Continuare celelalte vămi 13-20.
VAMA A TREISPREZECEA A POMENIRII DE RĂU
După acestea ne-au stat înainte vama pomenirii de rău, la care cu nemilostivire se întreabă cei ce țin în inimile lor răutate asupra aproapelui și cei ce răsplătesc rău pentru rău. De acolo cu multă mânie duhurile cele rele aruncă sufletele în tartar. ...
VAMA A PAISPREZECEA â A UCIDERII
Acestea grăind către mine sfinții îngeri, am intrat la vama uciderii. Acolo vameșii aceia cercetează cu de-amănuntul pe creștini de păcatele grele ale uciderilor și mai ales uciderea de prunci în pântece, apoi tâlhăria, otrăvirea, uciderea fără voie, îndemnarea la ucidere, la sinucidere și uciderea sufletească și toată rana, toată lovirea, oriunde, pe spate sau peste cap, ori palmă peste obraz sau grumaz, sau lovirea din mânie, cu armă, cu lemn, cu piatră, toate acestea cu de-amănuntul se întreabă șl în cumpănă se pun. Ci noi și acolo puțin dând, am trecut cu bine.
VAMA A CINSPREZECEA-A VRAJITORIEI
Am trecut la vama vrăjilor, a fermecătoriei, șoptirilor și chemării diavolilor. Și erau duhurile acelea asemenea cu jivinile cele cu patru picioare, cu scorpiile, cu șerpii, cu vi-perele și cu broaștele și strașnică și urâtă era vederea acelora, dar acolo nimic nu s â a aliat la mine, cu darul Domnului meu, și am trecut îndată, nedând nimic. Duhurile acelea mâniindu-se asupra mea ziceau: âVei veni la locurile cele de desfrânare, vom vedea de vei scăpa de acoloâ. Pornindu-ne in sus, am întrebat pe sfinții îngeri care mă duceau: Stăpânii mei, oare toți creștinii trec pe la vămile acestea? Nu este oare cu putință vreunui om să treacă pe aici fără întrebare și fără frica aceasta ce se face Ia vămi? Sfinții îngeri mi â au răspuns: âNu este altă cale pentru sufletele credincioșilor celor ce se suie la cer toti trec pe aici. dar nu toti se cercetează precum tu. fără numai cei asemenea cu tine păcătoși, care n-au făcut desăvârșit mărturisire a păcatelor, rușinându-se și tăinuindu-l înaintea părinților duhovnici faptele cele de rușine. Pentru că dacă cineva cu adevărat si-ar mărturisi toate faptele sale cele rele, i-ar părea rău și s-ar căi de relelecele făcute, apoi păcatele acelora nevăzut se șterg de dumnezeiasca milostivire. Și. când un suflet ca acela trece pe aici. întrebătoriiaceștia din Vămile Văzduhului, deschizându-și cărțile, nimicnu mai află scris într-insele asupra lui și nu pot să-i facă nici o supărare, nici să -i îngrozească, și se suie sufletul la scaunul Dumnezeirii, ca să seînchine și săse răsplătească cu fericireaveșnică în cereasca Împărăție. Dacă tu a-i fi făcut desăvârșită mărturisire de toate păcatele tale și după dezlegare ai fi făcut pocăința din destul, n -ai fi suferit niște groaznice și înfricoșate cercări ca acestea la Vămile Văzduhului. Aceste cercetări le pătimesc acei care neguțătoresc spovedania, părăsindu- si Duhovnicul lor și mergând Ia altul,aceia cares p u n la un Duhovnic unele păcate si la altul altele, fără de nevoie si fără de binecuvântarea celui dintâi și mai iscusit. Ceicare fac astfel ca să nu pară a fi prea păcătoși înaintea Duhovnicului lor bun, iscusit și luminător, pentru a nu li se da canon greu. părându-li-se că merg pe ascuns la altul și mârturisindu-se. vor fi iertați, sunt niște curvari sau preacurvari spirituali. Aceștia necurătindu-se de păcatele lor. nu vor avea cale liberă de trecut Vămile deci care n-au cu ce plăti, cad în adânc și în muncile iadului. Insă tie ți-a ajutat aceea, că de mult ai încetat a păcătui de moarte și cu fapte bune ți-ai petrecut ceilalți ani ai vieții tale; dar mai ales ți -au ajutat rugăciunile Cuviosului Părinte Vasile, căruia i-ai slujit cu osârdieâ.
VAMA A ȘAISPREZECEA â A DESFRÂNĂRI
Astfel vorbind, am ajuns la vama desfranarii, la care se cercetează tot felul de desfrânare, și nălucirea păcatului desfrânării cea cu mintea, și zăbovirea gândului într-acel păcat, și învoirea cu necuratele și pătimașele atingeri. Iar stăpânul vămii aceleia ședea pe scaunul său, îmbrăcat în haină necurată, cu spume de sânge stropită, cu care acela ca și cu porfiră împărătească se împodobea și mulțime de diavoli stăteau înaintea lui. ....
VAMA A ȘAPTESPREZECEA A PREADESFRÂNĂRII
Apoi am ajuns la vama marii desfrânări, numită și preadesfrânare sau adulter, unde se cercetează păcatele celor ce petrec în căsătorie, dar credința însoțirii unul cu altul nu o păzesc, nici nu-și feresc patul lor curat, asemenea și silirile la desfrânare. Aici se cercetează și persoanele cele sfințite și dăruite lui Dumnezeu, ce și-au făgăduit fecioria și curăția lui Hristos și n-au păzit-o de căderile în desfrânare groaznica. ....
VAMA A OPTESPREZECEA A SODOMEI ȘI GOMORIEI
Urcând, ne-am apropiat de vama marilor nelegiuiri, la care se cercetează păcatele desfrânării cele peste fire, bărbătești și femeiești, și împreunarea cu diavolii și cu animalele necuvântătoare, amestecările de sânge și alte păcate mai necurate făcute în taină, pe care este rușine a le și pomeni. Mai marele vămii aceleia se vedea mai rău decât toți diavolii cei înfricoșați, iar slugile lui era într-acel chip negrăit și având nespusă mânie și înfricoșare. Aceia, ieșind mai degrabă împotriva noastră ne-au împresurat: dar, cu mila Domnului, neaflând nimic în mine, au fugit cu rușine, iar noi bucurându-ne, ne-am dus. Și grăiau către mine sfinții îngeri: âAi văzut, Teodora, înfricoșatele vămi ale desfrânării. Deci, să știi că mai nici un suflet nu le trece fără supărare, de vreme ce toată lumea zace în răutatea smintelilor și toți oamenii sunt iubitor de desfătări și de desfrânare, iar gândul omului atârnă spre rele din tinerețile lui și abia unii se feresc de necurățiile desfrânării, dar puțini sunt cei ce-și omoară poftele trupului. Deci puțini trec vămile acestea cu libertate și cei mai mulți, venind aici, îndată pier; pentru ca diavolii cumpliți ai păcatelor desfrânării răpesc sufletele celor desfrânați și le trag în iad, cu amar muncindu-le. Și se laudă boierii de la vama desfrânării, zicând: «Noi singuri mai mult decât cei de la celelalte vămi umplem gheena iadului». Iar tu, Teodora, să mulțumești lui Dumnezeu, că iată acum ai trecut acele cercări, cu rugăciunile Părintelui tău Vasile. si de acum nu vei mai vedea rele, nici fricăâ.
VAMA A NOUĂSPREZECEA â A EREZIEI
După aceasta am ajuns la vama ereziei, unde se cercetează falsele raționamente asupra adevăratei Credințe Ortodoxe, lepădarea de dreapta Credință Ortodoxă, hulirea, blasfemia⊠Acolo se întreabă gândurile nedrepte și socotelile strâmbe față de Credința Creștinească, depărtările de drept măritoarea mărturisire a adevăratei credințe, neîndeplinirea făgăduințelor și îndatoririlor creștinești, îndoirea în credința, hulele asupra Sfințeniei și altele asemenea acestora. În vremea minuțioaselor cercetări, pe care mi le făceau arapii infernali ai acestei vămi, mi-au apărut în minte luminoasele hotărâri Divine, însoțite de sfaturile apostolești și părintești din Dumnezeieștile Scripturi și din cărțile Bisericești: âPăziți-vă de proorocii mincinoși, care vin la voi îmbrăcați în piei de oi; iar pe dinăuntru sunt lupi răpitori. După faptele lor îi veți cunoașteâ. âEu am venit în numele Tatălui Meu și voi nu mă primiți pe Mine. De va veni altul (Antihrist) în numele său, pe acele îl veți primiâ. âMă tem ca nu cumva, precum șarpele a amăgit pe Eva cu vicleșugul său, așa să se strice și înțelegerile voastre de la credința în Hristos. Că de ar propovădui cel ce vine, pe un alt Iisus, pe care n-am propovăduit, sau de ați lua alt duh, care n-ați luat, sau altă Evanghelie, care n-ați primit, bine l-ați suferi (MT 7,15; Ioan 5,43; 2 Cor. 11,3-4).Dar acea vamă am trecut-o fără ispitire, pentru că în viață având și păzind dreapta Credință, nu m-am aflat vinovată. Și așa de acolo am mers înainte, apropiindu-ne de porțile cerești.
Continuare mai jos
|