Nu cred ca scoala acasa ar reprezenta o alternativa viabila!
Intradevar, problemele din sistemul de invatamant romanesc de astazi sunt foarte mari (si cred ca in anii 90 eveam un sistem de invatamant mai bun, iar legea educatiei din 1995 a fost destul de buna si trebuia pastrata), insa un copil este bine sa creasca tot impreuna cu altii copii, sa invete tot in sistemul public de stat de educatie!
Ca si organizare, as vedea astfel un invatamant de stat
-In primul rand, pentru ca un copil sa se poata bucura de copilarie, renuntat la inovatiile aparute in ultimii ani, cu absurditati de genul clasa 0, sau cu fortarea invatarii unor discipline, la varste mult prea mici!
-Gradinita nu trebuie sa fie obligatorie (cum ne era obligatorie nici inainte de 1990), iar la gradinitii copii sa invete in primul rand sa socializeze intre ei, sa invete deprinde practice de baza, sa se joace, etc!
Dar renuntat la absurditatile de genul ca la gradinita deja sa-l obligi sa invete sa scrie sau sa citeasca, ori chiar sa inceapa sa invete o liba straina.
-Apoi scoala generala de 8 clase sa fie obligatorie. In clasele 1-4 sa invete lucruri de baza (a scrie, a citi, operatiuni matematice elementare, cunostiinte generale despre istorie, geografie, biologie).
In clasele 5-8 sa invete lucruri care tin de cultura generala, si pe care orice om, indiferent de meseria care o va practica in viata, trebuie sa le cunoasca.
-Apoi dupa terminarea celor 8 clase obligatorii, fiecare elev sa aleaga o anumita specializare, in functie de aptitudinile si inclinatiile sale
-Daca are aplecare sau pasiuni spre o anumita meserie practica, sa fie indrumat sa faca o scoala profesionala ori liceu industrial. Din pacate astazi invatamantul profesional in Romania este la pamant, fiind o criza acuta de meseriasi (instalatori, electricieni, sudori, fierar-betonisti, etc).
Invatamantul profesional trebuia complet reorganizat, astfel incat in scolile profesionale sa se puna accent pe instruirea practica a elevilor in meseria respectiva (dar pentru asta trebuia dotate acele scoli profesionale cu utilaje de specialitate si schimbata complet programa scolara. De exemplul, daca un elev , dupa terminarea celor 8 clase obligatorii, vreia sa se califice in meseria de electrician-constructor, apoi el trebuia ca cel putin 6 ore/zi sa stea pe santier, sa invete practic meseria, si nu in sala de clasa).
Nu stiu cum este in Franta de exemplul si cum sunt instruiti elevii care vor sa invete o meserie, si cat accent se pune acolo pe instruirea practica a acestora.
O alta masura pentru dezvoltarea invatamantului profesional care s-ar putea adopta, ar fi si organizarea unor scoli profesionale in comun de ministerul educatiei si de unele companii nationale (Hidroelectrica, Transelectrica, Romgaz, Transgaz, Nuclearelectrica, CN Posta Romana, CN Radiorelee, CFR-SA-Infrastructura, SNTFC-CFR-Calatori, SNTFC-CFR-Marfa, Tarom, Administratia porturilor si canalelor navigabile, Romatsa, etc), in care numarul de elevi scolarizati sa fie strict in functie de necesarul de personal operativ al acestor companii nationale, astfel incat, dupa terminarea acelei scoli profesionale, elevului respectiv sa i se poata asigura si locul de munca in cadrul uneia din aceste companii nationale, asa cum se asigura inainte de 1990.
-Daca elevul respectiv are un anumit talent literar, muzical, sportiv, etc, atunci sa fie indrumat, dupa terminarea celor 8 clase obligatorii, sa dea la un liceu vocational (muzical, sportiv, etc)
-Daca elevul respectiv are inclinatie spre studiu, atunci sa fie indrumat sa faca un liceu teoretic si apoi o facultate.
Si foarte important- in sistemul public de invatamant de stat din Romania, sa li se explice elevilor si sa li se insufle valorile familiei traditionale (formate dintr-un barbat si o femeie), a moralitatii si bunelor moravuri, a respectului fata de ceilalti oameni, a importantei familiei ca celula de baza a societatii, etc!
|