Cea mai mare sărbătoare creștină a lunii noiembrie este Intrarea Maicii Domnului în Biserică . Spunem „Biserică” și nu „Templu”, pentru că acum, în creștinism, folosim acest cuvânt pentru Lăcașul Domnului.
De altfel, Templul Vechiului Testament a fost prototipul, prefigurarea, Bisericii creștine.
Evenimentul sfânt al intrării pruncei Maria în Templul din Ierusalim a fost fructul unei făgăduințe. Căci Tradiția ne spune că părinții Ioachim și Ana, în vârstă fiind și neavând copii, în rugăciunile lor fierbinți de a-i binecuvânta Cel de Sus cu un prunc, au făcut legământ în fața lui Dumnezeu că de-l vor dobândi, îl vor afierosi Domnului, adică îl vor duce la Templu.
Fiindu-le ascultată rugăciunea și-au respectat întocmai și făgăduința, împlinind cu demnitate, astfel, cuvântul psalmistului: „Faceți juruințe și le împliniți Domnului Dumnezeului vostru” (Psalm 75, 11).
Nu le va fi fost ușor părinților vârstnici să se despartă de prunca lor, Maria, care abia împlinise trei ani. Parcă-i vedem îmbrățișând-o înlăcrimați pe treptele Templului din Ierusalim. Și-au înfrânt, însă, durerea omenească prin credința și nădejdea în Dumnezeu, dublate de conștiința demnității respectării cuvântului dat.
Părinții jertfelnici au înțeles că dobândirea unui copil la bătrânețe a fost un dar al Domnului și că încredințarea Mariei Templului este răspunsul unei chemări de sus, deodată cu împlinirea făgăduinței făcute.
Nu excludem posibilitatea ca Ioachim și Ana, atașați cu multă evlavie de Casa Domnului și se înțelege, cunoscători ai scrierilor Vechiului Testament, să-și fi amintit de cuvintele psalmistului care profețise tocmai despre fiica lor: „Ascultă fiică și vezi și pleacă urechea ta și uită poporul tău și casa părintelui tău. Că a poftit Împăratul frumusețea ta, că El este Domnul tău” (Psalm 44, 12-13).
Și astfel, copila Maria a fost încredințată arhiereului Zaharia, care, potrivit unei porunci primite tainic de sus, a dus-o în partea cea mai însemnată a Templului, în Sfânta Sfintelor, unde intra, după Lege, numai arhiereul și numai o dată pe an, cu prilejul jertfei împăcării, după porunca Domnului: „Și a zis Domnul către Moise: Spune lui Aaron, fratele tău, să nu intre oricând în locașul sfânt de după perdea, înaintea curățitorului celui de pe chivotul Legii, ca să nu moară” (Lev. 16, 2), totodată precum se rânduise mai înainte: „Aaron va săvârși jertfa de curățire peste coarnele lui (ale jertfelnicului, n. n.) odată pe an” (Ieș. 30, 10).
Iată că Maria a fost dusă tocmai în această Sfântă a Sfintelor, ca semn al chemării ei spre o consacrare unică în istoria omenirii: aceea de a fi mamă a Fiului lui Dumnezeu, Iisus Hristos, Mântuitorul nostru.
La Templu, ne spune tot Tradiția, Maria a stat ca la 12 ani, alături de alte fecioare care viețuiau acolo. Căci Templul avea trei rânduri de chilii, în care locuiau fecioare și văduve închinate Domnului, precum și preoții și slujitorii, trăind din averea Templului, după rânduieli asemănătoare oarecum cu cele din mânăstirile noastre de astăzi.
Apropiindu-se vremea Buneivestiri, în urma unei porunci tainice de sus, Maria a fost încredințată cu logodnă bătrânului Iosif, rudenia sa, spre ocrotire și garanție a fecioriei.
Din această scurtă dar sfântă istorie a Intrării Maicii Domnului în Biserică desprindem acum câteva învățături.
Exemplul făgăduinței făcute de evlavioșii Ioachim și Ana: ceea ce au promis înaintea lui Dumnezeu au împlinit întocmai, dovedind credincioșie și demnitate, chiar cu prețul lacrimilor și al acceptării singurătății.
Învățăm din acest act jertfelnic că și noi putem face făgăduințe lui Dumnezeu, dar numai cele plăcute Lui, iar odată făcute să ne ținem de cuvânt. Minunat se exprimă în acest sens înțeleptul Sirah: „Fii statornic în cugetul tău și unul să-ți fie cuvântul!” (5, 12).
Există la unii semeni ai noștri, ispita de a făgădui cu ușurătate fel de fel de lucruri și chiar de a jura fără rost, după care făgăduința și jurământul sunt uitate în scurtă vreme. În aceste cazuri se calcă, de fapt, porunca Mântuitorului „Să nu vă jurați nici pe cer, nici pe pământ, ci cuvântul vostru ceea ce este da să fie da, iar ceea ce este nu, nu!” (Matei 5, 34-35).
Dar făgăduințele care folosesc mântuirii sunt chiar obligatorii. De exemplu, atunci când ne spovedim nu facem doar o înșirare de păcate, ca un fel de „inventar”, ci, implicit, făgăduim că ne vom strădui, cu ajutorul Domnului, să nu mai repetăm ceea ce am mărturisit. În acest mod trebuie să înțelegem sfatul psalmistului „faceți juruințe și le împliniți Domnului”.
Intrarea în Biserică reprezintă, apoi, o chemare pentru noi toți de a intra și cerceta cu râvnă Casa Domnului în decursul vieții noastre, cu timp și fără timp, în duminici și sărbători și nu numai.
Iată, în această privință, un îndemn deosebit de cald al Sfântului Ioan Gură de Aur : „Nu te îndepărta de Biserică! Nimic nu e mai puternic decât ea! Speranța ta e Biserica; mântuirea ta e Biserica; Scriptura ta e Biserica. Ea este mai înaltă decât cerul; mai întinsă decât pământul. Nu îmbătrânește niciodată, ci este pururi înfloritoare. Pentru aceasta Scriptura, arătând tăria și statornicia ei, o numește „munte”; arătând curăția ei o numește „fecioară”; arătând măreția ei o numește „regină”; arătând înrudirea cu ea o numește „fiică”.
Așa cum prunca Maria a fost dusă la Templu, să ne ducem și noi pruncii la Biserică, spre a fi împărtășiți cu Sfintele Taine, spre a fi mai apoi spovediți (de la 7 ani), spre a prinde dragoste de sfintele slujbe și a crește în atmosfera curată a Sfântului Lăcaș.
Este o diferență covârșitoare între un copil care la ora Liturghiei se găsește în Biserică și altul care stă la televizor, sau aiurea. Într-un fel va crește unul, în alt fel celălalt!
Acest praznic al Intrării este, de asemenea, un îndemn pentru noi, ca familii, s-o chemăm pe Maica Domnului să intre și în casele noastre.
S-a spus, cu bună dreptate, că familia este o mică biserică. Ei bine, în „mica noastră biserică” să-i dăm un loc de cinste: icoana Maicii Domnului cu pruncul Iisus să nu lipsească din nici o casă, iar în programul de rugăciune, după ce vom aduce Slavă Preasfintei Treimi, ne vom adresa și ei, ca uneia ce este atât de apropiată sufletului nostru.
Iar dacă familia este ca o mică biserică, inima noastră, a fiecăruia, poate fi socotită la fel. Chiar așa glăsuiește, de pildă, un tropar din Rânduiala Sfintei Împărtășanii: „Fărădelegile mele trece-le cu vederea, Doamne, Cel ce Te-ai născut din Fecioară și curățește inima mea, făcând-o biserică a Preacuratului Tău Trup și Sânge”.
Așadar, inima este o „biserică” în care primim Sfânta Împărtășanie, adică pe Dumnezeu, dar primim și pe cei aleși ai Săi: Maica Domnului, sfinții etc. După cum, bunăoară, în zilele senine, cerul fizic se reflectă întreg în bobul de rouă al dimineții, așa se poate cuprinde întreg cerul spiritual în sufletul nostru, dacă este deschis și senin.
Mare taină și mare dar de la Dumnezeu!
De încheiere, evocăm troparul Intrării în Biserică a Maicii Domnului, minunată sinteză a istoriei și semnificației acestei sărbători: „Astăzi, înainte-însemnarea bunăvoinței lui Dumnezeu și propovăduirea mântuirii oamenilor, în Biserica lui Dumnezeu, în chip luminat, Fecioara se arată și pe Hristos tuturor mai înainte Îl vestește. Acesteia și noi cu mare glas să-i strigăm: Bucură-te, plinirea rânduielii Ziditorului!”Amin.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|