În Sfânta Scriptură nu există acest cuvant , toleranța (doar în traducerea latină a Noului Testament, la II Corinteni 1,6, cuvântul grec care în română apare ca răbdare , aici este tradus prin tolerantia . Prin aceasta se confirmă că sensul obișnuit al toleranței era acela de a răbda ceva ce e nefiresc).
Dar toleranța , în sensul ei vechi, este o poruncă a Mântuitorului. Ea se bazează pe învățătura Domnului că păcatul poate fi privit separat de păcătos . “Cu totul nou pentru neamul omenesc este mesajul Dumnezeului-om de a separa păcatul de păcătos: să urâm păcatul, dar să iubim pe păcătos; să ucidem păcatul, dar să-l salvăm pe păcătos; să nu ucidem pe păcătos din cauza păcatului, ci să-l salvăm din păcat. Un exemplu zguduitor în această privință este femeia prinsă în adulter. Atotmilostivul Mântuitor a despărțit păcatul femeii de existența ei după chipul Lui Dumnezeu, a condamnat păcatul și a mustrat pe păcătoasă cu cuvintele pline de milă: “ Nici Eu nu te osândesc; mergi și nu mai păcătui ” (Ioan 8,11). Aceasta este metoda Ortodoxiei ridicată la rang de “dogmă”, în lucrarea mântuirii păcătosului de păcat; metodă tradițională, sfântă, dezvoltată cu înțelepciune dumnezeiască și stabilită în Biserica Ortodoxă de către Sfinții Părinți. Ea a fost formulată, în chip de Dumnezeu insuflat, de către Sf. Simeon Noul Teolog: „ Căci binele nu este bine când nu se face bine ” ( nota 1).
Toleranța creștină o găsim exprimată și în pilda cu neghina și grâul. Aici Domnul răspunde celor care ar vrea să pedepsească pe cei care nu ascultă de Dumnezeu. Mai întâi ne învață milostivirea față de oameni, precizând că „ un om vrăjmaș a făcut aceasta ”, adică a semănat neghină peste grâu. Ne spune aceasta pentru a avea milă de oameni, a nu-i judeca pe ei, ci pe „omul vrăjmaș” = diavolul. Apoi, învățându-ne îndelunga-răbdare (toleranța) față de cei căzuți, ne spune să nu plivim neghina, ca nu cumva să smulgem odată cu ea și grâul. „ Lăsați să crească împreună și grâul și neghina, până la seceriș” (Mt. 13, 30), a spus Domnul, învățându-ne să nădăjduim până la moarte îndreptarea aproapelui, având înaintea ochilor pilda tâlharului de pe cruce, care s-a mântuit. Cât de minunat ni se dezvăluie aici taina libertății omului, care este cu atât de multă milostivire și gingășie respectată de Domnul.
Dacă cercetăm Sfânta Scriptură, vom putea vedea că toți cei care au tolerat ,în sensul nou al acestui cuvânt păcatul nu au sfârșit bine . Putem lua, de exemplu, cazul preotului Eli din Vechiul Testament (I Regi, 2-4). Acesta avea doi fii care păcătuiau în multe feluri. Și fiindcă tatăl lor nu i-a mustrat cu fermitate , cu singura mustrare permisă creștinului, adică „ din asprimea dascălului să se vadă duioșia părintească ” , Dumnezeu i-a pedepsit pe toți cu moartea: atât pe fii, cât și pe tatăl lor. Dar să vedem cum tâlcuiește marele Părinte al Bisericii, Sfântul Ioan Gură de Aur, această tristă și pilduitoare întâmplare: <<Era un preot la iudei, om cumpătat și îngăduitor, care se numea Eli.
Deși vedea că fiii lui merg pe căi greșite, totuși nu-i dojenea, nici nu-i mustra. Mai bine zis îi mustra, dar nu făcea aceasta cu toată cu toată tăria . Păcatele acestor copii erau desfrânarea și lăcomia […]. Pentru că și-a cruțat fără socoteală fiii, a pierdut, odată cu mântuirea copiilor lui, și propria sa mântuire. Ascultă ce spune Dumnezeu lui Samuel, ucenicul lui Eli, despre dascălul său: „ A știut că fiii lui au hulit pe Dumnezeu și nu i-a certat ”. Eli i-a certat, dar nu cum trebuia. I-a certat, dar Dumnezeu spune că certarea făcută fiilor săi n-a fost certare. Prin urmare, Dumnezeu a osândit certarea făcută de Eli, pentru că nu era făcută cu asprime și cu tărie . […] Când a auzit hotărârea Lui Dumnezeu și a văzut că-l așteaptă cea mai cumplită pedeapsă, Eli nu s-a îndărătnicit, nici n-a spus cuvintele pe care mulți le-ar fi spus: „Sunt eu stăpân pe voința altora? Sunt răspunzător pe propriile mele păcate! Fiii mei sunt în vârstă și ar fi drept ca numai ei să fie pedepsiți”. Eli, însă n-a spus și nici n-a gândit așa! Ca o slugă înțeleaptă, care știe numai un singur lucru, să primească cu inimă ușoară toate hotărârile stăpânului, chiar dacă sunt neplăcute și dureroase, tot astfel și Eli a rostit cuvinte pline de multă înțelepciune: „ Însuși Domnul va face ce va fi plăcut înaintea Lui ”. […] Preotul, bătrânul, slăvitul, care a stat fără prihană în fruntea poporului evreu patruzeci de ani, care a condus poporul în niște vremuri care cereau multă grijă și băgare de seamă, dar nimic din acestea n-a putut să-l scape de pedeapsă, ci a pierit năprasnic pentru că nu s-a ocupat de copiii lui cu toată grija . […] De unde vine moartea copiilor înainte de vreme? De unde bolile cumplite și fără de sfârșit și peste noi și peste copiii noștri? De unde pagubele, de unde accidentele, de unde neajunsurile, de unde nenumăratele nenorociri? De acolo că nu avem nicio grijă de copiii noștri când sunt răi>> ( nota 5). După cum ne sfătuiește dumnezeiescul părinte, atitudinea de care trebuie să dea dovadă creștinii este aceea a iubirii adevărate, bazată pe mărturisirea de dragoste și fermitate a Adevărului Iisus Hristos din Biserica Ortodoxă , și nu una a compromisului de dragul unei false păci .
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|