Citat:
Acum vreau sa-l intreb pe Mihnea un lucru, pentru ca nu-mi este prea clar.
La fel ca si la colindatul de Craciun si Anul nou, si acum si cu alte prilejuri copiii se duc pe la case si cer dulciuri.
Eu aici nu vad sensul, legatura. De ce fac acest lucru?
Ca traditie, nu inteleg. De ce acest cersit?
|
De ce cersesc sau de ce dulciuri ? La Craciun si Anul Nou nu este propriu-zis un cersit. Sau este un cersit disimulat, depinde cum vrem sa o luam. Copiii presetaza un mic spectacol si cer contravaloarea, in bani sau dulciuri, a unui mic bilet.
La Halloween, cel putin in partea asta, e un cersit (mai) pe fata. Ei nu spun decat o formula: "ne dati bomboane sau plecam".
Acuma, depinde in ce te costumezi. Aici e marea deosebire dintre costumarea de Craciun si costumarea de Halloween.
Citat:
Da, nu-mi place costumatul, vopsitul peste tot. Imi place veselia, petrecutul in sine. Este nevoie de ea.
Nu-mi plac nici obiceiurile de Craciun si Anul nou de pe la tara cu urs, capra si mai stiu eu.
Imi plac colindele, uraturile.
|
Pai mascatii din Moldova (ursul, capra, haiducul) sunt in registrul veseliei. Oamenii ii privesc cu veselie si ei insisi au intentia de a inveseli. Nu asa este de Halloween. Eventuala replica pe care ar da-o un adept 'facem asta ca sa radem de demoni/vrajitoare/fantome este nesustenabila: nu asta este nici intentia, nici efectul celor care participa. Nu suntem in registrul veseliei, suntem in registrul groazei. Craciunul si Anul Nou sunt serbari ale vietii, Halloween-ul serbare a mortii.
Citat:
Si poti sa-i tii deoparte intr-o zona unde toti copii serbeaza asa? Adica poti sa-i izolezi?
Eu aici as avea o mare problema. Mi-as dori sa fie invatati toti copiii sa nu serbeze Halloween. Asa, daca unora le interzici si ii izolezi nu le faci rau, cand ii vad pe ceilalti?
|
Copiii inteleg mai usor ca noi ca exista locuri si lucruri interzise. Toata arta noastra este sa le aratam ca aceste interdictii vin de la parintele nostru si al lor si ca sunt spre binele nostru si al lor. A-i opri de la serbari paganesti, ca sa nu spun diavolesti, nu inseamna a-i izola. Le gasim prieteni asemenea lor si ii incurajam sa caute singuri asemenea prietenii. Doar nu toti copiii umbla in schelet pe strazi. Dar sunt lucruri care nu e bine sa fie facute. Cand il invat ca nu e bine sa se joace cu focul, nu inseamna ca il izolez. Nici daca il invat sa spuna rugaciunea dinainte de masa la scoala, unde nu o spune nimeni, nu inseamna ca il izolez. Nici daca il invat sa aleaga doar cartofii prajiti in vinerea in care se serveste friptura cu cartofi prajiti, nu inseamna ca il izolez. A fi neaparat ca ceilalti poate fi o ispita. Daca nu-i invatam sa reziste unei ispite contra poruncii 1 la 7 ani, de unde pretentia de a rezista unei ispite contra poruncii a 6-a la 14 ani ? Daca ei se vor masturba cu reviste porno atunci va fi, poate, din cauza ca i-am incurajat sa participe la Halloween acum. Exista Imparatia si exista Lumea. In fata noastra sunt mereru doua alegeri. Chiar in lume fiind, trebuie sa fim ai Imparatiei. Asta e important sa le aratam copiilor si nu este greu de loc. Credeti-ma, e mult mai greu cu adultii.
Citat:
Copiii nu sunt sfinti! Trebuie doar crescuti/educati cum trebuie.
|
Tema sfinteniei a fost tema omiliei la Sf Liturghie de azi. Ideea centrala a fost un citat dintr-un sfant local. "Toti cei din Cer sunt sfinti si toti cei sfinti merg in Cer". Da, este de o banalitate crunta, dar e o banalitate pe care o uitam des. A fi sfant inseamna a fi vrednic de a sta la masa cu Regele nostru. Cand delegatia noastra pe acest pamant se va sfarsi, unii dintre noi il vom Lauda neincetat pe Dumnezeu, altii dintre noi vor urla si Il vor injura continuu. Cei care il vor Lauda, o vor face fiindca pentru niste lucruri atat de mici, cum ar fi astfel de sacrificii, au primit o rasplata atat de mare. Cei care vor urla, zgariindu-se pe ochi o vesnicie, o vor face gandind "prosti am mai fost, daca am fi evitat sa participam la cutare Halloween! Daca am fi evitat sa mancam carnati in cutare vineri!". Pana la urma, Copacel, a cultiva inteligenta in sensul ei mai inalt, de intelepciune, inseamna a cultiva distinctia intre bine si rau. A aplica in realitatea de pe teren ceea ce se ivata, ca teorie, la cateheza. Aceasta este intelgenta sfintilor si la sfintenie suntem chemati toti de cel care ne spune "Fiti sfinti, ca Eu sunt sfant".