Citat:
În prealabil postat de GMihai
Ciudată imagine se desprinde din ipotezele tale, dragă Emiliane.
Deci, creștinii, pe de o parte, nu se temeau să mărturisească pe Cristos, în fața persecuțiilor, cu riscul de a merge la moarte martirică; iar pe de altă parte, nu le convenea să mărturisească în public că au furat din cireșele din pomul vecinului de frică să nu vină vecinul să le ceară cireșele înapoi ?
|
Asta ai înțeles tu din ce-am scris?
Normal că se temeau să-și mărturisească păcatele în public, cum se temeau de consecințele păcatului, adică pedeapsa pedagogică curată și bună a Domnului pentru păcate, căci "nimic necurat nu intră în Împărăția Cerurilor" și nimic necurățit, și normal că se temeau de persecutori, se temeau să nu fie prinși, altfel dacă nu s-ar fi temut, nu s-ar mai fi ascuns în catacombe, sau prin munți, păduri, "
au rătăcit în pustii, și în munți, și în peșteri, și în crăpăturile pământului, ei, de care lumea nu era vrednică" (Evrei 11, 38), da, se temeau, dar nu de moarte, creștinii nu se tem de moarte "
căci pentru mine viață este Hristos și moartea un câștig." (Filipeni 1, 21), și nici nu se temeau că vor fi prinși, chinuiți, bătuți, tăiați, ei îi iubeau pe dușmanii lor, pe chinuitorii și călăii lor, ci se temeau să nu-și lase soțiile văduve, copii orfani, să nu-i lase fără brațul bărbătesc ca ajutor, fără sprijin, fără bani, fără mâncare, averile și pământurile lor, soția, copii, slujnicele lor pradă fiarelor câmpului, sau altor bărbați necreștini, sau statului, foametei, neputinței, sărăciei, etc.
Și se mai temeau că se duc nepregătiți în fața Domnului Hristos, nepocăiți, în dulcea lor smerenie, se temeau să plece neîmpărtășiți cu Sfintele Taine Trupul și Sângele Domnului, se temeau să nu cadă în ispita de a ridica mâna să lovească pe prigonitorii, dușmanii, călăii lor, se temeau să nu aibe vreun abur de gând de ură împotriva vreo unui om, care toți sunt creați după chipul și asemănarea Domnului Hristos, se temeau să nu mânie, să nu supere pe Domnul.
Înțelegi, acum? Doamne, dă-i să înțeleagă.
Iar tu Adriane (Romowe, ce nume ți-ai mai ales), cred că e de la sine înțeles că pricepi că cei care făceau o pasiune, un hobby, din patimi precum cleptomania, sau hoția, nu aveau treabă cu creștinismul și nu se adunau în catacombele Romei, sau pe munții Cartaginei, sau pe dealurile Ierusalimului, sau pe coastele Alexandriei, sau pe crestele Antiohiei, etc., cu creștinii din imperiul roman, care întâmplător, mulți erau cetățeni romani, nu erau veniți de nu știu unde.
Erau primiți și hoții, ca orice păcătoși, dar dacă nu se îndreptau, erau pe atunci canoane aspre, nu erai lăsat să intri în Biserică, cum ar fi acum, să stai pe treptele Bisericii, afară. Asta era o rușine. Te îndreptai imediat, din sfială și dorința de comuniune cu ceilalți.
Iar supușenia în fața împăraților eretici arieni, precum Valens sau alții, n-a avut loc între creștini, citește Scrisorile Sfântului Vasile cel Mare, PSB 12.
Dar e bine că te-ai mai adâncit puțin în dogmatică și istorie.
Și te rog nu mai fi atât de pasionat de cuvântul acela abstract "aglutinare", îl folosești prea des, deși e fonic, e ciudat :)