6.Afirmația din articolul 4: “Biserica a cultivat întotdeauna dialogul cu cei ce s-au separat de ea” nu are nicio bază istorică, fiind contrară postulatului biblic enunțat de către Sfântul Apostol Pavel, care spune: “De omul eretic, după întâia și a doua mustrare, depărtează-te” (Tit 3,10). Din această poruncă biblică vedem cămodul “dialogului” cu cei ce se separă de Biserică este mustrarea, nicidecum negocierea teologică. Despre dialogul ecumenic, sfântul Iustin Popovici afirmă că “«dialogul» contemporan al «dragostei», care se înfăptuiește în chipul unui sentimentalism găunos este în realitate refuzul, pornit din puținătatea de credință,sfințirii Duhului și credinței adevărului(2Tesaloniceni 2,18), adică refuzul singureiiubiri de adevăr(2 Tes. 2,10) mântuitoare” [5].
Condamnând distincția umanistă între dragoste și adevăr, sfântul sârb canonizat pe 29 aprilie 2010 și serbat de către Biserica Sârbă pe 1 iunie, avertiza: “există și un«dialog al minciunii», atunci când cei ce dialoghează se înșală, cu știință sau fără știință unii pe alții. Un astfel de dialog e propriu tatălui minciunii, diavolului… Nu există «dialog al dragostei» fără dialogul adevărului. Altminteri, un astfel de dialog este nefiresc și mincinos” [6].Relația dintre Biserică și schismatici și eretici este descrisă și de sfintele canoane ca oprimire a celor rătăciți la Biserica Ortodoxă, nu ca o refacere în manieră sincretistă a unei unități creștine exterioare, deoarece unitatea creștinilor dreptslăvitori există și este garantată în Biserica Ortodoxă așa cum este ea acum. Astfel, canonul 45 apostolic spune: “Episcopul sau prezbiterul sau diaconul împreună cu ereticii rugându-se să se afurisească numai. Iar de au dat lor voie ca unor clerici a lucra ceva, să se caterisească” [7]. Acest canon arată clar limitele “dialogului cu cei înstrăinați de Biserică”. Canonul 46 apostolic prevede că dreptcredinciosul și ereticul nu pot avea niciun fel de conglăsuire: “episcopul sau prezbiterul ereticesc botez primind sau jertfă a se caterisi poruncim. Că ce conglăsuire este lui Hristos cu veliar? Sau ce parte credinciosului cu necredinciosul?”.
Canonul 7 al Sinodului al II-lea Ecumenic este referențial pentru modul în care trebuie condusă revenirea la Ortodoxie a ereticilor. Prima parte a canonului spune: “Pe cei ce din eretici se adaug la Ortodoxie (dreaptă slăvire), și la partea celor ce se mântuiesc îi primim, după spusa urmare și obicei. …îi primim dându-și libele (adică mărturisirea credinței) și anatematisind pe tot eresul care nu cugetă cum cugetă Sfânta Soborniceasca și Apostoleasca Biserica lui Dumnezeu. […]” [8]. Această hotărâre sinodală este reluată, întărită și completată de către canonul 95 al Sinodului al VI-lea Ecumenic, care reia aproapeverbatimtextul sinodului al II-lea. Din aceste canoane desprindem ideea devenire a ereticilor la Ortodoxie, de reprimire a lor în rândul dreptslăvitorilor care țin dreapta credință, nicidecum de împreună participare a ortodocșilor cu ereticii la opera de redescoperire a unei unități creștine care să însemne altceva decât venirea la Ortodoxie a celor ce au plecat din ea.
7.Există o confuzie indusă în expresia “unitatea creștinilor”, reluată și sub alte forme în text “refacerea unității pierdute a creștinilor” etc. Prin această expresie se încearcă transmiterea ideii că Biserica Ortodoxă participă la refacerea unității creștinilor, nu a “bisericilor” creștine. În felul acesta, se sugerează că mesajul Bisericii Ortodoxe se adresează membrilor celorlalte comunități creștine, nu comunităților în sine sau conducerii acestora. În realitate însă, relația Bisericii Ortodoxe, așa cum o concepe acest document, este între conducerea Bisericilor Ortodoxe și conducătorii acelor comunități eretice, nu între Biserica Ortodoxă și cei ce viețuiesc în interiorul acelor comunități.Declarația de la Toronto și Constituția CMB vorbesc despre dialoguri între “bisericile membre”, nicidecum între vreuna dintre ele și membrii direcți ai acelor “biserici membre”. Dialogul cu conducătorii acestor comunități eretice este zădărnicit de modul în care sunt concepute relațiile ecumenice în cadrul CMB, șansele ca mesajul mântuitor al Biserici Ortodoxe să ajungă la credincioșii acelor comunități fiind nule. Mai mult, relativizarea la care este supusă Biserica Ortodoxă în cadrul Mișcării Ecumenice, unde este asimilată tuturor celorlalte comunități creștine, face ca niciuna dintre comunitățile eretice să nu mai poată să o vadă ca Biserică mântuitoare, ci doar ca pe încă o comunitate creștină oarecare.
8.Articolele 3 și 5 ale Documentului 6 introduc o confuzie periculoasă între Sfintele Sinoade Ecumenice și Mișcarea Ecumenică, lăsând să se înțeleagă faptul că Mișcarea Ecumenică ar fi cumva continuatoarea Sfintelor Sinoade Ecumenice, sau măcar că participarea ortodoxă la această mișcare s-ar face în spiritul degajat de aceste sinoade,ceea ce este fals. Articolul 3 spune că “responsabilitatea Bisericii Ortodoxe pentru unitate și misiunea ei universală au fost exprimate de Sinoadele Ecumenice”, ceea ce este adevărat, aplicat la unitatea Bisericii Ortodoxe și la misiunea ei universală de a ține Ortodoxia și a o împărtăși celor ce o caută. Când însă aceste cuvinte sunt folosite pentru a justifica participarea ortodoxă la Mișcarea Ecumenică, atunci ele sunt folosite într-un scop greșit.
9.Articolul 4 afirmă că “Biserica s-a străduit întotdeauna pentru refacerea unității creștine”, lăsând să se înțeleagă că s-a străduit pentru refacerea unității creștine așa cum este ea concepută în general de Mișcarea Ecumenică,ceea ce este fals. Chiar și cuvintele ecteniei “pentru pacea de sus și pentru bunăstarea sfintelor lui Dumnezeu Biserici și pentru unirea tuturor” par a fi folosite de către acest document în sens ecumenist, deoarece Biserica nu se roagă pentru unirea Bisericii Ortodoxe cu alte comunități eretice, ci pentru unirea tuturor oamenilor în cadrul Bisericii Ortodoxe, prin (re)descoperirea de către aceștia a adevărului de credință ortodox.
10.Există o confuzie în termeni în a doua parte a art. 4 și în art. 5, unde se vorbește despre “participarea ortodoxă la mișcarea pentru restaurarea unității cu ceilalți creștini în Biserica Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească”, care nu este în contradicție cu conștiința Bisericii Ortodoxe, și respectiv despre “scopul de a căuta, pe baza credinței și a tradiției Bisericii primare și a celor Șapte Sinoade Ecumenice, unitatea pierdută a creștinilor”. În aceste expresii se pare că asistăm la o dedublare a conștiinței ortodoxe a celor care le-au conceput,deoarece,fie textul afirmă că mișcarea (Mișcarea Ecumenică) pentru restaurarea unității cu ceilalți creștini are ca scop readucerea tuturor comunităților eretice la Biserica Ortodoxă, definită mai sus ca Biserica Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolească, fie autorii folosesc aici subtil concepția ecumenistă potrivit căreia Biserica Una, Sfântă, Sobornicească și Apostolică (numită de Declarația de la Toronto “Sfânta Biserică Catolică pe care o mărturisesc Crezurile”) este “Biserica primară”, care s-ar fi pierdut în mileniul al II-lea și pe care Mișcarea Ecumenică încearcă să o regăsească.
Nu există nicio mențiune în vreun document al Mișcării Ecumenice din care să rezulte că această mișcare ar considera Biserica Ortodoxă drept Biserica lui Hristos, în care să se înfăptuiască “unitatea pierdută a creștinilor” prin revenirea acelora la Ortodoxie. De asemenea, surprinde faptul că se vorbește cu o stranie detașare despre Biserica primară a celor Șapte Sinoade, de ca și când aceasta nu ar fi însăși Biserica Ortodoxă actuală. Peste tot în documentul 6 apare un limbaj dublu, de ca și când acesta ar avea doi adresanți: ortodocșii, pe de o parte, cărora li se adresează un mesaj în aparență ortodox, și partenerii din Mișcarea Ecumenică, pe de altă parte, cărora li se transmite mesajul că Biserica Ortodoxă și-a îndeplinit obligațiile asumate în CMB.
|