Cele mai frumoase biserici din lume au și cele mai renumite clopote, realizate în ateliere vechi, în care se păstrează încă tainele turnării perfecte. Printre puținele ateliere care funcționează și astăzi în Europa și duc mai departe o veche tradiție și o moștenire de familie se află și cel de la Tirol, Austria. De aici au ieșit clopote care încântă, prin sunetele emise, credincioși din toată Europa.
De peste 400 de ani, la Tirol, un orășel din Austria, funcționează o renumită turnătorie de clopote. Aici s-au născut, de-a lungul timpului, clopotele care răsună astăzi pe lângă cele mai renumite catedrale și biserici ale Europei. Moștenind de la întemeietorul atelierului, Bartlme Grassmayr, secretele unei meserii pe cât de istovitoare pe atât de satisfăcătoare, cele 14 generații de turnători de clopote au păstrat cu sfințenie rigorile unei astfel de îndeletniciri și au adaptat metodele de lucru în funcție de cerințele epocii respective și de evoluția tehnologică. În zilele noastre, vechea turnătorie austriacă este o firmă renumită în întreaga Europă, patronată de urmașii lui Grassmayr, care duc mai departe, prin metode moderne, vechile tehnici de turnare a clopotelor.
Mesagerul din Tirol
Micul oraș austriac de la poalele Munților Alpi adăpostește, din 1997, unul dintre cele mai reprezentative și mai frumoase clopote pe care meșterii de la Grassmayr le-au realizat în atelierele austriece. Clopotul „Friedensglocke“ - Peace Bell, sună în fiecare zi, la ora 17:00, pe văile Munților Alpi. Clopotul păcii a devenit un simbol al zonei, al bunei-înțelegeri dintre locuitorii acestui frumos oraș.
Puritatea aliajului
Condiția principală, pentru ca un clopot realizat în atelierul Grassmayr să scoată sunete cât mai muzicale, este puritatea aliajului, a materialului din care viitorul clopot va fi turnat. Aceasta pentru că eventualele impurități vor avea o influență negativă asupra sonorității clopotului respectiv. Aliajul de bronz pentru clopote, utilizat de turnătoria Grassmayr, este format din 78% cupru electrolitic, cu puritatea de 99,99%, și 22% staniu electrolitic, cu aceeași puritate. În cazul clopotelor mai mici, de până la 60 kg, aliajul utilizat este mai bogat în staniu, ceea ce le oferă o muzicalitate aparte.
Calcule exacte
Un alt secret al clopotelor Grassmayr îl constituie turnarea în sine. Meșterii de aici realizează în prealabil o schiță cu forma clopotului, calculând cu exactitate forma, în funcție de dimensinile clopotului. După dimensiunile și calculele specialiștilor se realizează forma de turnare din argilă. Momentul culminant este cel în care, aliajul, încălzit la o temperatură de 1.150 de grade Celsius, este turnat în forma clopotului. Urmează o etapă și mai importantă, anume răcirea controlată, într-o foarte lungă perioadă de timp.
Armonia interioară
Pentru ca un clopot să fie frumos, cu un timbru plăcut și care să emită sunete armonizate, este nevoie ca acesta să aibă un profil pe măsură. Clopotele Grassmayr sunt adevărate instrumente muzicale, prin structura lor complexă generând mai multe tonalități. Spre exemplu, clopotele mari au până la 50 de tonalități diferite. Sunetul generat de un clopot Grassmayr se compune din următoarele trepte muzicale: Fundamentala, Octava Inferioară, Qvinta, Terța și Octava Superioară, toate realizate de șaisprezecime de semiton. Cu toate acestea, nu se poate vorbi despre armonizarea clopotelor unei biserici decât în cazul în care armonia interioară a sunetelor fiecărui clopot în parte este aproape de perfecțiune.
Tehnici moderne
Redarea fiecărei note muzicale corespunde unei zone interioare a clopotului. Prin controlul strict al grosimii pereților unui clopot, de la coroană până la bază, atunci când limba atinge punctul de lovire, fundamentala și armonicile sunt generate în zonele în care au figurat, cu mare precizie, după diapazon, conform normei europene în domeniu, numită norma Limbourg. Nerespectarea acestor reguli duce la dezarmonizarea clopotelor. Cu ajutorul tehnicii, a computerului, sunetele clopotelor pot fi controlate, încât pot fi alese după note, din semiton în semiton, pentru a realiza un instrument muzical format din clopote armonizate.
Acordajul clopotelor
O tehnică minuțioasă și extrem de importantă este cea prin care, în mod tradițional, se modifică profilul clopotului, după turnare, pentru a obține note muzicale juste. Vechea referință muzicală de la 1859, spre e-xemplu, era de 435 Hz, la 1939 de 440 Hz, iar cea de la orchestrele simfonice este de 442 Hz. Alegerea unei referințe este foarte importantă, pentru ca toate clopotele să fie acordate individual în raport cu această referință. Nu se poate concepe extensia clopotelor unei biserici fără analiza sonoră a clopotelor existente și alegerea celor noi, în funcție de tonalitățile găsite.
Decorațiuni și tehnici de acționare
Pe lângă rigorile tehnice, meșterii de la Grassmayr consideră că simbolistica unui clopot îi conferă acestuia, în timp, o importanță istorică. De aceea, fiecare clopot este împodobit cu decorațiuni sau este personalizat. Realizate inițial din ceară, aceste ornamente se transpun în forma de turnare. De asemenea, clopotele austriece pot fi acționate fie prin metoda tradițională, dar și cu noile tehnici de acționare, apărute în ultimii ani. Astfel, cumpărătorii pot beneficia de dispozitive electrice și electronice de bătaie a clopotelor, de sisteme de radiopilotare, de dispozitive de bătaie, de clopote cu alimentare solară sau de vechile accesorii pentru acționarea manuală a clopotelor.
▲ Apel Industries - firma care aduce clopotele austriece în România
Clopotele turnate în atelierele Grassmayr pot fi achiziționate și în România, prin firma Apel Industries din Arad, condusă de dl. Corneliu Revencu. Inițial, firma s-a ocupat de producerea ceasornicelor pentru biserici. Firma arădeană a fost prezentă la târgurile de obiecte bisericești din țară, organizate în ultimii ani, iar cei interesați au avut posibilitatea să vadă câteva dintre clopotele realizate în atelierul austriac. „Am fost rugat , cu câțiva ani în urmă, de reprezentanți ai Bisericii Ortodoxe, să caut vechea turnătorie de clopote din Imperiul Austro-Ungar. Am găsit acest atelier de la Tirol, singurul care a supraviețuit, și am luat legătura cu ei. Ceva mai târziu, am devenit reprezentantul lor în România“, ne-a declarat dl. Corneliu Revencu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|