Câte ceva despre Părintele Sofian Boghiu ( mărturisiri ale fiilor duhovnicesti )
Pentru un tânăr de azi, căruia „civilizația“ (post) modernă îi impune să caute permanent noutatea, schimbarea, diferența, viața călugărească, cu repetițiile ei, îi poate apărea extrem de monotonă. Dar, dacă ar avea un pic de răbdare și și-ar întoarce fața către Biserică, ar observa că, departe de a genera monotonie, „repetiția“ este de fapt calea care deschide profunzimi spirituale nebănuite.
Despre părintele Sofian Boghiu s-a scris mult și frumos. Nici nu se putea altfel, de vreme ce el a întruchipat la cote atât de înalte semnificația originară a cuvântului „călugăr“ (bătrân „frumos“, îmbunătățit). Cu o existență lumească aparent monotonă, părintele Sofian a trăit cufundat în duhovnicie, ale cărei căi le-a deschis și nenumăraților credincioși care-i călcau pragul pentru spovadă sau sfat. Remarcabil însă este faptul că și notele din dosarele Securității cuprind aceleași cuvinte apreciative...
Un om neinteresat de politică
Neinteresat de politică, dedicat cu totul vieții monahale și picturii bisericești, părintele Sofian a intrat târziu în atenția organelor represive ale regimului comunist. A trebuit să vină marea învolburare de la începutul anului 1958, cînd Biserica Ortodoxă Română a fost atacată de comuniști pe toate planurile, pentru ca și starețul Sofian de la Mănăstirea Plumbuita să intre la „verificări“.
Mai precis, la 11 ianuarie 1958, Securitatea deschidea un dosar de verificare pe numele părintelui Sofian Boghiu, motivul începerii acțiunii informative fiind schimbul de scrisori pe care acesta îl avea cu monahul Andrei Scrima, plecat în India, cu sprijinul patriarhului Justinian, la o bursă de studii. În aceste scrisori se făcea vorbire și de prietenii din fostul grup de reflecție „Rugul Aprins“, care se destrămase de facto încă din anul 1948. Însă, având în față exemplul celor petrecute la sfârșitul anului 1956 în Ungaria, Securitatea română urmărea cea mai firavă tentativă de grupare a cercurilor intelectuale și, mai ales, legăturile cu străinătatea.
Urmărit, arestat, condamnat
Informațiile strânse de agenții poliției politice au conturat însă părintelui Sofian o imagine departe de cea a unui conspirator, cei solicitați să dea relații întrecându-se în aprecieri. Astfel, aflăm că părintele Sofian a fost întotdeauna un elev de elită, fiind considerat un om liniștit, capabil, corect, cinstit, demn. Intrat sub diverse ascultări, orice însărcinare i s-a dat „a muncit fără preget“, fiind admirat pentru dezinteresul cu care lucra pentru Biserică. Puțin prea „mistic“ pentru gustul unora, părintele Sofian era totuși greu să fie considerat un dușman al regimului.
Cu toate acestea, starețul Sofian a fost arestat. În felul ei, Securitatea căuta diversitatea, dar doar pentru a o distruge în numele uniformității comuniste. Iar, în anul 1958, comuniștii erau mai puțini dispuși ca niciodată să accepte diversitatea, chiar și în gândire. De aceea, Sofian Boghiu a fost inclus în procesul „Rugului Aprins“ și condamnat la 16 ani de închisoare. Pentru a se justifica o asemenea pedeapsă aspră, i s-a mai pus în sarcină părintelui lectura unor poezii ale lui Radu Gyr și catehizarea unor tineri studenți, fapt considerat instigare contra ordinii sociale. În timpul închisorii, la Aiud sau în bălțile Brăilei, părintele Sofian s-a ocupat cu ce știa mai bine: cu rugăciunea. Cei care dădeau relații despre el îl considerau un om tăcut, care nu participa la discuții decât dacă se puneau „probleme de ordin dogmatic“.
O persoană deosebită, „din păcate mistică“
Eliberat în 1964, Sofian Boghiu a continuat să fie supravegheat, ca toți foștii deținuți politici. Regimul voia să vadă dacă îi reușise acțiunea de reeducare sau, cel puțin, de intimidare a adversarilor săi. Mult mai relaxați, liderii comuniști nu mai erau așa de interesați de „unitatea în cuget“, ci se mulțumeau cu supunerea locuitorilor și cu antrenarea lor în diverse acțiuni menite să aducă prestigiu României socialiste.
În ceea ce-l privește pe părintele Boghiu, agenții Securității nu aveau ce să-i reproșeze acestuia: „Boghiu Sergie Sofian este un om foarte serios și de cuvânt, se spunea într-un raport. La dânsul nu este cuvânt dat pe care să nu și-l îndeplinească cu toată rigoarea. Oriunde a fost pus să facă un serviciu l-a făcut cu toată conștiinciozitatea, fapt pentru care se bucură de încrederea autorităților bisericești“. Altcineva spunea la rându-i: „Ca trăitor în Antim este liniștit, bun slujitor, cu prestanță, întotdeauna caută binele. Cu viața morală ireproșabilă...“.
Mai mult, în calitate de pictor bisericesc cu foarte multe comenzi, părintele Sofian câștiga destul de bine. Cu toate acestea, alt informator arăta că singura „agoniseală“ a părintelui era o bibliotecă, „singura avere pe care o prețuiește“.
Securiștii erau nedumeriți: cum poate exista o asemenea persoană cinstită, conștiincioasă, lipsită de ambiții materiale, dar care să nu fie animată de idei comuniste? „Omul nou“ propus de ideologia atee avea, la modul ideal, aceleași coordonate precum cele identificabile în părintele Sofian, însă acest lucru părea peste putință, deoarece părintele era o persoană „mistică“, incapabilă, prin urmare, în viziunea doctrinarilor comuniști, de asemenea nobile atitudini. De aceea s-a pus problema sincerității sale, fapt care a fost tranșat clar de un admirator al părintelui, forțat de Securitate să dea o notă-caracterizare: „nu știu dacă comportarea sa așa de ideală este pornită din convingere sau din obligație. Totuși înclin să cred că ceea ce face el face din convingerea misiunii sale“.
Plecarea în străinătate
În cele din urmă, poliția politică, și pe fondul relativei deschideri a României spre lume, a lăsat-o mai moale în cazul părintelui Sofian. Cu toate acestea, când acesta și-a exprimat în 1970 dorința de a merge la Muntele Athos, a fost de ajuns un denunț calomnios apărut în ultima clipă pentru ca să nu i se acorde viza de plecare, deși până atunci toate verificările făcute conduseseră la rezultate pozitive din punctul de vedere al „siguranței statului“. A trebuit să mai treacă un an și să se facă intervenții masive din afara României ca părintelui Sofian să i se permită să părăsească țara. Mai precis, ucenicul său libanez într-ale picturii, Daniel Bedran, l-a rugat să picteze biserica Mănăstirii Deir-el-Harf, de care era legat și vechiul prieten Andrei Scrima. Mitropolitul George Handre i-a făcut o invitație călduroasă, iar patriarhul Justinian a recomandat cu căldură plecarea părintelui Sofian în Liban.
Până-n ultima clipă a planat echivocul asupra acordării pașaportului. A trebuit ca reprezentanții Bisericii din Liban să vină la București, ca patriarhul României să se pună chezaș, iar agentura din jurul părintelui să sublinieze clar că acesta va reveni în țară, pentru ca autoritățile să aprobe plecarea.
Tribulațiile unui regim absurd
Părintele Sofian s-a ținut de cuvânt: a terminat de pictat biserica de la Deir-el-Harf și s-a întors în țară. Vestea iscusinței sale s-a răspândit în Orient și, astfel, el a fost chemat în 1979 să picteze o altă biserică, în Siria, la Hama. Înainte de plecare a fost chemat la Securitate, cum era obiceiul, pentru a fi „prelucrat“. În Siria, părintele trebuia să nu vorbească cu nimeni, să evite să-și facă relații, să nu împrumute bani, să nu dea interviuri, să nu meargă la poliție. Prin aceste „recomandări“ Securitatea dorea să evite discutatea realităților din România comunistă, adică ceea ce agenții poliției politice considerau a fi defăimarea țării. Culmea ridicolului era însă atinsă atunci când ofițerul îi cerea părintelui Sofian să picteze catedrala cât mai bine, „ridicând astfel și prestigiul pictorilor bisericești români“. Astfel de situații ne arată ce țară absurdă era România acelor ani, torționarii cerând victimei să dea ce are mai bun „pentru țară“, de fapt pentru buna imagine a unui regim inuman, „răsplata“ fiind doar veșnica suspiciune.
Ofițerul a raportat că Sofian Boghiu a înțeles „cele explicate“. Participa oare părintele la piesa absurdă pusă în scenă de agenții Securității? Nicidecum. Pur și simplu, el își urma calea inimii, așa cum făcuse și atunci când plecase în Liban. Chiar înainte de plecarea din țară în 1971 el se confesase unui agent: „Boghiu Serghie Sofian a remarcat că nu se gândește numai la câștig, ci vrea să facă un lucru care să rămână. Plecând acolo (în Liban) împlinește o dorință a celor de acolo, unde va face o lucrare ca reprezentant al țării noastre, afirmând: «dacă îmi voi da drumul bine, dacă nu, și mai bine, fiindcă și așa sunt prins cu multe lucruri. Nu m-am gândit niciodată să plec și să rămân acolo, deoarece mai mult ca în țară nu voi găsi nicăieri de lucru, în domeniul picturii bizantine»“ . În aceeași perioadă, un alt agent arăta că părintele Sofian este „un om care-și iubește țara“. Cu alte cuvinte, doar elanul duhovnicesc, conștiiciozitatea meșterului și dragostea pentru „România eternă“ au fost singurele rațiuni care l-au motivat pe părintele Sofian în acțiunile sale. Din nou, dragostea era un răspuns la absurdul lumii.
„Monotonia“ înfloritoare a vieții duhovnicești
Devenit unul din duhovnicii vestiții ai Bucureștiului, părintele Sofian s-a întors la „monotonia“ datoriilor sale de monah. Din când în când, agenții Securității se mai interesau de acest om paradoxal pentru ei, cu toate calitățile „omului nou“ îndelung visat, însă, „din păcate“, „mistic“. Cu toate acestea, nu ne putem opri să ne imaginăm că, cel puțin la sfârșitul anilor 80, chiar și oamenii regimului vedeau că uniformitatea adusă de comunism doar ucisese orice urmă de diversitate, în timp ce „monotonia“ unor persoane precum părintele Sofian făcea să înflorească suflete și să ofere speranță.
Azi, în lumea postmodernă, cei doritori de „noi provocări“ exterioare se „golesc“ sufletește pe zi ce trece, în timp ce cuvântul lui Dumnezeu, mereu repetat, desăvârșește pe cel care îl rostește.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|