Biserica suferă când oamenii din diferite părți ale pământului sunt discriminați și lipsiți de libertate și de beneficiile păcii și dreptății. Ea este chemată să-și manifeste grija activă pentru cei aflați în necazuri și nevoi, împlinindu-și, astfel, misiunea salvatoare în lume.
O temă discutată cu multă atenție a fost criza ecologică, devenită acută din cauza pasiunilor omenești nestăvilite și schimbării climatice ce amenință, în mare măsură, mediul natural care este „casa” noastră comună. În această situație, Biserica își înțelege chemarea de a proteja creația lui Dumnezeu. Astfel, ea caută să accentueze importanța cumpătării și a stăpânirii de sine, și să reamintească faptul că nu numai generațiile prezente, ci și cele viitoare au dreptul să se bucure de bunurile naturale date nouă de către Creator. Discutându-se despre dezvoltarea științei și tehnologiei, care contribuie la ușurarea vieții cotidiene, s-a arătat că în privința cercetării științifice trebuie să se țină seama de principii etice și spirituale. Biserica evidențiază faptul că omul de știință trebuie să ia aminte la antropologia biblică și la experiența spirituală a Ortodoxiei, întrerupând cercetarea științifică atunci când aceasta violează valorile creștine și umanitare.
Problema diasporei ortodoxe
Pe agenda Sfântului și Marelui Sinod s-a aflat și problema diasporei ortodoxe, care necesită o rezolvare urgentă. Aceasta trebuie să fie organizată în acord cu eclesiologia ortodoxă și cu tradiția și practica Bisericii dreptmăritoare. Până la soluționare, este necesară crearea Adunărilor episcopale din diaspora ortodoxă, compuse din toți episcopii recunoscuți canonic în fiecare regiune, care rămân sub jurisdicțiile canonice de care ei aparțin astăzi. Aceasta reprezintă o treaptă pozitivă spre organizarea lor canonică, iar funcționarea omogenă a acestor Adunări episcopale garantează respectul pentru principiul eclesiologic al sinodalității. S-au purtat discuții despre instituția autonomiei și despre aspectele ei eclesiologice și pastorale. Precizându-se că autonomia o dă Biserica autocefală în granițele regiunii sale geografic-canonice, s-a subliniat limpede că Bisericile autonome nu pot fi stabilite în regiunea diasporei ortodoxe decât având consens panortodox.
Un alt subiect care s-a bucurat de atenția ierarhilor ortodocși a fost familia creștină. Definită ca unire iubitoare indisolubilă a bărbatului cu femeia, căsătoria este „taina mare în Hristos și în Biserică” (Efes. 5, 32). De aceea, familia este o instituție divină, singura care asigură protecția și formarea copiilor, atât pentru misiunea spirituală a Bisericii, cât și pentru viața societății. Cei căsătoriți civil, nu religios, trebuie să primească asistență pastorală pentru a înțelege valoarea Tainei Cununiei. Biserica Ortodoxă nu permite membrilor ei uniri între persoane de același sex ori altă formă de coabitare în afara căsătoriei, adresându-le celor ce se fac vinovați de aceasta îndemn la pocăință și îndreptare. Legat tot de respectivul subiect, s-au făcut referiri la avorturi, divorțuri și impedimente de căsătorie, pe care Biserica trebuie să le trateze cu grijă delicată, ajutându-i pe fiii ei să dea dovadă de fidelitate față de sacralitatea familiei, numită de către Sfântul Ioan Gură de Aur „biserica mică”.
În cadrul lucrărilor sinodale, s-a reliefat importanța postului creștin care, pentru a fi autentic, trebuie însoțit de pocăință și fapte bune și dublat de un post sufletesc, în sensul purificării simțurilor și eliberării omului din mreaja patimilor înrobitoare. Viața duhovnicească ortodoxă nu poate fi atinsă fără „lupta cea bună” a postului, cale ascetică spre desăvârșire morală și mântuire. Cert este că mulți creștini din zilele noastre nu respectă toate prescripțiile postului, din diferite motive (boală, condiții de trai și de climă, muncă grea etc.). Aceștia trebuie tratați cu o grijă pastorală adecvată, după îndemnul paulin: „Cel ce nu mănâncă să nu-l judece pe cel ce mănâncă” (Rom. 14, 3). Bisericile Ortodoxe locale pot determina cum să fie exercitate filantropic iconomia și empatia, ușurând, în cazuri speciale, povara „postului sfânt”.
Conciliu Ortodox epocal
Ultimul subiect de pe agenda Marelui Sinod a fost relația Bisericii Ortodoxe cu restul lumii creștine. În virtutea spiritului ei de ecumenicitate, Biserica Ortodoxă, care se roagă „pentru unirea tuturor”, este conștientă de chemarea sa în a milita pentru restaurarea unității creștine, pe baza credinței și tradiției vechii Biserici a celor Șapte Sinoade Ecumenice. Biserica nădăjduiește că prin dialog va da o mărturie dinamică despre plinătatea adevărului lui Hristos și despre comorile ei spirituale acelora care sunt separați de ea. Participând la dialog cu creștinii eterodocși, ea își dovedește responsabilitatea și convingerea că înțelegerea reciprocă, cooperarea și eforturile comune pentru reconstituirea unității creștine sunt de o importanță fundamentală, dacă dorim „a nu-i pune piedică Evangheliei lui Hristos” (I Cor. 9, 12). Însă, dincolo de eforturile omenești, Biserica trebuie să se bazeze pe călăuzirea Duhului Sfânt, pe harul Divinului ei Întemeietor Care S-a rugat „pentru ca toți să fie una” (In. 17, 21).
Mulțumim lui Dumnezeu că, în „foișorul de sus” de pe pământul apostolic al Cretei, s-au adunat la un Conciliu Ortodox epocal ierarhi din toate părțile globului pământesc. Acești „slujitori ai lui Hristos și iconomi ai tainelor lui Dumnezeu” (I Cor. 4, 1) au dezbătut subiecte importante privind viața interioară a Bisericii și slujirea ei pastorală în lumea actuală. Din toate lucrările sinodale, desfășurate într-un climat duhovnicesc excepțional, s-a putut percepe dorința fierbinte a Bisericii Ortodoxe universale de a oferi societăților contemporane secularizate lumina Evangheliei, adică speranța și asigurarea că nu răul are ultimul cuvânt în istorie, ci Hristos, Mirele Bisericii și „Domnul împăraților pământului” (Apoc. 1, 5). Ne rugăm ca Duhul Sfânt să călăuzească Biserica în implementarea deciziilor Sfântului și Marelui Sinod Pan-Ortodox, conștienți fiind că acceptarea și aplicarea acestora constituie expresia esențială a recunoașterii identității sinodale a Bisericii Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică. În acest fel, ea își poate îndeplini cu rodnicie misiunea ei în lumea post-modernă, spre binele poporului lui Dumnezeu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|