View Single Post
  #466  
Vechi 14.09.2016, 10:50:42
Florinvs Florinvs is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.12.2012
Locație: Husi, judetul Vaslui
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.893
Implicit

3. Transporturile si telecomunicatiile

Iata un domeniu in care modernizarea si dezvoltarea se putea observa pe viu, de toti cetatenii tarii!

Transportul feroviar se dezvolta si se modernizeaza intensiv dupa 1960, prin

-Modernizarea materialului rulant (in 1989 Directia Generala a CFR aveea in parc cca 5000 de vagoane de calatori - majoritatea din ele fiind vagoane moderne, pe 4 osii, adaptate normelor UIC, apte pana la 140 km/h, construite dupa 1964, peste 2000 de locomotive diesel si electrice, si peste 150.000 vagoane de marfa).
In 1959 intra in parcul CFR primele locomotive diesel-electrice de 2100 cp, aduse din Elvetia, iar in decembrie 1965 prima locomotiva electrica de 5100 Kw (denumita de ceferisti Regina) adusa din Suedia efectuiaza cursa de proba intre Brasov si Predeal.
In 1980 tractiunea cu aburi este definitiv eliminata de la tractiunea trenurilor de marfa si calatori, de ecartament normal.

-Dublarea si electrificarea de cai ferate (s-au electrificat din 1965 pana in 1989 cca 3000 km cale ferata)

-Echiparea cu instalatii de bloc automat de linie si centralizare electrodinamica a statiilor (din 1952 pana in 1989 s-au echipat cu instalatii CED-CR-2 si CED-CR-3 cca 600 de statii de pe reteaua CFR), conferind astfel o deplina siguranta a circulatiei , iar durata de executare unei comenzi de intrare sau iesire a unui tren din statie se reducea la cateva secunde (de pe pupitrul de comanda/luminoschema a instalatiei CED)

-Intretinerea corespunzatoare a infrastructurii feroviare, pe an reparandu-se si efectuandu-se lucrari de RC si RK la cca 600 km cale ferata. Erau mult mai putine restrictii si limitari de viteza atunci pe reteaua CFR, timpii de parcurs a trenurilor erau mult mai mici, si VS (viteza stabilita) pe multe sectoare de cale ferata era net superioara celei de azi ( Dej Calatori- Apahida- 120 km/h atunci, 50 km/h acum, Buzau-Faurei 100 km/h atunci, 30 sau 50 km/h acum, Bacau- Piatra Neamt 100 km/h atunci, 70 km/h acum, etc).

Cateva videoclipuri redau dezvoltarea si modernizarea intensifica a transportului feroviar atunci.

https://youtu.be/V-4f-dE7E9M (1987- Depoul Dej Triaj)

https://youtu.be/nt0802SKod8 (1987- Sectia CT2 DEj, Sectia L7 Dej, Revizia de vagoane Dej)

https://youtu.be/n-Wvw3Q69OE (1988- CFR- CT-IFTE-TTR)


In 1989 la calea ferata in Romania lucrau cca 250.000 de ceferisti, care, datorita seriozitatii exemplare in munca, a disciplinei , unitatii si coeziunii dintre ei, erau pe drept cuvant numiti a doua armata a tarii! Era atunci o mandrie sa fii ceferist si sa porti uniforma CFR-ului.


-Transportul rutier

Si acesta se dezvolta, construindu-se numroase autogari si autobaze, si modernizandu-se si parcul auto.

Introducerea curselor regulate de autobuze a ITA a scos satul romanesc din izolare. In 1977 intra in parcul ITA autobuzele interurbane RD-111, urmate in 1979 de cele articulate DAC-117-UD, iar in 1981 de cele RDM-109-Montana.

Totusi, mai ales in anii 80, datorita lipsei pieselor de schimb, a calitatii slabe a bateriilor de acumulatori, a supraaglomerarii autobuzelor, acestea, de multe ori, nu puteau fi exploadate corespunzator.

Apoi sistemele de incalzire din salonul autobuzului erau subdimensionate, greu de intretinut sau nu puteau fi utilizata datorita restrictiilor in aprovizionarea cu motorina. Desi aeroterma din bord (de la sofer) functiona, iarna tot cu suba si cu caciula conduceau soferii de autobuze de la ITA.


-Transportul naval

Si acesta se dezvolta masiv, flota maritima a Romaniei ocupând locul 9 pe plan mondial. Se dezvolta si se modernizeaza porturile de la Dunare si Marea Neagra, iar la 26 mai 1984 este inaugurat canalul navigabil Dunare-Marea Neagra si la 21 noiembrie 1987 canalul navigabil Poarta alba- Midia Navodari.

Constructia canalului navigabil Dunare- Marea Neagra (in varianta sa moderna) s-a facut in urma unei intalniri intre Nicolae Ceausescu si sahul Iranului, pentru ca petrolul iranian sa poata ajunge mai rapid si mai ieftin in vestul Europei.


-Transportul aerian

Se modernizeaza si se extind cele 17 aerporturi din tara, iar flota TAROM numara cca 70 de avioane, fiind a doua ca marime (dupa flota Aeroflot) , din toate tarile socialiste din Europa.

De asemenea, flota Tarom era singura flota dintr-o tara socialista (alaturi de cea iugoslava) care aveea in dotare si avioane produse in vestul Europei sau in SUA ( Boeing-707, BAC-1-11).

Last edited by Florinvs; 14.09.2016 at 10:53:26.