Subiect: Conferinte
View Single Post
  #95  
Vechi 29.10.2016, 10:56:34
ortodoxia_e_Adevarul ortodoxia_e_Adevarul is offline
Banned
 
Data înregistrării: 27.10.2016
Religia: Ortodox
Mesaje: 70
Implicit

SCRISOAREA teologului MIHAI SILVIU CHIRILA adresata SFANTULUI SINOD BOR cu privire la SINODUL DIN CRETA
https://saccsiv.wordpress.com/2016/1...dul-din-creta/

"Înaltpreasfințiți Părinți Mitropoliți și Arhiepiscopi,
Preasfințiți Părinți Episcopi,

Respectuos Vă aduc la cunoștință câteva obiecții față de documentele sinodului din Creta, cu rugămintea de a le analiza în cadrul ședinței Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române convocate pentru a dezbate și hotărî cu privire la aprobarea sau nu a acestor documente.

Cele mai multe obiecții sunt față de documentul “Relația Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine” (numit în continuare Documentul 6).

1.Acest sinod s-a deosebit de toate celelalte prin faptul cănu a statornicit un hotar clar între erezie și ortodoxie, dimpotrivă, a șters distincții stabilite de sinoade anterioare. S-a spus de multe ori că acest sinod nu a dat dogme noi, în schimb este evident căa adus atingere unor dogme vechi.

2.Spre deosebire de alte sinoade generale ale Bisericii Ortodoxe (ecumenice sau panortodoxe), acest sinod nu a anatemizat nici o erezie apărută în lume de la ultimul sinod ecumenic încoace, nici nu a întărit hotărârile sinoadelor anterioare prin care diverse erezii și schisme au fost anatemizate. Sinodul avea obligația să dea unele răspunsuri concrete la preocupările și provocările pe care au creștinii ortodocși contemporani, viețuitori într-o lume profund ostilă lor și Bisericii lui Hristos.

3.Este legiferată la cel mai înalt nivel participarea Bisericilor Ortodoxe la Mișcarea Ecumenică, în ciuda faptului că această organizație a fost catalogată de mai multe personalități teologice (Sfântul Iustin Popovici, Sfântul Nicolae Velimirovici, Sfântul Serafim Rose, Cuviosul Părinte Iustin Pârvu, Cuviosul Părinte Ilie Cleopa, pr. acad. prof. univ. dr. Dumitru Stăniloae și mulți alții) și de sinoade ale Bisericilor Ortodoxe locale (Biserica Ortodoxă Rusă din afara Rusiei, Biserica Ortodoxă Georgiană) drept erezie sau chiar panerezie eclesiologică

4.Relația Bisericii Ortodoxe cu lumea creștină este concepută exclusiv prin participarea la Mișcarea Ecumenică, ceea ce anulează aspirațiile Bisericii de readucere a celor “de aproape sau de departe” la Biserica lui Hristos cea ortodoxă, întrucât, în cadrul Mișcării Ecumenice, “nicio Biserică nu este obligată să-și modifice eclesiologia după accederea în Consiliu…

După includerea în Consiliu nu rezultă că fiecare biserică este obligată să vadă celelalte biserici ca biserici în adevăratul și deplinul sens al cuvântului” (art. 19 al Documentului 6, citat dinDeclarația de la TorontoII). Aceasta înseamnă că proclamarea în articolul 1 a Bisericii Ortodoxe ca “Biserica Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească” nu produce niciun efect la nivelul dialogului ecumenic, de vreme ce nici una dintre membrele CMB nu este obligată să recunoască faptul că Biserica Ortodoxă este cu adevărat Biserica Una, Sfântă, Sobornicească și Apostoleascăși nici să își modifice propria eclesiologie pentru a accepta că Ortodoxia este adevărata Biserică. Mai mult, în cadrul CMB, vocea Bisericilor Ortodoxe reprezintă o minoritate și nu poate influența în mod clar deciziile care se iau acolo.

5.În articolul 1 al Documentului 6 se spune că “Biserica Ortodoxă ocupă un loc central în promovarea unității creștine în lumea contemporană”. Ideea unității creștine promovate de Mișcarea Ecumenică este extrem de controversată, deoarece din punct de vedere ortodox unitatea creștinăse manifestă deplin în interiorul Bisericii Ortodoxe, între cei ce mărturisesc ortodox pe Hristos, după cum o concepe Sfântul Simeon Noul Teolog: “Biserică sobornicească (universală) este adunarea dreptslăvitorilor care mărturisesc credința ortodoxă” [1]; “adevărata Biserică este unirea întru adunare a dreptslăvitorilor din toată lumea” [2].

Acest articol al Documentului 6 indică o acceptare la nivelul cel mai înalt al Bisericii Ortodoxe a unei doctrine de tip occidental cu privire la catolicitatea (universalitatea, sobornicitatea) Bisericii.Biserica Ortodoxă concepe catolicitatea ca fiind deplinătatea prezenței harului divin și a trăirii ortodoxe în unire și libertate [3]a tuturor membrilor săi oriunde s-ar afla în lume, pe când romano-catolicismul concepe catolicitatea exclusiv ca pe o extensie spațială a Bisericii peste întreaga lume, iar protestanții, ca pe o unire pur umană și fragilă între cei mărturisesc aceeași credință și aceeași interpretare a Scripturilor [4].

În vreme ce în Ortodoxie catolicitatea este realizată prin natura comună a Bisericilor locale (catolicitatea se manifestă prin sinodalitate), catolicitatea de tip occidental este concepută ca o unire jurisdicțională a tuturor sub aceeași conducere spirituală (papa roman sau, mai nou, CMB).În măsura în care are ortodoxia doctrinei, a slujirii și a viețuirii, fiecare Biserică ortodoxă locală din lume are deplinătatea harului, fiind, în virtutea catolicității (universalității, sobornicității), Biserica Ortodoxă deplină, manifestată în acel loc, nu o părticică a unui întreg care există ca întreg doar prin unirea cu celelalte părticele.

Or, articolul 1 ne vorbește despre o “unitate a creștinilor din lumea contemporană”, incluzându-i pe cei ce nu au mărturisire, slujire și trăire ortodoxe, ceea ce ne face să credem că de fapt acest sinod își însușește concepția occidentală despre catolicitate, renunțând la catolicitatea (sobornicitatea) ortodoxă a comunităților deplin ortodoxe care se unesc firesc încomunitatea (oicumene) ortodoxă, în favoarea unei extensii a Bisericii la toți cei ce se numesc creștini, indiferent că au ortodoxia mărturisirii și trăirii sau nu. Această idee este sprijinită și de alte formulări din acest document: “refacerea unității pierdute a creștinilor”, “unitatea pierdută a creștinilor” (art. 5).
Reply With Quote