Trebuința nevrotică de afecțiune
Ne-am aștepta, probabil, în virtutea educației noastre și a experiențelor de viață pe care le-am trăit fiecare, să găsim ca "normală" nevoia de afecțiune (dragoste, simpatie, ocrotire, protecție, îngrijire etc.) a unui om. Normală și necesară pentru a fi oameni, întrucât considerăm că un om fără nevoi afective este o imposibilitate, teoretic și practic.
Iar în cazul când suntem ispitiți să credem că unii oameni nu mai au nevoie de afecțiune din partea semenilor (cum ar fi, după opinia unora, cazul sfinților, care se bucură doar de mângâierea Harului și a Persoanelor Cerești), suntem siliți să conchidem că nici ei nu trăiesc în afara iubirii. Dimpotrivă, înțelegem că ei au parte de o iubire mult mai înaltă și mai nobilă, anume de însăși Iubirea lui Dumnezeu, experiată direct în deplină lumină a conștiinței și în adâncul inimii lor, fără vreo urmă de îndoială.
Pentru cei dintre noi care sunt și care se voiesc, încă mai autentic, oameni creștini - cu atât mai mult este firesc și mântuitor să înțelegem pe om primind și oferind afecțiune. "Dumnezeu este Iubire", ne descoperă Apostolul Ioan Evanghelistul, acesta fiind cunoscut tocmai ca "ucenicul cel iubit" al Domnului nostru.
Și atunci, ce vrea oare să însemne "trebuința nevrotică de afecțiune"?
De ce folosea Karen Horney, pe care o pomeneam într-o postare anterioară, această sintagmă?
Oare vroia să spună că a iubi înseamnă a fi nevrotic? Sau poate că trebuința aceasta a omului este prin însăși natura ei una nefirească, patologică?...
Ei bine, departe de a contesta firescul nevoii de iubire a oricărui om, psihanalista americană arată, în baza studiilor și cercetărilor multor oameni (psihologi, antropologi, sociologi, psihanaliști etc.), că uneori avem o trebuință crescută și modificată în tot felul de sensuri negative/nesănătoase a nevoii firești (înnăscute și definitorie pentru om) de afecțiune. Lucru care nu rămâne fără urmări în viața noastră, dimpotrivă! Mare parte din conduitele noastre subiective/interne și comportamentale/externe, nenumărate alegeri și practici, simțăminte și cugetări, vorbe și fapte - vor fi influențate în mod negativ de o astfel de trebuință și ne vor complica viața în mod nefericit. (Inclusiv viața de credință, aș adăuga eu, ori de-a dreptul în primul rând pe aceasta!)
Iar pentru a întrezări ce înseamnă însușirea aceasta numită "nevrotică", să amintim deocamdată că factorul esențial (comun pentru toate nevrozele) este anxietatea și mecanismele de apărare împotriva acesteia.
Oricât de complicată ar fi structura unei nevroze, susține K.H., anxietatea este motorul care pune în mișcare procesul nevrotic și care îl perpetuează.
|