Sistemul sinodal
,,În continuarea documentului elaborat de Sinaxa Întâistătătorilor de Biserici Ortodoxe se afirmă că „
păstrarea credinței ortodoxe pure este asigurată numai de către sistemul sinodal care, dintotdeauna, în sânul Bisericii, este judecătorul competent și ultim în materie de credință” [21]. Sistemul sinodal este foarte important pentru Biserică, fiind o expresie a Sobornicității Ei, dar nicidecum nu poate fi numit
judecător competent și ultim în materie de credință, fapt demonstrat în repetate rânduri de Istoria Bisericii. Să ne amintim măcar de sinodul tâlhăresc de la Efes din 449, la care au participat peste 600 de episcopi și care a afirmat erezia monofizită.
Iar
păstrarea credinței ortodoxe pure este caracteristica Sobornicității Bisericii, căci Ea „
se numește Sobornicească pentru că propovăduiește pretutindeni și pe deplin toată învățătura pe care trebuie s-o cunoască oamenii, învățătura despre cele văzute și nevăzute, cele cerești și pamântești, pentru că aduce tot neamul omenesc la credința cea adevărată” [22], credință ce nu este asigurată
numai de sistemul sinodal, care nu poate socotit infailibil, ci de Biserică în plinătatea ei.
Același lucru ni-l spune și Sf. Ap. Pavel: „
Dar chiar dacă noi sau un înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie decât aceea pe care v-am vestit-o – să fie anatema!” (Gal. 1:8-9), cuvinte tâlcuite în acest fel de Sf. Teofilact al Bulgariei: „
Anatematizând pe îngeri și pe sine însuși, el leapădă orice autoritate și prieteșug omenesc în chestiunile credinței… Și o spune nu pentru umilirea apostolilor, ci pentru a îngrădi gurile ispititorilor și a arăta că nu recunoaște nici o autoritate atunci când este vorba de dogme” [23].
Astfel, un sinod este expresie autentică a Sobornicității Bisericii doar atunci când se află în conglăsuire și împreună-cugetare cu Sfânta Scriptură, Sfintele Sinoade și Sfinții Părinți ai Bisericii Ortodoxe, și nu doar prin expresia mecanică a sistemului sinodal, lucru afirmat și de Sf. Vasile cel Mare: „
Se cuvine ascultătorilor cuvântului celor ce sunt învățați cu Scripturile să cerce cu socoteală dreaptă acele care le zic dascălii și arhiereii; și câte sunt unite cu Scripturile să le primească, iară câte sunt neunite să le lepede; și despre aceia care rămân întru învățăturile străine să se întoarcă dinspre ei”[24]. În acest fel afirmația dată tinde să înlocuiască Sobornicitatea Bisericii cu sistemul sinodal ca reper absolut în chestiunile de credință, lucru străin de învățătura Bisericii Ortodoxe."
Mai mult:
http://lumea-ortodoxa.ro/argumentare...n-rep-moldova/