Citat:
În prealabil postat de Intrarea Vagonului
Bineinteles, aglutinatii confesional o sa imi sara in cap ca privesc istoria caftelilor religioase si deologice prea rece si neangajat. Nu pot sa inteelg cum subiectivismul religios sau politic poate da echilibru. A nu te indoi de o cauza, e ceva ce eu nu pot experia si intelege. Pur si simplu, nu e pentru mine. Eu privesc cu raceala ce a fost atunci, si la Bukow si la restul, si sint constient ca acei sfinti ardeleni erau agitatori stipendiati de Belgrad si Moscova si asta o zice un quasi-filorus ca mine. Las babelor pietiste si orasenilor filetisti placerea indoielnica a infoielii artagoase pentru "cauza expansiunii Rusiei si cresterii Serbiei, pardon, a credintei".
|
Pentru ca tu privesti totul prin prisma credintei (de fapt nu se poate numi credinta, ci o varza) tale ecumeniste. De aceea pentru tine nu are importanta ca cineva e catolic, ortodox sau protestant, conteaza doar Sola Fide. Credinta ta este protestantismul liberal, ai exact aceeasi conceptie ca si Adriana, daca iti mai amintesti de ea. Am mai intrebat si neoprotestanti, de ce crezi ca Luther a fost mai mare decat toti sfintii si toti inaintasii lui? In asa masura incat tot ce au spus ei a fost gresit si doar el a avut dreptate. Inca de la inceput, de cand spuneai ca esti catolic, ti-am spus ca tu ai aceasta credinta, de tip protestant. Nu ma refer doar la acest mesaj, ci la toate mesajele pe care le scrii.
Legat de sfintii ardeleni, ai preluat conceptiile din istoriile greco-catolice (bineinteles, fara sa te gandesti ca si acelea sunt partizane si subiective). Dar daca citeai chiar istoria aceea (care e pe site-ul greco-catolic) vedeai si adevarul intreg. Adica faptul ca a fos tla inceput doar o uniatie pe hartie. La prima ocazie (revolta maghiara) episcopul Atanasie si Sinodul au hotarat revenirea la ortodoxie (odata cu infangerea revoltei maghiare au revenit la greco-catolicism. Dupa moartea lui Atanasie nu a mai urmat nimeni in scaun mai bine de zece ani. Episcopii urmatori se plangeau ca preotii nu-i asculta si se hirotonesc in Tarile Romane. Abia episcopul Micu Klein incearca mai hotarat sa introduca si organizeze uniatia. Dovada ca nu avea nicio sustinere in randul romanilor este ca un simplu calugar, Sfantul Visarion, in cateva zile ii intoarce pe apropae toti romanii impotriva conducerii uniate. In urma numeroaselor framantari si petitii imparateaza se hotaraste sa acorde libertate religioasa (de fapt Rusia a intervenit la imparateaza, uite si rolul Rusiei). Doar ca hotararea ramane doar pe hartie, asa ca are loc miscarea Sfantului Sofronie. Stapanirea nu mai are ce face, il trimite pe Buckov cu intentia de a restabili ordinea (desi el poza ca un mediator si impaciuitor). Cu aceasta ocazie face si un recensamant si, cu toate ca unele sate erau trecute cu forta la uniatie, abia o cincime din romani sunt inscrisi la uniatie (patru cincimi se declara ortodocsi). Cam aceasta e istoria pe scurt.