Cuvântul Preafericitului Părinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, adresat în Catedrala patriarhală cu prilejul Ceremoniei de ridicare în demnitatea de Mitropolit a Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Nicolae al celor două Americi, duminică, 30 octombrie 2016.
În Biserica Ortodoxă, slujba de ridicare la rangul de mitropolit este plină de semnificații teologice și duhovnicești, fiind de fapt momentul prin care chiriarhul unei eparhii, în urma alegerii de către Sfântul Sinod, este recunoscut în mod public și solemn de Biserică în noua demnitate de mitropolit și prezentat clerului și credincioșilor prezenți la slujba de ridicare în rang sau de întronizare.
Solemnitatea slujbei, departe de a fi doar o simplă ceremonie formală, în care sunt prezentate însemnele rangului noului mitropolit, este menită de fapt să evidențieze rolul de învățător al dreptei credințe, de slujitor al Sfintelor Taine, de arhipăstor al clerului și credincioșilor din eparhia sa și de apărător al unității bisericești din mitropolia încredințată lui.
Această slujbă de ridicare în demnitatea de mitropolit a conținut rugăciuni de mulțumire și cerere rostite în timpul Sfintei Liturghii, deoarece prin Sfânta Liturghie se realizează cea mai vie legătură duhovnicească a lui Hristos cu Biserica Sa, cea mai bogată comunicare și cea mai intensă comuniune dintre Hristos, Capul Bisericii și Biserica Sa, care este Trupul Său tainic sau mistic.
Astfel, învățăm că după cum Hristos a trimis pe Ucenicii Săi în lume să învețe, să boteze și să păstorească toate popoarele (cf. Matei 28, 19) și le-a făgăduit: „Iată, Eu cu voi sunt în toate zilele până la sfârșitul veacului”(Matei 28, 20), tot așa El cheamă și trimite la misiune pastorală noi slujitori ai Săi.
Rugăciunea de mulțumire și cerere este adresată Mântuitorului Iisus Hristos, Arhiereul Cel veșnic, ca să ajute pe noul mitropolit „pentru a spori în dreapta credință, în dra*gostea cea către Dumnezeu și către aproapele și în toate faptele cele bune”.
După sfârșitul Sfintei Liturghii, a avut loc citirea Tomosului Sinodal de înființare a Mitropoliei Ortodoxe Române a celor două Americi și apoi Gramata patriarhală, documente oficiale de recunoaștere și de prezentare a noului mitropolit, prin care acesta primește oficial, în public, învestirea sau confirmarea canonică de păstorire a noii mitropolii, pe baza hotărârii Sfântului Sinod. Apoi, noului mitropolit i-au fost acordate în mod solemn însemnele mitropolitane: mantia arhierească, crucea pectorală, engolpionul, camilafca însemnată cu Cruce și cârja arhierească, fiecare având o semnificație aparte:
Mantia arhierească, de culoare roșiatică, amintește de jertfa Domnului Iisus Hristos, „Cel îmbrăcat în veșmânt stropit cu sânge”(Apocalipsa 19, 13) și simbolizează o lucrare cerească sau îngerească. Ea este haina de arhipăstor, învățător și slujitor al eparhiei în lucrarea de păzitor și călăuzitor al oamenilor pe calea mântuirii, împreună cu îngerii păzitori și călăuzitori trimiși de Dumnezeu în lume. Sfântul Simeon al Tesalonicului spune că mantia este „darul lui Dumnezeu Cel purtător de grijă, cuprinzător și acoperitor”[1]. Iar Sfântul Gherman al Constantinopolului spune că râurile sau pliurile mantiei înseamnă „învățăturile ce izvorăsc necontenit din cele două Legi”[2], Vechiul și Noul Testament, „care trebuie să izvorască deplin din mintea și gura arhiereului”[3].
Crucea pectorală simbolizează crucea lui Hristos, fiind semn al biruinței Lui Hristos asupra păcatului și asupra morții, dar și simbol al lucrării jertfelnice a Păstorului cel bun pentru mântuirea oamenilor. Ea aduce aminte de cuvintele Domnului Hristos: „Cel ce voiește să vină după Mine să se lepede de sine, să-și ia crucea și să-Mi urmeze Mie”(Marcu 8, 34), de îndemnul Sfântului Apostol Pavel: „Iar mie să nu-mi fie a mă lăuda decât în crucea Domnului nostru Iisus Hristos!”(Galateni 6, 14), dar și de glasul Bisericii: „Iată, prin Cruce a venit bucurie la toată lumea!” (Slujba Utreniei de Duminică).
Engolpionul, după învățătura Sfântului Simeon al Tesalonicului, simbolizează „pecetea și mărturisirea credinței cea din inimă”, având zugrăvită pe el icoana Mântuitorului Iisus Hristos purtând Evanghelia iubirii smerite și milostive pe brațul stâng, lângă inimă, iar cu mâna dreaptă binecuvântând; sau purtând globul pământesc, arătând că El, Arhiereul veșnic este Pantocratorul, Atotțiitorul și Mântuitorul lumii. Atunci când pe engolpion se află imprimată icoana Maicii Domnului, aceasta simbolizează „puterea mijlocitoare și ocrotitoare a Preacuratei, căreia i se încredințează arhiereul”, ea fiind Mama Arhiereului Hristos, apărătoarea, protectoarea și călăuzitoarea tuturor arhiereilor, preoților și diaconilor. Totodată, engolpionul simbolizează și marea responsabilitate a arhiereului în Biserica lui Hristos, zidită pe temelia sfinților apostoli (cf. Efeseni 2, 20), întrucât lui, ca următor și moștenitor al aceluiași dar și har dumnezeiesc, i se încredințează grija pentru Biserică, precum odinioară ucenicului iubit, Ioan, Domnul Iisus i-a încredințat-o pe Mama Sa (cf. Ioan 19, 26-27), ea fiind icoana vie a Bisericii, întrucât arată lumii pe Hristos. Astfel, înțelegem că noul arhipăstor primește de la Însuși Hristos Arhiereul veșnic responsabilitatea de a păstori Biserica locală încredințată lui, deoarece „nimeni nu-și ia singur cinstea aceasta, ci dacă este chemat de Dumnezeu” (Evrei 5, 4).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|