1.9. De ce au nevoie diavolii de jertfe?
Un alt fel de hrană (energie) pentru demoni sunt jertfele. Iată ce spune Sfântul Vasile cel Mare: "Demonii, ca unii ce sunt căzuți pradă voluptății și patimilor, se desfătează și se hrănesc cu ofrande. În timp ce jertfele se ard în foc, sângele lor se transformă prin ardere în vapori și descompunându-se în felul acesta în particule fine, se prefac într-o stare ce corespunde esenței demonilor. Ei se hrănesc cu aceste emanații, desigur nu așa ca și cum le-ar mânca sau și-ar umple cu ele pântecele, ci asemenea unor animale (stridii și alte făpturi de acest fel), care primesc hrana cu întreaga lor ființă. Din aceasta pricină demonii devorează cu lăcomie gazele ce se produc în urma arderilor jertfelor și inhalează fumul aromatelor, ca substanțe pe care și le-au adaptat pentru hrană. Iată cum se explică cultul jertfirilor în fața statuilor idolilor, la popoarele păgâne".
Toți idolii la care se închină păgânii sunt înconjurați de diavoli, care își găsesc plăcerea în jertfele care se fac. Iată de ce toate sectele satanice aduc jertfe de animale și chiar umane demonilor la care se închină și slujesc. Când se aducea jertfă unui idol (demon), o parte din ea era destinată demonului. De aceea, cel care bea din paharul umplut pentru jertfele idolești, bea din paharul demonului (1 Cor. 10,21).
Pentru falsele minuni pe care le făceau demonii, oamenii le aduceau jertfe și le ofereau onoruri, măgulind astfel orgoliul satanei. Astfel de oameni sunt așa de uniți cu demonii, încât atunci când Dumnezeu săvârșea prin creștini o minune dumnezeiască, aceștia îi prigoneau și-i omorau.
1.10. De ce îngăduie Dumnezeu existența diavolilor?
Din iconomie dumnezeiască, diavolul n-a fost trimis în Gheena sortită lui, ci a fost lăsat dezlegat pentru probarea și cercetarea omului și a voii lui libere, pentru ca fără voia sa să-i facă pe sfinți mai încercați și mai drepți și să le fie pricină de și mai mare slavă, iar sieși să-și adune osândă și mai îndreptățită, prin răul pe care îl face și cu ispitele pe care le ridică împotriva oamenilor.
Căpetenie a veacului acestuia și stăpânitor al celor văzute a fost la început omul, fiind rânduit la aceasta de Dumnezeu. Pentru că nici focul nu putea ceva asupra lui, nici fiarele nu-l vătămau, nici otrava nu avea efect asupra lui. Dar odată ce a fost amăgit de diavol, a pierdut harul Duhului Sfânt și stăpân al lumii a devenit diavolul. Din această cauză, vrăjitorii și fermecătorii devin prin puterea diavolească făcători de minuni diavolești. Ei stăpânesc otrăvurile și apa și focul, după cum au arătat vrăjitorii din Egipt, care s-au împotrivit lui Moise (leșirea 7, 8, 9, 10) și Simeon care s-a luptat împotriva Sfântului Apostol Petru.
Sfântul Ignatie Brianceaninov spune: "Porunca dată de Dumnezeu în Rai, care interzice omului să guste din rodul pomului cunoașterii binelui și a răului, nu a fost anulată. Ea îl încearcă mereu pe om, până astăzi. Mereu este prezent lângă noi diavolul și ne îndeamnă să gustăm din rodul oprit. El nu încetează să ne ademenească prin cugetări păcătoase și lumești, dezlănțuindu-ne nemăsurat patimile".
Sfântul Ioan Gură de Aur ne spune exact motivele pentru care Dumnezeu îngăduie existenta diavolului și nu-l împiedică să ne atace cu ispitele sale: "în primul rând ca să cunoști că te-ai făcut mai puternic decât diavolul, însemnându-te, în numele lui Hristos, cu Crucea dătătoare de viață; în al doilea rând, pentru a trăi în smerenie și a nu te preamâri prin bogăția darurilor și să nu uiți neputinta ta și puterea celui care te ajută; în al treilea rând pentru că acest duh necurat, văzându-ți răbdarea cu care reziști ispitelor, să se convingă că l-ai părăsit cu desăvârșire și te-ai depărtat de el; în al patrulea rând, pentru a avea o cunoștință clară asupra comorilor ce îți sunt încredințate, căci diavolul nici nu ar încerca să te atace dacă te-ar vedea pe treapta cea mai de sus a neprihănirii".
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|