View Single Post
  #4  
Vechi 25.10.2016, 11:05:26
Florinvs Florinvs is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.12.2012
Locație: Husi, judetul Vaslui
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.893
Implicit

In privinta transporturilor si telecomunicatiilor, si acestea cunosc o anumita modernizare dupa 1960, in RSS Moldoveneasca.

La transportul feroviar, modernizarile au constat in consolidarea terasamentelor liniilor de cale ferata, a podurilor, utilizarea sinei de tip greu, introducerea tractiunii diesel (in 1961 prima locomotiva 3TE-10M intra in parcul depoului Balti-Slobozia), a echiparii cu instalatii de centralizare electrodinamica a statiilor (in 1980 este inaugurata cladirea CED a statiei si triajului Chisinau) si cu bloc automat de linie, a constructiei de noi cladiri pentru statiile de cale ferata (in 1948 este inaugurata actuala cladire de calatori a statiei Chisinau, in decembrie 1970 este inaugurata actuala cladire a statiei Balti-Slobozia, etc).

Din pacate, nu s-a facut lucrari importante de eliminarea a curbelor stranse si a rampelor mari, precum si a traseelor serpuite a multor caii ferate din Basarabia, ceea ce limita drastic viteza de deplasare a trenurilor de calatori, dar si tonajul si sarcina pe osie la trenurile de marfa.

Astfel, in 1990, pe cel mai bun tronson feroviar din RSS Moldoveneasca, linia Ungheni- Chisinau, in lungime de 107 km, un tren international fara oprire parcurgea acest traseu in 1 ora si 45 minute, viteza medie comerciala nedepasind 70- 80 km/h.

In plus, pe reteaua feroviara din RSS Moldoveneasca s-au efectuat extrem de putine lucrari de dublare de linii , si nici un kilometru de linie nu a fost electrificat.


In transporturile rutiere, se realizeaza noi drumuri (soseaua Chisinau- Balti) si se modernizeaza cele existente, iar pe traseele interurbane se introduc autobuze produse la Lvov in special (de tipurile PAZ-672, LAZ-695 si LAZ-699).

De asemenea, se construiesc noi autogari si autobaze.


In transportul urban in comun, in anii 1960 fostele retele de tramvaie din Cernauti si Chisinau sunt desfiintate, dar in schimb sunt realizate retele de troleibuze in Chisinau (1949), Tiraspol (1967), Balti (1972) si ulterior in Tighina (1993, inclusiv o linie de troleibuze intre Tiraspol si Tighina).
Cel mai cunoscut si raspandit tip de troleibuz din fosta URSS era troleibuzul ZIU-9 (in 1991 in Chisinau existau cca 400 astfel de troleibuze).

Ca si autobuze urbane, din anii 1970, sunt introduse modernele pe atunci autobuze diesel, de mare capacitate, de productie maghiara IKARUS-260 si IKARUS-280.


In privinta transporturilor aeriene, in 1974 este inaugurata actuala cladire a aeroportului Chisinau, care era legat prin zboruri regulate de 73 orase din fosta URSS, cu avioane cu reactie de tipul TU-134, TU-154, AN-26, etc. Atunci erau transportati, de pe aeroportul din Chisinau, cca un milion de pasageri/an.

Insa nu existau curse externe de pe aeroportul din Chisinau, de-abia in 1990 fiind inaugurata prima cursa externa (Chisinau- Frankfurt).


In privinta comertului, si acesta se dezvolta. O unitate de elita era Moldcoop (cooperatia de consum si mestesugareasca din RSS Moldoveneasca), care aveea numeroase magazine, restaurante, spatii de cazare, unitati de mica productie industriala, prestari-servicii, etc.
Am o ruda din Soroca care inainte de 1991 a lucrat ca si gestionara la Moldcoop, si angajatii de acolo beneficiau de anumite avantaje.


In privinta turismului, si acesta se dezvolta. Un mare avantaj a fost ca in RSS Moldoveneasca cladirile vechi, de patrimoniu, cu valoare istorica si arhitecturala, nu au fost demolate, ci pastrate si restaurate, iar apoi valorificate dpdv turistic.

Se realizeaza si noi unitati de cazare si alimentatie publica, unitatea-fanion fiind atunci hotelul Inturist din Chisinau (astazi in ruina).
Reply With Quote