7. Este necesara ruperea legaturilor ecumeniste si reluarea dialogului cu fratii ortodocsi
8. Institutiile eparhiale sa renunte la afaceri comerciale, iar construirea Catedralei Mantuirii Neamului sa fie finantata din profitul si din vanzarea afacerilor patriarhiei, mitropoliilor, arhiepiscopiilor, episcopiilor de pe tot cuprinsul Patriarhiei Ortodoxe Romane.
9. Catedrala Mantuirii Neamului sa se denumeasca Catedrala Tuturor Sfintilor Romani si a Tuturor Eroilor Neamului cu zile de praznuire la Duminica Tuturor Sfintilor Romani, la Inaltarea Domnului si la 30 noiembrie de ziua "Sfantului Apostol Andrei", ocrotitorul Romanilor.
10.Daca preotii din administratiile eparhiale slujesc si in parohii, atunci sa slujeasca voluntar in administratia eparhiala, fara nici un fel de remuneratie.
11. Centrele eparhiale sa nu mai puna nici un fel biruri sau taxe pentru parohiile din subordine.
12. Sa se desfiinteze institutia protopopiatului, iar protoiereii sa reprezinte ierarhul, atunci cand ierarhul nu poate ajunge intr-o parohie.
13. Ascultarea in Biserica e taina dumnezeiasca si este, in sens duhovnicesc, asemenea relatiei de iubire dintre parinte si fiu. Ascultarea nu e instrument de abuz al ierarhului. Ierarhul la randul lui trebuie sa asculte de Biserica si sa slujeasca Biserica. Daca ierarhul nu slujeste Biserica, atunci nimeni nu trebuie sa mai asculte de ierarh.
14."Sfantul Sinod" sa se intituleze "Sfintitul Sinod". Unui ierarh ne adresam cu apelativul de "prea sfintit", nicidecum de "prea sfant".
15. Prin succesiune apostolica clericii sunt purtatori ai harului dumnezeiesc si indiferent de vrednicia lor, harul lucreaza in Sfintele Taine, in Sfanta Liturghie si ierurgii pentru actualizarea prezentei lui Hristos in lume si a lucrarii Lui permanente.("Iata sunt cu voi in toate zilele pana la sfarsitul veacului. Amin. " Matei XXVIII, 20)
16. Hirotonia unui ierarh e valida atunci cand hirotonia lui a fost savarsita de ierarhi care la randul lor au harul Duhului Sfant primit prin succesiune de la Sfintii Apostoli, iar acel ierarh se afla in comuniune hristica cu alti ierarhi ce au primit hirotonie valida. Daca ierarhii se afla in comuniune de interese personale sau de orice natura omeneasca, iar nu in comuniune hristica, atunci principiul comuniunii nu mai este un principiu canonic de recunoastere a unui ierarh canonic. Singurul principiu ramane cel al hirotoniei valide.
17. Un preot caterisit nu pierde harul Duhului Sfant. Ceea ce Dumnezeu daruieste, El nu mai ia inapoi. Harul unui preot caterisit e lucrator. Daca preotul a fost caterisit pe drept atunci harul ar putea sa lucreze spre osanda preotului, dar ramane lucrarea harului in folosul credinciosilor. Judecata preotului este numai la Dumnezeu.
18. Preotia nu e un drept, ci e jertfa asumata. Daca preotul caterisit a dovedit sau dovedeste ca a lucrat sau ca lucreaza jertfelnic pentru pastoritii sai, iar nu pentru interes personal ori alt interes omenesc, atunci avem garantia ca preotia lui este lucratoare.
19. Episcopul nu genereaza de la sine harul Sfantului Duh, ci il are primit de la Hristos prin hirotonie. Harul de la Hristos e unul primit in dar ("In dar ati primit, in dar sa dati" - Matei X,8) iar nu captat, confiscat sau monopolizat in interes personal sau alte interese omenesti.
20. Daca sunt preoti necanonici si institutii bisericesti necanonice,acestia/acestea decat sa fie combatuti/combatute, e mai intelept sa se aplice rationamentul de bun simt al invatatului Gamaliel din Faptele Apostolilor,cap. 5, vers.38-39 :" Feriti-va de oamenii acestia si lasati-i, caci daca aceasta hotarare sau lucrul acesta este de la oameni se va nimici; iar daca este de la Dumnezeu nu veti putea sa-i nimiciti, ca nu cumva sa va aflati si luptatori impotriva lui Dumnezeu."
21.Nu decizia unui consistoriu eparhial (si omenesc pana la urma), anuleaza o hirotonie care e taina dumnezeiasca. Daca s-ar deshirotoni un preot atunci consistoriile ar putea sa opereze si desbotezari, desmiruiri sau descununari.
22.Acest manifest nu indeamna la dezbinare, ci indeamna la indreptarea ierarhilor si la refacerea organizatorica a eparhiilor dupa adevaratul chip al Bisericii lui Hristos.
23. Autorul acestui manifest nu agreeaza slugarnicia sub masca ascultarii fata de ierarh, dar nu este de acord nici cu atitudinea celor care ar vrea sa foloseasca acest document ca pretext pentru defaimarea Bisericii lui Hristos.
24. Scopul acestui manifest este acela de a fi adus la cunostinta ierarhilor din cuprinsul patriarhiei ortodoxe romane precum si tuturor celor care doresc reorganizarea institutiilor eparhiale care vor cu adevarat sa deserveasca Biserica lui Hristos.
25. Prezentul manifest nu vizeaza inlocuirea ierarhilor vrednici, demni de respectul preotilor si al credinciosilor sau cel putin necompromisi public.
26. Prezentul manifest poate contine erori si/sau lipsuri si poate fi corectat sau completat.
27. Convingerea autorului este ca dezbaterea, perfectarea, asumarea si sustinerea unui astfel de manifest de catre clerici si credinciosi precum si aducerea lui la cunostinta membrilor ierarhiei superioare ar putea determina un inceput de schimbare in reorganizarea institutiilor eparhiale ortodoxe romanesti dupa adevaratul chip al Bisericii lui Hristos.
Faca-se voia Ta, Doamne!
Un parinte
|