-sfintii parinti luptau si pentru o litera,un cuvant , pentru ca daca se modifica ceva cat de mic in credinta ,se modifica intreaga credinta [Sfintul Ioan Gura de Aur (+ 407)
“Daca cineva contraface macar o mica parte a chipului regelui pe moneda regala, in felul acesta o falsifica; la fel si in credinta cea adevarata, acel care va schimba chiar cit de putin in ea, o vatama pe toata. Caci daca, pe de o parte, dogma este rastalmacita, si inger de ar fi, sa nu-l credeti. Nimic nu foloseste viata virtuoasa, daca credinta nu este sanatoasa.”
“Daca episcopul sau clericul este viclean in chestiunile credintei, atunci fugi si leapada-te de el, nu numai ca de un om, ci chiar si inger din cer de-ar fi. "]
-prin documentele sinodului din Creta a fost legalizat ecumenismul [erezia tuturor ereziilor]
,Sfintii Parinti nu stateau la dialog cu ereticii, dupa prima si a doua mustrare ii dadeaua anatemei, ca sa fereasca pliroma Bisericii [totalitatea credincioșilor] de a merge pe calea ereticilor, si in acelasi timp sa-i trezeasca pe eretici sa vina la ortodoxie
-intreruperea pomenirii episcopului nu e schisma ,ci ingradirea de episcopul eretic, prin ramanerea in Biserica [la muntele Athos de mai multe ori s-a intrerupt pomenirea unor ierarhi]
-unitatea Bisericii este acolo unde este Adevarul,Hristos , acolo unde nu e adevar,sau adevarul e amestecat cu minciuna acolo nu mai e Hristos
-parintii de la Manastirea Lacul Frumos s-au dezis de documentele de la sinodul din Creta pentru a ramane in Biserica, pt ca exista o singura Biserica, o singura credinta [cea ortodoxa], si un singur botez [cel ortodox]
-Sfantul Maxim Marturisitorul a intrerupt comuniunea cu patriarhia Constantinopolului care era in erezie, Sfantul Teodor Studitul,Sfantul Grigorie Palama au intrerupt pomenirea, nu au ramas in comuniune cu ereticii
-interuperea pomenirii ierarhilor e o practica intalnita in Biserica ortodoxa, chiar patriarhul Nestorie din Constantinopol nu a mai fost pomenit de ieromonahi pt ca nu vroiau sa ramana in comuniune cu cineva care le stramba credinta, si nu considerau ca prin aceasta se face schisma
-parintii de la Manastirea Lacul Frumos prin intreruperea pomenirii episcopului nu vor sa se rupa de Biserica ortodoxa, nu vor sa creeze o schisma , ci ei raspund la criza creata de erezie, de sinodul eretic, pt ca vor sa-si mantuiasca sufletele
-unitatea este numai in Adevar, nu se poate pastra unitatea Bisericii in afara Adevarului si a dogmei, toate aceste secte ,erezii [papistasi,greco-catolici,protestanti...] au ciuntit din Adevar , ei s-au departat de Biserica Adevarata, cea una, s-au departat de Adevar-nu este suficient numai a afirma ortodoxia, Adevarul dogmatic fara a zice despre eterodocsi ca sunt eretici, anatema ; cu toate ca ortodoxia are la baza blandetea si dragostea Sfintii Parinti cand au trebuit sa infrunte erezia atunci s-au facut sabie ca sa apere Adevarul dar si ca sa-i trezeasca pe cei care au cazut, ca sa le arate greseala in care au cazut-anatema e o dovada de iubire fata de ereticul cazut in inselare , nu este o dovada a urii, este o dovada a iubirii , trasam o linie clara intre Adevar si minciuna ca noi ortodocsii sa ramanem in adevar si ceilalti sa vada ca sunt in minciuna, erezie,intuneric si sa se intoarca la Adevarul ,lumina ortodoxiei
|