View Single Post
  #301  
Vechi 14.11.2016, 13:21:42
Mosh-Neagu's Avatar
Mosh-Neagu Mosh-Neagu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.04.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.457
Implicit Ura de după taste...

Acum mai bine de patruzeci de ani, în 1974, artista Marina Abramoviæ a făcut un experiment extrem de interesant într-o galerie de artă din Belgrad. Într-o sală goală a amplasat o masă pe care a așezat mai multe obiecte, printre care un trandafir, o pană, o pereche de foarfece, cuie, miere, parfum și un pistol încărcat, cu un singur glonț. De asemenea, pe masă exista un set de instrucțiuni pentru public. Timp de șase ore, persoanele din public erau invitate să folosească obiectele de pe masă în interacțiunea cu artista care, la rândul ei, se definea ca un obiect în acea seară. Împreună cu instrucțiunile exista și un disclaimer prin care artista semnase că își asumă întreaga responsabilitate pentru orice ar fi urmat să se petreacă și că, din punct de vedere legal, niciunul dintre participanții la experiment nu va fi responsabil pentru cum va alege să folosească obiectele de pe masă.

Când publicul a intrat în sală, Marina Abramoviæ îi aștepta liniștită și tăcută. Pe tot parcursul experimentului nu a scos niciun sunet. Inițial, în primele două ore, oamenii au gâdilat-o cu pana, i-au dat să mănânce struguri, au pulverizat parfum pe corpul ei. Ulterior însă, pe măsură ce tensiunea creștea, publicul a început să experimenteze și cu celelalte obiecte de pe masă. Au înțepat-o cu spinii trandafirului. I-au rupt hainele și au tăiat-o. Unul dintre participanți i-a gustat sângele. S-a ajuns până în punctul care, spre final, o persoană din public a luat pistolul încărcat de pe masă și l-a îndreptat către fața Marinei, ținând degetul pe trăgaci. Din fericire, a fost deturnat de ceilalți participanți la experiment care nu erau pregătiți să meargă atât de departe. La finalul celor șase ore, Abramoviæ s-a ridicat și s-a îndreptat către cei prezenți. Fără excepție, toate persoanele care au luat parte la experiment au fugit în acel moment. Confruntați cu umanizarea „obiectului” pe care îl folosiseră, toți cei prezenți au ales fuga de responsabilitatea etică.
Ce a vrut să demonstreze artista prin acest experiment la limită? Cruzimea umană inerentă? Faptul că sub stratul superficial de educație și civilizație există primordialul orientat către violență? Că, deși nu suntem pregătiți să acceptăm, răul face parte din natura umană? Posibil toate acestea, dar dincolo de aceste teorii, este mai important să reținem o declarație a artistei în legătură cu cele întâmplate la Belgrad în 1974. „Dacă îi dai unui om o drujbă, vei sfârși prin a-l provoca”, spune artista într-un interviu pentru The Guardian. Iar această frază este cheia pentru descifrarea experimentului de la la Belgrad. Dincolo de teoriile despre răul inerent, despre cruzime și violență, mai importantă este provocarea – suntem capabili de a face rău atunci când suntem provocați. Adică atunci când avem toate instrumentele la îndemână și nimic care să ne constrângă, în afară de propria moralitate. Iar moralitatea funcționează cât timp percepem umanul. În momentul în care obiectivăm omul din fața noastră, moralitatea nu mai constrânge deoarece nu este nimic imoral în a folosi un obiect.
Patruzeci de ani mai târziu, experimentul Marinei Abramoviæ a ajuns global. Trăim în el în fiecare zi. Avem contextul, provocarea și pistolul. Doar că nu există un singur glonț, la fel cum nu există nici cei care să ne oprească din a apăsa trăgaciul.
umători vs. nefumători, susținători ai drepturilor pentru persoanele homosexuale vs. Coaliția pro Familie, susținători ai unui partid politic vs. susținătorii altui partid, pro avort vs. pro-life etc. Exemplele pot continua, dar cred că v-ați făcut o idee. Contextul, galeria de artă din Belgrad, este internetul. Acesta este locul în care devenim judecători, procurori și călăi și apăsam trăgaciul în fiecare zi. Acesta este locul în care umanul devine obiect, iar cuvintele arme. De fiecare dată când apare un eveniment care generează păreri diferite, ia naștere ura. O ură viscerală, homicidală, exprimată cu voluptate. Iar această ură este principalul factor care împiedică învățarea. Această ură ne face să ne izolăm în bule în care au acces doar oamenii care ne împărtășesc opiniile. Suntem șocați când cineva care nu aparține microuniversului propriu are o părere diferită pentru că, nu-i așa, toți pe care îi cunoaștem cred același lucru. Mai departe, această ură propulsată în exterior ajunge la țintă, dar nu convinge pe nimeni. Încrâncenează și produce indivizi care nu își vor exprima opiniile în mod clar pentru a nu fi supuși oprobriului, dar care, în intimitatea oferită de o cabină de vot sau de o semnătură, vor acționa nu atât pentru a-și susține o idee, cât pentru satisfacția de a face fix acel lucru pentru care și-au primit porția de ură, întocmai precum angajatul tăcut pe care șeful îl terorizează și îl ironizează constant și care se răzbună atunci când vine HR-ul cu formularul de evaluare.

Vă întrebați de unde radicalismul global din ce în ce mai prezent în viețile noastre? Vă întrebați cum de indivizi imprevizibili în sensul negativ al cuvântului, radicali și îngrijorători acced în poziții de putere? Ei bine, ura este răspunsul. Acești indivizi vin pe un val al urii care produce două efecte: generează o susținere încrâncenată, pe de o parte, iar pe de altă elimină dezbaterea și, ca atare, învățarea. Astfel ia naștere un teren extrem de fertil pentru acești lideri a căror popularitate nu este decât efectul de bumerang al urii. Dezbaterea presupune disponibilitatea de a-l asculta cu adevărat pe celălalt, chiar dacă ești înclinat să îl contrazici inițial. Însă, prin natura ei, dezbaterea înseamnă să nu știi dacă îl vei contrazice sau nu pe omul din fața ta înainte ca el să deschidă gura. Și tocmai de aceea o dezbatere reală este extrem de valoroasă deoarece ea are potențialul de a te ajuta să vezi partea ascunsă a lunii – lumea prin ochii celui care îți vorbește. Însă în momentul în care fetișul pentru propriile idei este mai puternic decât disponibilitatea de a învăța, decât dorința de a experimenta cu sine și de a explora mentalități opuse principiilor tale de viață, atunci ia naștere hate-speech-ul. Atunci suntem într-o galerie mică de artă din Belgrad și ținem pistolul în mână, repetându-ne obsesiv că de partea cealaltă a pistolului nu se afla un om, ci un obiect. Un fumător. Un gay. Un homofob. Un „postac”.

----------Ruxandra Burcescu--------- https://republica.ro/ura-de-dupa-tas...intr-un-obiect

Iata un experiment care explica multe... Inclusiv faptul ca, desi in jur suntem inconjurati de oameni pe care-i respectam si de catre care suntem respectati, aici, nefiind constransi de..."umanitate", suntem oricand dispusi - intr-o provocare - sa apelam la "pistol" si sa apasam pe tragaci. Iar asta nu oriune, ci intr-o comunitate ortodoxa!
Imi cer iertare pentru interventie, dar citind articolul, nu m-am putut abtine sa nu vi-l pun la dispozitie. Sa aveti un post cu folos!
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc)

Last edited by Mosh-Neagu; 14.11.2016 at 13:51:51.
Reply With Quote