Vămile Vazduhului. Citiți și Luați Aminte dacă sunteți acolo!
VAMA ÎNTÂI A VORBIRII ÎN DEȘERT
Mergând noi de pe pământ la înălțimea cerului, ne-au întâmpinat la început duhurile văzduhului de la întâia vamă, la care se întreabă păcatele și cuvintele omenești cele deșarte, nebune și fără de rânduială, și îndată am stat acolo. Apoi ne-a scos multe cărți, în care erau scrise toate cuvintele vorbite din tinerețile mele. De am vorbit vreodată ceva fără treabă și fără socoteală, iar mai ales de am grăit cuvinte de rușine sau am făcut deșertăciuni și râs în tinerețile mele, precum este obiceiul tinerilor. Am văzut acolo scrise toate cuvintele mele cele nebunești, vorbele necurate, cântecele lumești fără de rușine, strigările fără de rânduială, râsurile și hohotele și mă mustrau cu aceasta, că îmi arătau vremile, locurile, persoanele, când, unde și cu cine m-am îndeletnicit la vorbe deșarte și am mâniat pe Dumnezeu prin cuvintele mele, nesocotind că este păcat, nici nu m-am mărturisit la părintele meu duhovnicesc, nici nu m-am pocăit.
..........
VAMA A DOUA â A MINCIUNII
Ne-am apropiat de altă vamă, ce se chema a minciunii, ia care se întreba de tot cuvântul mincinos; iar mai ales, de călcarea jurământului, de chemările numelui Domnului în deșert, de mărturia mincinoasă, de neîmplinirea făgăduințelor făcute către Dumnezeu, de mărturisirea păcatelor ce se face neadevărată și de altele asemenea ca acelea mincinoase.
........
VAMA A TREIA â A OSÂNDIRII, CLEVETIRII ȘI A JUDECĂRII APROAPELUI
După aceea am ajuns Ia altă vamă, care se cheamă a osândirii și a clevetirii. După ce ne-am oprit acolo, am văzut cât de greu păcat este a osândi pe aproapele și cât de mare răii este a cleveti pe cineva, a osândi, a defăima, a huli, a batjocori și a râde de păcatul străin, iar pe ale tale a nu le vedea. Pentru că pe unii ca aceștia cumpliții întrebători îi cercetau ca pe niște antihriști, care au răpit mai înainte cinstea lui Hristos și s-au făcut judecători și pierzători celor de aproape ai lor, fiind singuri vrednici de mii de osândiri. ......
VAMA A PATRA â A LĂCOMIEI ȘI A BEȚIEI
Am trecut la altă vamă, care se numește lăcomia pântecelui. ....
Adică ce am mâncat în taină vreodată, sau am mâncat peste măsură și trebuință, sau de dimineață ca dobitocul am mâncat fără rugăciune și fără seninul Sfintei Crucii. Apoi, de câte ori am mâncat în sfintele posturi mai înainte de obișnuita pravilă bisericească, sau mai înainte de masă, sau din neînfrânare am gustat ceva, sau la masă peste măsură m-am săturat. Asemenea și bețiile mele toate mi le arătau, punându-mi înainte paharele și vasele din care m-am îmbătat și numărul paharelor băute, zicându-mi: âAtâtea pahare ai băut în cutare vreme, la cutare benchet și nuntă cu acei oameni. Iar în altă vreme și în alt loc, cu atâtea pahare te-ai îmbătat până la nesimțire și iarăși în alt loc și vreme, atâtea sticle al umplut de vin sau de altă băutură; și atât de mult ai benchetuit cu muzică și jocuri, plesnind, cântând si sărind, încât abia ai fost adusă la casa ta, slăbită de beția cea fără măsurăâ. Apoi îmi arătau și acele pahare cu care uneori în zile de post de dimineață am băut până la îmbătare și nu le socoteam ca păcat, nici nu mă pocăiam și pe alții îl atrăgeam la mese și beții, sau în zile de praznic și în Duminici, mai înainte de Sfânta Liturghie, am băut undeva un pahar. Pe toate acelea și alte plăceri și beții ale mele mi le puneau înainte, îmi luau seama și se bucurau, ca și cum mă aveau în mâini-le lor și în fundul iadului vrând să mă ducă. Iar eu tremuram, văzându-mă mustrată de toate acestea și neavând ce să răspund împotrivă. ....
VAMA A CINCEA â A LENEVIRII
Astfel vorbind, am ajuns la altă vamă, ce se cheamă a lenevirii, unde se cercetează toate zilele și ceasurile cele petrecute în zadar și se opresc cei ce mănâncă osteneli străine, iar ei nu vor să lucreze, precum și cei care sunt plătiți și după datorie nu lucrează. Se mai cercetează acolo și cei ce nu se îngrijesc de lauda lui Dumnezeu, se lenevesc în zile de praznic și Duminicile să meargă în biserică la Utrenie, la Dumnezeiasca liturghie și la celelalte slujbe ale lui Dumnezeu. Trândăvia și neîngrijirea se cercetează acolo șt fiecare mirean ori duhovnic cu de-amănuntul se întreabă de lenevire și de nepurtarea de grijă pentru sufletul său. ...
VAMA A ȘASEA â A FURTULUI
Urcându-ne de acolo tot mai sus în văzduh am ajuns la vama furtului, vameșii-draci ai acelei vămi încearcă acolo cu de-amănuntul sufletele despre feluritele păcate ale mituirilor, răpirilor și înșelătoriilor, pe ascuns sau pe față. La vama aceea se face foarte mare cercetare, sufletelor ce trec pe acolo, de au furat: oameni, fecioare, femei copii, dobitoace păsări, bani, lucruri, haine, alimente⊠de au înșelat pe alții cu ceva, de și-au însuși avere străină cu jurăminte false, mincinoase și cu viclenii sau de au găsit ceva și n-au dat înapoi, ori au împrumutat bani, haine etc. și nu le-au dat înapoi celui ce le-a făcut bine cu ele, sau cu diferite viclenii și ponegriri au despuiat de pace si cinste pe aproapele, îndurerându-1 până la sacrificiu și în sfârșit, orice furtișag se cercetează acolo cu multă asprime și amănunțime. ...
VAMA A ȘAPTEA A IUBIRII DE ARGINT
Trecând prin văzduh tot mai sus am ajuns la vama avariției, iubirii de argint sau a zgârceniei. Acolo era mai multă negură și ceață decât la celelalte vămi, prin care trecuserăm. Precum socotesc, acele duhuri rele își formează înnegurarea aceea din adâncul pământului, din care își fac locuințele în înălțime, unde șed și cercetează pe iubitorii de argint, pe zgârciți și pe mâncătorii sângelui aproapelui lor.
.....
VAMA A OPTA â A CAMETEI
Mergând mai sus și lăsând pe vameșii draci de la vama zgârceniei am ajuns la vama ce se cheamă a cametei și a vicleșugului. Acolo se cercetează toți cei care-și dau argintul sau banii lor cu camătă, agonisindu-și dobândă necurată, precum și lacomii și cei care țin în casele lor lucruri străine, ca pe ale lor. ....
VAMA A NOUA â A NEDREPTĂȚII
Urcându-ne noi și de acolo tot mai sus, am ajuns la vama nedreptăților și a păcatelor strigătoare la cer: asuprirea săracilor, văduvelor și orfanilor, oprirea plății slugilor și lucrătorilor; defăimarea părinților trupești și duhovnicești. Acolo se cercetează cu de-amănuntul toți judecătorii cei nedrepți care judecă pe plată, mită și care părtinesc celor vinovați, iar pe cei nevinovați îi osândesc. Acolo se mai cercetează și oprirea de plată a lucrătorilor pământului și cei ce vând cu lipsă și fac cumpene și măsuri ne-drepte cu care neguțătoresc, ca și orice lucru făcut cu nedreptate se cercetează acolo. Atunci mi-au apărut înaintea ochilor sufletești, hotărârile Dumnezeieștilor Scripturi: âCel ce face nedreptate își urăște sufletul său⊠Nedrepții nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu⊠Când judecați să nu căutați în fața oamenilor, să ascultați pe cel mic ca și pe cel mare, să nu vă temeți de nimeni, căci Dumnezeu este cel ce race dreptateâŠâ. Iar noi, cu darul lui Hristos, am trecut și de acea vamă rară primejdie, dând ceva.
VAMA A ZECEA â A ZAVISTIEI
Trecând și de vama nedreptăților, am urcat tot mai sus, pe necunoscuta și fioroasa cale a văzduhului și am ajuns la altă vamă care se numește a zavistiei și a dușmăniei. Acolo se cercetează toți cei care s-au zavistuit unii pe alții, vrăjmășiile, urâciunea, neiubirea de frați și de aproapele; cu feluritele răutăți ce izvorăsc din aceste păcate ucigătoare de suflet Asemenea și această vamă am trecut-o fără să mai dăm ceva, pentru că n-am zavistuit pe nimeni niciodată în viața mea. Si măcar că întrebau vameșii aceia despre ura de frați, neiubirea de aproapele, și de felurite răutăți ce izvorăsc din acestea, însă, cu îndurările Domnului nostru Iisus Hristos, în toate cercetările acelea m-au găsit nevinovată, fără numai mânia diavolilor celor ce scrâșneau asupra mea am văzut-o și nu m-am temut de dânșii, ci ne-am dus mai sus, bucurându-ne.
VAMA A UNSPREZECEA â A MÂNDRIEI
De acolo, călătorind noi toi mai in sus în văzduh am ajuns la vama mândriei și a fiicelor ei: iscodirea, trufia, slava deșartă, lauda, iubirea de sine, obrăznicia, înălțarea cu mintea, pregetarea în facerea binelui, mărturisirea fățarnică, lepădarea de dreapta credință cu trecerea la eresuri și superstiții, voia slobodă, obișnuința în păcate, neascultarea de părinții trupești și sufletești în toate cele ce ei îi învață după Dumnezeu⊠unde, cu mândrie, duhurile rele cercetează sufletele. Acolo se cercetează cu dinadinsul dacă cineva n-a dat datornica cinste părinților, tatălui și mamei, asemenea preoților și celor mai bătrâni și celor mai mari rânduiți de Dumnezeu și puși întru stăpânire, și de câte ori nu i-au ascultat pe dânșii si celelalte lucruri de mândrie și cuvinte în deșert. Eu însă în viață fiind slujnică săracă și neavând a mă mândri cu unele ca acestea, am trecut printre acei draci îngâmfați, dând ceva foarte puțin, deoarece am fost foarte smerită, cinstind pe părinții trupești, dar mai ales pe părinții mei duhovnicești.
VAMA A DOUĂSPREZECEA A MÂNIEI ȘI IUȚIMII
Urcându-ne de acolo tot mai sus pe treptele văzduhului, am ajuns la vama mâniei și iuțimii. .... punându-mi înainte toate păcatele mele făcute cu mânia și iuțimea mea, cât am trăit pe pământ. Ori de câte ori m-am mâniat, iuțit, tulburat și am țipat la cineva cu cuget rău și cu privire sălbatică. Chiar și pentru cele din dragoste sfântă, vrând a-l atrage pe cineva din păcate și a-l pune în bună rânduială, de m-am tulburat cu iuțime și mânie asupra lui, ori de l-am amărât sau de l-am bătut, ori m-am pornit asupra cuiva cu mânie, ținând în minte răutatea, am fugit amărâtă, ocărând și îngrozind⊠Toate acestea mi le-au arătat pe rând, însă n-au dobândit ce doreau și așa am mers înainte bucurându-mă întru Domnul, acoperit fiind sufletul meu păcătos cu rugăciunile părintelui meu Vasile.
Continuarea mai jos
|