View Single Post
  #3  
Vechi 20.11.2016, 12:54:26
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Florin, aș vrea să îți spun acum ce am spus mereu, de vreo 20 de ani încoace, despre budism - așa cum este el receptat și prezentat la noi, românii europeni.
Trăsătura esențiala a budismului, așa cum a fost el preluat de europeni și de români, este că se prezintă ca o învățătură psihologică.
El nu apare la noi ca o doctrină spirituală, deși se pretinde așa ci, din pricini pe care încă nu le dibuiesc bine, se prezintă ca o psihologie.
Consecința este că teologii nu își bat capul prea mult cu budismul acesta de import. Îl lichidează repede, în baza unor criterii tari pe care Biserica nu este dispusă să le negocieze. Cu adevărat, în Biserică budismul nu capătă nici o atenție. E ceva atât de străin de ființa Bisericii încât pică singur, fără vreun efort special. Creștinii nici nu ar trebui să acorde vreo atenție budismului. Pur și simplu.
Pentru că acesta vine spre noi în haina psihologiei. Și încă a uneia foarte stranii...
Astfel, în mod firesc și implacabil, voi budiștii aveți de-a face mai ales cu noi, psihologii.
Dar aici aveți un ghinion teribil. Exceptînd pe psihologii care nu cunosc psihologie (și sunt, vai, o mulțime de diplomați care n-au nici o treabă cu psihologia), în fața celorlalți picați în ridicol.
Pentru că psihologia aceasta naivă și sucită care este budismul-așa-cum-se prezintă-la noi, este repede asimilată și pusă la locul ei (care e coșul de gunoi) de psihologia europeană.
Istoria psihologiei europene este gigantică. Abia de o pot cuprinde, cât de cât rezonabil, mințile cele mai alese. Noi cunoaștem destul de bine, azi, majoritatea mecanismelor, proceselor, funcțiilor, patologiilor, etc. care țin de psihicul omenesc.
Fie că vor sau nu vor, toți cei care ignoră cunoștințele de azi ale psihologilor europeni ajung în ridicol. Darul lui Dumnezeu care este psihologia de azi (din ce rațiuni a făcut Domnul acest cadou este deja o problemă teologică delicată și mult controversată deocamdată) nu se poticnește de naivitățile și ifosele budismului. Vă demontăm orice afirmație cu puterea evidenței, ori de câte ori avem timp și chef să o facem.
Partea proastă e că lumea, publicul larg, nu este conștientă că voi vreți să oferiți o psihologie alternativă și să o înălțați la rang de teologie sau disciplină spirituală.
Voi nu realizați că predicați o psihologie jalnică, închisă între malurile tâmplei și fără nici o priză la Dumnezeire. Și pentru că oamenii nu cunosc, în majoritatea lor, psihologie - iată că reușiți să îi seduceți pe unii sau pe alții. Dar veți avea de furcă mereu cu noi, paznicii credincioși ai Bisericii, noi psihologii. Nu veți putea pătrunde în Biserică pentru că la marginile acesteia veți da mereu de noi, noi cei care am fost alungați din curtea Bisericii și ne ducem veacul pe la garduri. Poate că tocmai din acest motiv noi psihologii suntem la periferie, ca Iov pe gunoi. Ca să dați de noi și sa vă poticniți și să vă rușinați înainte de a mai îndrăzni să faceți vreun pas cât de mic către Tinda Bisericii.
Reply With Quote