Liderii au intrat în ședință pentru a lua hotărârea cea mare. Traian Băsescu, ministrul de atunci al Transporturilor, îi refuzaze, telefonic, lui Cozma, alocarea de vagoane pentru deplasarea la București. În timpul ședinței, Ion Iliescu a încercat să ia legătura cu Miron Cozma, dar acesta nu a putut fi scos din sala în care se afla. Rezultatul discuțiilor s-a anunțat tot de la balcon: „Nu pleacă nimeni de aici. Rămânem aici până vom aduce de la toate unitățile miniere toate dubele și mașinile și cu acestea vom pleca. S-ar părea că cei care sunt la gară nu au găsit garnituri. Ne aliniem și plecăm în coloană la București.
Într-un interviu dat Televiziunii Deva, Cozma afirmă: „Hotărârea de a pleca la București este definitiv luată, indiferent de ce va face Guvernul. L-am adus pe Ceaușescu în Valea Jiului. Nu-i nimic. O să-l aducem și pe primul-ministru în Valea Jiului, mergem noi după el și-l aducem în Valea Jiului". Declară că este convins că populația Bucureștiului va fi alături de ei pentru că revendicările lor sunt ale întregii țări, iar „mișcarea nu este politică și nu va cădea în plasa partidelor politice, deoarece minerii nu au fost conduși niciodată de nici un partid politic, nici înainte, nici după Revoluție".
„A fost președinte"
Acesta a fost răspunsul dat de Cozma șefului Secției Deva a Serviciului Român de Informații, după ce acesta l-a anunțat că președintele dorește să aibă cu el o convorbire telefonică. Același lucru i-au transmis și alți reprezentanți ai autorităților. Rezultatul a fost că circa 3.000 de mineri au plecat către gara din Petroșani. Pe drum, ca și în gară, celor 3.000 li s-au mai adăugat și alții, unii dintre ei foști mineri sau localnici. Pe drum, au devalizat câteva magazine și au făcut „ordine" în piață. 10 dintre țăranii agresați au depus, ulterior, plângeri la Poliție.
Parolă de recunoaștere
La ora 21.30, Cozma îi cere șefului de gară să-i pună la dispoziție cele 14 vagoane aflate acolo și îi dă termen să rezolve problema până la ora 22.00. Între timp, pentru ca printre ei să nu se infiltreze persoane străine, minerii organizează echipe de ordine cu banderole la mână și stabilesc parola de recunoaștere: „ortac". Șeful stației le aduce la cunoștință că nu se pot pune la dispoziție trenuri speciale. Pentru ca acest lucru să fi fost posibil, trebuia să se facă o cerere cu trei zile înainte și să se achite taxele de transport. Supărați, minerii trec la represalii: adjunctul șefului de stație, Pera Marin, este molestat de minerii conduși de Cozma Miron; grupurile de mineri care invadaseră încăperile stației Petroșani amenință personalul C.F.R. că „vor distruge prin incendiere și dinamitare clădirile stației", că „cei prezenți vor fi supuși torturilor și că vor fi omorâți". Bineînțeles că se răspândește și zvonul că Miron Cozma a fost arestat.
Este invadat și distrus sediul poliției TF, iar polițiștii sunt loviți și înjurați. Adjunctul șefului de stație este luat ostatic, ca măsură suplimentară de convingere a șefului gării. Și pentru că tot se aflau acolo, minerii s-au jucat puțin și cu mijloacele de comunicare, punând în pericol circulația trenurilor de pe traseu.
„Răpirea" unui tren
Șeful gării acceptă cererea minerilor și o transmite, conform uzanțelor, Regionalei Timișoara, solicitând un număr de 29 de vagoane. Între timp, minerii care se îndreptau către gară reușesc să comită și un viol asupra unei muncitoare ce ieșea de la fabrică. La ora 23.10 sosește în stația Petroșani trenul accelerat 224, care circula pe ruta Deva-Petroșani-București. Trenul este reținut abuziv de mineri, care ocupă ultimele patru vagoane, obligând călătorii să se refugieze în celelalte. Se condiționează plecarea trenului de sosirea garniturii speciale. Pentru a se împiedica plecarea din stație, este tras semnalul de alarmă.
De șase ori. La 23.50, Regionala Timișoara comunică faptul că nu aprobă nici un tren special. În mod „firesc" este devastată gara Petroșani. Șeful de tură dispune formarea garniturilor speciale, fără aprobări legale. Din cele trei trenuri, ultimul pleacă din stație acceleratul 244, cu o întârziere de 207 minute. În locomotive urcă mineri pentru a-i supraveghea pe mecanici și a asculta ce comunică aceștia prin radio cu personalul stațiilor aflate pe traseu.
Încă un hop
Cinci kilometri „mai târziu", din ordinele date de la Timișoara și Craiova, trenurile sunt oprite, aproape de Livezeni. Urmarea - un grup masiv de mineri coboară din tren, merg pe jos până în gara Livezeni și se opresc direct la impiegatul de mișcare. Îl bat, îi rup hainele și îl amenință că îl vor omorî și vor distruge gara dacă trenurile nu pornesc. Mai sunt jefuite un bar, o discotecă și o consignație, așa că trenurile pornesc din nou. În halta Jupânești sunt oprite din nou, în urma unui ordin dat de Ministerul Transporturilor. Istoria se repetă. Inițial, este lăsat să treacă doar acceleratul 244, dar după alte bătăi și distrugeri, pornesc și celelalte două. În stația Gilort, unde trenurile au fost din nou oprite, s-au devastat clădirea gării și cea a șefului stației, iar personalul a fost bătut crunt.
La Țânțăreni, primul tren este oprit cu ajutorul semnalului de alarmă pentru a fi ajuns de celelalte. Minerii pedepsesc personalul stației, care nu acceptase intrarea trenului în gară. Să nu uităm că ortacii din locomotive ascultau toate comunicațiile. Normal că nu s-a mai pus problema opririi și că garniturile au pornit atunci când minerii au dispus. Trenurile groazei se apropiau acum de capitala Olteniei, Craiova.
|