1.2. Când au apărut diavolii?
Lucifer, fiind înger de lumină și căpetenia celei de a doua trepte îngerești, în loc să progreseze în sfințenie, s-a mândrit, voind să fie asemenea cu Dumnezeu (Isaia 14,14). Dumnezeu l-a blestemat, i-a luat harul Duhului Sfânt și astfel s-a transformat în diavol (Lc.10,18). Împreună cu el au căzut și îngerii care i-au urmat lui, (diavolii) care sunt supuși Satanei (Efes. 6,12).
Domnul nostru Iisus Hristos ne arată căderea îngerilor: "Am văzut pe satana, căzând ca un fulger din Cer…" (Luca 10,18). Sfântul Apostol Pavel scrie că îngerii răzvrătiți au fost aspru pedepsiți de Dumnezeu și trimiși în Iad, până în ziua în care vor fi judecați pentru păcatele lor. Iar Sf. Apostol Petru ne spune: "Dumnezeu, n-a cruțat pe îngerii care au păcătuit, ci legându-i cu legăturile întunericului în Iad, i-a dat să fie păziți, până la judecată" (2 Ptr. 2,4). Sfântul Apostol Iuda ne spune că răzvrătirea acestor îngeri care nu au vrut să rămână în starea lor, ci au dorit să fie în locul lui Dumnezeu, a fost pedepsită astfel: "pe îngerii care nu și-au păzit vrednicia, ci au părăsit locașul lor, i-a pus la păstrare, în întuneric, în lanțurile veșnice, spre ziua judecății celei mari" (Iuda 6).
Diavolii au însușirile îngerilor, cu diferența că, deși au fost creați de Dumnezeu buni și sfinți, ei n-au rămas în starea lor de sfințenie și bunătate, ci au căzut fără de întoarcere, în întunericul mândriei și vicleniei. Așadar, întâiul vinovat de păcat și întemeietor al răutăților este diavolul: "…pentru că, de la început diavolul păcătuiește" (1 loan 3,8). El a păcătuit, nu pentru că așa i-ar fi fost firea, sau că ar fi primit înclinația spre păcat, pentru că în acest caz, vina ar fi căzut pe Dumnezeu. Dimpotrivă, fiind creat de Dumnezeu bun, el însuși, prin propria voință, s-a făcut diavol, adică clevetitor, vrăjmaș, mincinos și defăimător.
Sfântul prooroc Iezechiel spune:"…tu erai pecetea desăvârșirii, deplinătatea înțelepciunii și cununa frumuseții. Tu te-ai aflat în Eden, în grădina lui Dumnezeu"; "fost-ai fără prihană în căile tale, din ziua facerii tale și până s-a încuibat în tine nelegiuirea" (Iezec. 28,15).
Decisiv, răul nu ți-a fost dat ție din afară, ci tu însuți l-ai zămislit. Sfântul Antonie cel Mare ne învață scopul principal al lucrării diavolești pe pământ: "Diavolii se numesc așa, nu pentru că așa s-au făcut sau pentru că Dumnezeu i-ar fi făcut răi, ci pentru că au căzut din înțelepciunea cerească, (mândrindu-se). De atunci ne ispitesc mereu, încercând să împiedice urcarea noastră la Cer, locul de unde au căzut ei".
Oamenii, având trup și suflet, pot să treacă de la plăcerea trupească la cea sufletească. Diavolii însă sunt lipsiți de această posibilitate, pentru că în ei binele firesc a fost nimicit prin căderea și pierderea harului dumnezeiesc. La oameni, binele este amestecat cu răul, dar la demoni, precumpănește și acționează numai răul.
Păcatul lor cel mai mare este ura neînfricată față de Dumnezeu. Ei au transformat ascultarea față de Dumnezeu, firească tuturor făpturilor, într-o împotrivire și într-o vrajbă neîncetată. De aceea, căderea lor este fără de întoarcere.
Ei își găsesc plăcerea în tot felul de păcate, se complac mereu în rele, trecând de la un păcat la altul. Neputând săvârși păcate trupești, ei păcătuiesc cu imaginația și cu simțurile. Și-au obișnuit esența lor cu viciile firești ale cărnii. Aceste vicii sunt dezvoltate la ei, mai mult decât la oameni.
Demonii nu pot face nimic rău Creatorului, Care fiind Dumnezeu Atotputernic, este inaccesibil oricăror influențe de afară, din partea făpturilor. De aceea, demonii și-au îndreptat toată răutatea lor, împotriva oamenilor, care sunt chipul lui Dumnezeu, creatura mâinilor Sale. Demonii, știind că Dumnezeu își iubește făptura sa, caută să dăuneze cât mai mult obiectului iubirii Sale. Duhurile necurate, având în sine principiul tuturor relelor, caută să-i atragă pe oameni, să-i facă robii lor, pentru a-i duce le pierzarea veșnică răzbunându-se astfel, împotriva lui Dumnezeu. Diavolul este duhul cel rău care desparte pe om de Dumnezeu și inspiră ură, perfidie și minciună între oameni. Ispititor (Matei 4, 3), stăpânitor al acestei lumi (Ioan 12, 31; 14, 30; 16, 11).
În Vechiul Testament, diavolul este duhul răutății, de a cărui ființă ține însăși păcatul, zavistia și minciuna. Pentru că El, de la început a fost ucigător de oameni și nu a stat întru adevăr, pentru că nu este adevăr întru el. "Când grăiește minciuna, grăiește dintru ale sale, căci este mincinos și tată al minciunii" (Ioan 8,44).
Sfinții Părinți ai Bisericii Ortodoxe spun că locul diavolilor căzuți din ceata a doua îngerească se va completa cu sfinți, preoți și călugări, după care lumea se va sfârși, datorită păcatelor oamenilor.
Libertatea vrăjmașilor noștri depinde de sufletele omenești care se mântuiesc și, de aceea, îi atacă pe oameni așa de tare, ca să tragă cât mai multe suflete în Iad.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|