View Single Post
  #2  
Vechi 20.11.2016, 12:25:44
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Copilul se educa prin modele. Daca nu are referinte, in fapt este lipsit de ALEGERE ...
Alegerea este un act distinct din fazele actului voluntar. Are loc în cadrul procesului deciziei, care este finalizat cu hotărârea de a acționa.
E adevărat că modelul are și el un rol în procesul decizional. Dar sunt mulți alți factori, pe lângă model (care model? că viața copiilor e plină de modele, unele contradictorii între ele!), care intră în procesul decizional.
A supralicita rolul modelului este cât se poate de păgubos pentru copil și educație. Astfel de concepții educaționale au de fapt adulții care suferă de adultrism, adică aceia care cred că un copil e un adult în miniatură care trebuie să crească, evident după modelul pe care îl hotărâm noi. Nimic mai nerealist și mai păgubos pentru copil!
Copilul capătă o educație în primul rând prin experiență și descoperirile adiacente. Plaja lui de experiențe este direct proporțională cu plaja de alegeri. Atunci când un copil experiază o situație problematică are prilejul să descopere soluții personale, bune sau proaste. În funcție de acestea își va orienta următoarele experiențe și alegeri, scopurile și mijloacele.
Copilul se educă singur, deseori. Există mereu și o autoeducație. El ia act de cei care i se oferă ca modele însă adeseori se comportă diferit sau exact invers decât modelul. Îl respinge pe acesta sau îl înțelege în mod surprinzător și iese, oricum, altceva decât năzuiește modelul care se voiește urmat.
Copilul descoperă lumea și pe sine însuși, în baza unor investigații personale care sunt cu totul diferite de ce ne închipuim noi că sunt ele.
Copilul imită pe alți copii, care îi sunt modele mai apropiate decât părinții sau alți educatori.
Copilul își repune problema alegerilor luînd în calcul și modelul. Dar nu îl imită, nu se calchiază după model decât dacă nu găsește ceva mai bun de făcut. Atunci, da, apelează la model, așa cum l-a înțeles (diferit de la copil la copil și diferit de la o etapă de dezvoltare la alta pentru fiecare copil în parte).
Anumite comportamente se pot însuși mai ușor prin modelare. În general conduitele simple, rutiniere, automatizate sau automatizabile sunt mai ușor de preluat prin modelare. Însă conduitele complexe, care angajează structuri de personalitate unice și originale nu se dobândesc prin modelare, ci prin implicare în situația problematică pe care copilul o traversează cu tot universul tainic al ființei lui.
Sunt foarte multe mecanisme de învățare și educație. A reduce totul la modelare este păgubos pentru copil și, în orice caz, e semn de sărăcie a educatorului.


Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Insa ce sa mai spunem despre situatiile in care copiii au handicapuri severe care le afecteaza capacitatea de intelegere...unde este "ALEGEREA PERSONALA".
O problemă delicată. S-a pus mereu în istoria defectologiei. Avem impresia, pentru că suntem raționaliști, că un copil cu handicap sever (mintal, mai ales) nu are capacitate de înțelegere și de alegere.
În realitate, orice ființă umană, cât timp este vie, înțelege și alege în felul ei. A înțelege nu este înțelegere-precum-vrem-noi, ci este așa cum face omul respectiv. Câți oameni, atâtea înțelegeri! Deși ne-ar plăcea, poate, să înțelegem toți la fel. Apoi, sunt și înțelegeri emoționale (și cine poate ști oceanul inimii unui om?), nu doar intelectuale. Nu e o bună înțelegere dacă reducem înțelegerea doar la un proces intelectual modelabil pentru a fi universal și standard. Aceasta nici nu este, de fapt, înțelegere! Ci imitare formală.
Încercînd să înțeleagă înțelegerea, oamenii s-au poticnit de taina ei nesfârșită. Doar cei onești o respectă. Ceilalți truchează și forțează. Pentru că ei nu înțeleg...

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Budismul afirma ca ne aflam sub puterea Mortii.
Bănuiam eu...
Noi creștinii afirmăm că ne aflăm în Puterea lui Hristos, Mântuitorul nostru, Iubirea! Dumnezeu este iubire. Atotputernică. Nesfârșit înțelegătoare și proniatoare. Noi nu ne temem că ne paște moartea și că ne înhață imediat ci, mai degrabă, ținem cont că ne paște iubirea și că poate pune stăpânire pe noi când nici nu bănuiam, măcar...:)

Last edited by ioan67; 20.11.2016 at 12:33:47.
Reply With Quote