cu predilecție cele negative.
Vindecarea furiei îndreptate spre interior
Drumul spre libertatea de durere, spre vindecarea furiei îndreptate spre interior, trece prin înțelegerea faptului că eu nu sunt povestea mea . Ea face parte din mine, o pot integra și pot să-i accept darurile care vin chiar și din cele mai mari traume, dar, în esență, eu sunt eu . Astfel ne apropiem de tratament care este aproape la fel de complex ca și boala, de durată, cuprinzând de la medicația antidepresivă, la metode variate de terapie de suport și de cunoaștere personală. Aș înclina să accentuez importanța tehnicilor de autocunoaștere (prin art-terapie sau drama-terapie, de exemplu), deoarece starea de depresie maschează și este generată de o lipsă, un gol sufletesc care se ascunde în spatele factorului declanșator. Prin artă, aceste dureri ies mai ușor la suprafață și sunt chiar firesc exprimate, o explicație fiind și aceea că în timpul procesului creativ emisfera dominantă este cea dreaptă, emisferă care răspunde de partea imaginativă, eliberată de control, limite și norme, a minții umane.
Tratamentul cu funcțiile cele mai căutate în depresie
Într-o viziune holistică, depresia este o boală a sufletului care se reflectă în trup, este strigătul sufletului: „nu vreau să trăiesc fără Dumnezeu!” , un strigăt venit din nevoia primară de sens, de adevăr, de iubire, de stabilitate și siguranță clădită pe ceva real, care nu se schimbă cu timpul, societatea sau cu oamenii din viața noastră, și care nu se pierde prin moarte. Această nevoie bazală, încălcată aparent constant prin evenimentele schimbătoare și stresante ale vieții noastre, se manifestă prin durerea numită depresie, care, privită corect, este un strigăt de ajutor, o chemare de trăire vie și de conectare la partea adevărată din noi. De aceea, Tainele Bisericii, Spovedania, Împărtășania, chemarea Duhului Sfânt, reușesc să fie tratamentul care are calitățile cele mai căutate astăzi și anume să se adreseze direct cauzei, și prin asta efectelor, să fie gratuit și să ajungă pentru toți.
Părinții pustiei, despre deznădejde
Părinții filocalici vorbeau despre un drac al întristării care încearcă să-i prindă pe oameni în mreaja lui. Unul dintre cei care amintesc despre aceasta e Evagrie Ponticul, din ale cărui scrieri cuprinse și în Filocalia I am extras rândurile care urmează:
„Toți dracii fac sufletul iubitor de plăceri; numai dracul întristării nu primește să facă aceasta, ci el ucide gândurile celor ce au început această viețuire, tăind și uscând prin întristare orice plăcere a sufletului, dacă e adevărat că oasele bărbatului trist se usucă. Dacă acest drac războiește pe un monah cu măsură, îl face încercat, căci îl convinge să nu se apropie de nimic dintr-ale lumii acesteia și să înlăture toată plăcerea. Dar dacă stăruie mai mult, naște gânduri care sfătuiesc pe monah să-și ia viața, sau îl silesc să fugă departe de locul unde petrece. Acest lucru l-a gândit și l-a pătimit dreptul Iov fiind asuprit de acest drac. «De aș putea, zice, să mă omor, sau pe altul să rog să-mi facă mie aceasta.» Simbol al acestui drac este sălbăticiunea numită năpârcă, a cărei fire se arată prietenoasă, însă al cărei venin covârșește veninul celorlalte fiare, ba dacă e primit fără măsură, omoară și animalul însuși. Acestui drac i-a predat Pavel pe cel ce a făcut nelegiuire în Corint. De aceea și scrie cu râvnă Corintenilor, zicând: «Arătați-i dragoste, ca nu cumva să fie înghițit unul ca acesta de o întristare mai mare». Dar duhul acesta, care întristează pe oameni, știe să se facă și pricinuitor de bună pocăință. De aceea și Sfântul Ioan Botezătorul îi numea pe cei ce erau străpunși de duhul acesta și alergau la Dumnezeu «pui de năpârci», zicând: «Cine v-a arătat vouă să fugiți de mânia ce va să vie? Faceți, deci, roade vrednice de pocăință; și să nu vi se pară a grăi întru voi: «Părinte avem pe Avraam». Căci oricine a urmat lui Avraam, și a ieșit din pământul și din neamul său, s-a făcut mai tare decât dracul acesta.”
Iar Sfântul Ioan Casian spune că „atunci când duhul acesta viclean tabără asupra sufletului și-l întunecă în întregime, îi pricinuiește scârbă față de toate lucrurile și față de însăși făgăduința vieții”. De asemenea, Sfântul Ioan Casian dă un remediu: „întristarea se tămăduiește prin rugăciune, prin nădejdea în Dumnezeu, prin cugetarea la cuvintele cele dumnezeiești și prin petrecerea cu oamenii cuvioși”.

* Andreea Hefco - medic psihiatru, doctor în Științe Medicale, specialitatea Neurologie
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote