| 
				  
 
			
			Acum când ne aflăm într-o perioadă mai accentuată de pregătire este  mai ușor să ne formăm deprinderi duhovnicești care să ne însoțească atât  în timpul postului cât și în afara lui. Astfel este foarte important să  se creeze, chiar și în singurătatea și intimitatea fiecăruia, o  asemănare cu atmosfera de rugăciune din biserică, o liturghie după liturghie. Cum se poate face aceasta? Iată câteva sfaturi scurte de la Pr. Sergei Chetverikoff (†1947): În primul rând, prin alegerea unui colț de rugăciune liniștit. Acasă,  poate deasupra patului, agățați două sau trei icoane și o candelă  înaintea lor. Apoi, este vital să stabilim un program permanent de  rugăciune acasă. Stabiliți o vreme de rugăciune: seara, dimineața și în  timpul zilei. Programul de rugăciune să nu fie prea lung, așa încât să  nu devină prea obositor din pricina noutății acestei experiențe.  Răstimpul oferit rugăciunii trebuie întotdeauna să fie tratat cu frică,  efort și atenție. Pe lângă rugăciunea personală este nevoie și de unele  elemente externe: statul în picioare, metaniile, îngenunchiatul,  însemnarea cu semnul Sfintei Cruci, citirea rugăciunilor. Cu cât mai des  se va ruga cineva astfel, cu atât mai bine. Este bine să ne obișnuim cu  rugăciunea, întrucât la început, sufletul este imediat aprins de dorul  rugăciunii.Trebuie să ne rugăm simplu: ridicându-ne la rugăciune, să spunem  rugăciunea cu frică și cu cutremur, ca și cum am șopti-o în urechea lui  Dumnezeu, însoțind cuvintele rugăciunii cu semnul Sfintei Cruci, metanii  și plecări ale genunchilor. Canonul de rugăciune pe care ni-l trebuie  îndeplinit mereu, fără scăpări.
 Există chiar și trepte ale rugăciunii: prima treaptă este cea a  rugăciunii fizice, care constă mai mult din citirea rugăciunilor, stat  în picioare și metanii; mintea hoinărește, nu există o înclinație  ontologică spre rugăciune: efortul și răbdarea sunt indispensabile;  aceasta este rugăciunea activă. A doua treaptă este rugăciunea  stăruitoare: mintea începe să se obișnuiască să se concentreze la vremea  rugăciunii și să rostească toată rugăciunea fără ca gândurile să se  risipească. A treia treaptă este rugăciunea simțurilor: inima devine  plină de sentimente, și ceea ce până aici era gând acum devine  sentiment. Cine a ajuns la această treaptă se roagă fără cuvinte, căci  Dumnezeu este Dumnezeul inimilor.
 Citiți Cuvântul lui Dumnezeu, Noul Testament, și înainte să citiți  vorbiți cu Dumnezeu prin rugăciune, așa încât Dumnezeu să vă ajute să  înțelegeți, să rețineți și să puneți în practică ceea ce ați citit. Nu  vă înfricoșați de ascetism, efort, post, rugăciune și abstinență către  care sunteți chemați de Dumnezeu. Toate acestea sunt plictisitoare și  sunt o povară doar dacă sunt lucrate fără să vă gândiți la Hristos, dar  când sunt lucrate în numele lui Hristos, cu credință și cu dragoste,  atunci jugul devine și povara devine ușoare.
 Fie ca Domnul să ne ajute pe toată durata Postului Mare să îl  îndeplinim pe acesta cum se cuvine așa încât să putem prăznui cu  vrednicie Sfânta Înviere!
 
				__________________Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
 (Părintele Alexander Schmemann)
 |