11.Articolul 6 al Documentului 6 a stârnit cele mai multe controverse, deoarece în acest articol se face o recunoaștere oficială a “denumirii istorice a bisericilor și confesiunilor creștine heterodoxe”, cu care Biserica Ortodoxă nu se află în comuniune. Cei ce au încercat să explice acest document au afirmat că, deși li se recunoaște denumirea istorică acestor comunități, nu li se recunoaște statutul teologic de “biserici”. Astfel de abordare este o transpunere în practică a premisei eclesiologice a Declarației de la Torontocare prevede că “nu rezultă că fiecare biserică este obligată să vadă celelalte biserici ca biserici în adevăratul și deplinul sens al cuvântului” (TorontoII, citat în art. 19, Documentul 6) [9].O asemenea doctrină este inexistentă în cugetarea Sfinților Părinți, în legiuirile bisericești și în tradiția Bisericii Ortodoxe, care concepe existența unei singure Biserici a lui Hristos, Biserica Ortodoxă, continuatoarea Bisericii Apostolilor, a Bisericii celor Șapte Sfinte Sinoade Ecumenice.Recunoașterea statutului de “biserici” pentru confesiunile creștine eretice înseamnă recunoașterea ca întemeiate a motivelor pentru care acestea s-au autodenumit sau au fost denumite în istorie “biserici”.
Formularea unei astfel de doctrine poate fi înțeleasă și din perspectiva altei premise eclesiologice a Declarației de la Toronto, care stipulează că „bisericile membre recunosc în celelalte biserici elemente ale Bisericii adevărate” (Toronto IV.5). Acceptarea faptului că aproape toate confesiunile creștine eretice se numesc “biserici” reprezintă de fapt o acceptare avestigia Ecclesiae, pe care acestea le-ar avea. Recunoașterea “denumirii istorice de biserică” ereticilor și schismaticilor este contestatăavant la lettrede către Sfântul Chiril al Ierusalimului, în Cateheza XVIII, în care spune: “Cuvântul «biserică» are multe sensuri… Cineva ar putea afirma că, propriu vorbind și adevărat, și adunarea celor răi, a ereticilor… este tot biserică; împotriva acestei afirmații Simbolul credinței te-a întărit și ți-a predat acest articol de credință: Într-una sfântă, sobornicească și apostolească Biserică, ca să fugi de adunările lor spurcate și să rămâi pururea în sfânta, sobornicească Bisericăîn care ai fost renăscut. Când te duci într-un oraș, nu întreba numai: «Unde este casa Domnului?», pentru că și celelalte erezii ale necredincioșilor îndrăznesc să numească vizuinele lor case ale Domnului, nici nu întreba numai: «Unde este biserica?», ci: «Unde este biserica cea sobornicească?»” [10](s.n.).
Din acest text vedem că termenul “biserică” nu poate fi folosit pentru a numi ereziile, chiar și atunci când îl folosim “propriu vorbind și adevărat”, adică în sensul său literal (din limba greacă) de “adunare”. Faptul că trebuie să întrebăm de “biserica sobornicească” (ortodoxă) înseamnă că termenul nu poate fi folosit nici măcar din eroare pentru erezii, pentru a nu induce în eroare pe cei nefamiliarizați cu doctrina creștină.
12.În continuarea art. 6 se spune că “relațiile Bisericii Ortodoxe cu acestea trebuie să se sprijine pe clarificarea, cât mai repede și mai obiectiv posibil, a întregii lor eclesiologii și, în special, a învățăturii lor generale despre Taine, preoție, har și succesiune apostolică”. Ce înseamnă mai precis “clarificarea” eclesiologiei, când celelalte membre participante la CMB au impus deja propria eclesiologie mișcării ecumenice înseși?
Cum se poate face această clarificare când niciuna dintre membrele CMB nu este ținută de obligația de a-și revizui propria eclesiologie?Ce anume ar putea fi acceptabil în relația dintre Bisericile Ortodoxe și aceste comunități în privința eclesiologiei, când, în realitate,ele ar trebui să renunțe la propria viziune eclesiologică și să revină la eclesiologia ortodoxă, sau, ca să folosim exprimarea documentului, ar trebui să își clarifice eclesiologia în așa măsură încât ea să devină deplin ortodoxă, pentru ca între ele și Bisericile Ortodoxe să existe o relație reală? Ce fel de clarificare poate exista în privința Tainelor, harului, preoției și succesiunii apostolice, când aceste comunități au o învățătură total opusă celei pe care o are despre aceste doctrine Biserica Ortodoxă? Cum rămâne cu celelalte aspecte fundamentale ale învățăturii dogmatice a Bisericii, care despart Biserica Ortodoxă de toate aceste confesiuni eretice (mariologia, cinstirea Sfintei Cruci, cinstirea moaștelor și a sfinților, acceptarea Tradiției, acceptarea faptelor bune ca necesare mântuirii etc.)?
13.Articolul 8 lasă impresia că acțiunea de participare la Mișcarea Ecumenică a Bisericilor Ortodoxe se află sub directa binecuvântare a Duhului Sfânt. Ba mai mult, impresia este că Duhul Sfânt este implicat direct în lucrarea de dialog din cadrul Mișcării Ecumenice: “Duhul Sfânt, Care constituie întreagă instituția Bisericii va plini cele cu lipsă”. Dat fiind faptul că există un adevărat curent de gândire în interiorul Bisericii Ortodoxe, susținut de sfinți canonizați, teologi de renume mondial, duhovnici de mare trăire spirituală și de foarte mulți credincioși de rând, care consideră ecumenismul ca erezie, putem spune că această afirmație care sugerează participarea Duhului Sfânt la procesul de dialog din cadrul MEpoate fi considerată o hulă împotriva Duhului Sfânt(cf. Mt. 12,28, 31-32).
14.În articolul 11 al Documentului se spune că metodologia dialogurilor ecumenice “presupune informarea corespunzătoare a întregii Biserici (plerome) despre evoluția diferitelor dialoguri”. În realitate, această informare nu a existat până acum la nivelul pleromei, ea fiind restrânsă la un grup select de teologi, studenți în teologie etc., cărora li s-a făcut o prelucrare favorabilă a acestor evoluții ale dialogurilor. Acest lucru se verifică cel mai bine în răspunsul foarte hotărât pe care pleroma îl dă în zilele acestea, pe măsură ce ia cunoștință de adevărul implicării Bisericilor Ortodoxe în Mișcarea Ecumenică.[...]
|