"Hristos N-a avut imaginatie! Pentru asta N-a putut fi invins de satana."
Când postești de bună-voie și ai "harul lui Dumnezeu", postul ți se pare ușor. Îl ții o zi, două, trei, patru, nouă și chiar un post întreg. Când nu ai harul lui Dumnezeu, pe lângă faptul că te abții de la mâncare, Dumnezeu îngădiue și satana lucrează, că simțurile tale să adulmece o foame nebună (un fel de zbucium al stomacului) un fel de lipsă de voință la înfrânare. Adică iubirea de sine, atât de mult se aprinde patima în om, încât starea de flămânzire devine de nestăpânit. Hristos n-a avut imaginație! Pentru asta n-a putut fi învins de satana. Nu i-a putut pătrunde în gânduri niciodată, pentru că Hristos spunea așa „Eu și Tatăl una suntem” (Ioan 10, 30). Deci , nimeni nu pătrunde taina lui Dumnezeu, niciodată! Și cum încearcă diavolul să-L ispitească pe Iisus? Provocându-L!
"Atunci Iisus a fost dus de Duhul în pustie, ca să fie ispitit de către diavolul. Și după ce a postit patruzeci de zile și patruzeci de nopți, la urmă a flămânzit. Și apropiindu-se ispititorul a zis: De ești Tu Fiul lui Dumnezeu, zi ca pietrele acestea să se facă pâini. Iar El răspunzând a zis: Scris este: Nu numai cu pâine trăiește omul, ci cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu."(Matei 4-1,11)
Deci noi putem învia și prin "Cuvânt" Aflăm de la Sfântul Marcu:“Talita kumi – Copila, ție îți zic, scoală-te!”Și a înviat copila. Tot Marcu spune că s-a dat jos și umbla prin încăpere. Iar Luca spune că a zis: “Dați-i să mănânce” – adică viața. Și parcă simți aievea acest adevăr: Spune Psalmistul: “Mâinile Tale m-au făcut și m-au zidit” (Ps. 118, 73). Mâinile Tale, adică ale Tatălui – Fiul și Duhul Sfânt. I-a strigat pe cei care muriseră ca și cum aceștia îl auzeau:“Lazăre, vino afară!“ Iar alt exemplu este învierea fiului văduvei din Nain: "Tinere, ție îți zic, scoală-te."
Trebuie să stabilim exact ce este imaginația și să cercetăm "caracterul" și mobilurile ei. Sfântul Ioan Scărarul definește închipuirea precum urmează: "închipuirea este amăgirea ochilor în gândirea adormită; închipuirea este extazul minții, al trupului în stare de veghe, închipuirea este contemplația neîntemeiată". Trebuie să facem o distincție clară. Un lucru este imaginarul și altul închipuirea. Imaginarul este potența naturală a sufletului în timp ce închipuirea este activarea imaginarului. Imaginarul este între minte și simțire. Nu este nici lucrarea curată a minții, dar nici lucrarea simțurilor. Sfântul Grigorie Palama scrie: "Iar acest imaginar al sufletului, în ființa raționala, devine granița minții și a simțirii".
“Să nu-l crezi niciodată pe diavol, nici chiar când te îndeamnă la un lucru folositor; pentru că el începe cu nevoia și sfârșește cu răul. Să nu faci voia dracilor, nici de foame nici de altă lipsă, ci aleargă la Dumnezeu”.
https://www.youtube.com/watch?v=68NQXky-lcs