( 7 )
Ce trebuie să facă cei care au păcătuit și cred în Hristos, pentru a nu cădea în aceste rătăciri fatale pentru păcătoșii care nu cred? Ei trebuie să caute mântuirea din această îngrijorare nu în satisfacție ci dimpotrivă, prin această grijă de multe să se izbăvească de orice îngrijorare. Ce vrea să spună aceasta? Iată ce: dacă te descurajezi pentru păcate nu fugi de necazul care te apasă din pricina lor! Nu căuta plăceri, ci spune-ți: Iată până unde m-au condus păcatele mele! Vai mie! Dacă eu aici pe pământ mă bucur de atâtea îndurări dumnezeiești unde mă bucur de aer și de soare, unde admir stelele și florile – dacă aici cad într-o astfel de stare de iad, care aproape nu o pot suporta și prefer să mor, atunci prin păcătoșenia mea, care va fi starea mea în iad, unde nu va exista nici un fel de mângâiere! Nimic altceva nu-mi rămâne în afară de a mă pocăi și a striga asemenea lui David: „Miluiește-mă Dumnezeule, miluiește-mă!”
Cel care în grija lui de multe ajunge la pocăință, acela tocmai prin această îngrijorare se izbăvește de ea. Aici se cere înțelepciune care îi va ajuta omului să recunoască și în această descurajare glasul lui Dumnezeu care cheamă pe păcătos la pocăință. Această înțelepciune îl va învăța și la aceea – de a nu se îngrijora la orice prilej de scârbă, și să știe că grija poate să fie, pe cât de vătămătoare, pe atât de folositoare. Vătămătoare este aceasta, când ne îngrijorăm pe motivul neizbânzilor pământești, pentru pierderile materiale, pentru egoismul rănit ori în general pe motivul că ni s-a făcut vreun rău. Folositoare este însă grija de multe când ne-a fost dat să gustăm iadul înaintea iadului și prin aceasta ne îndeamnă către pocăință și împăcarea cu Dumnezeu. Căci întristarea cea după Dumnezeu aduce pocăință spre mântuire, fără părere de rău; iar întristarea lumii aduce moarte (2 Cor. 7, 10).
Sfântul Ioan Gură de Aur cugetă în chip minunat: „Dumnezeu a așezat îngrijorarea în firea noastră, nu spre a ne preda ei în chip neînțelept și la vreme nepotrivită. Și nu pentru a ne păgubi prin ea, ci de a primi prin ea mare folos. Însă cum putem să primim prin aceasta folos? Dacă ne dăruim ei la vreme potrivită. Iar momentul potrivit pentru îngrijorare nu este când răbdă răul, ci când săvârșim răul. Însă noi am stricat rânduiala și am schimbat vremea. Când păcătuim mult și săvârșim răul, nu ne frângem inima nici măcar pentru puțină vreme; însă îndată ce vreun om ne face cel mai mic rău pierim cu duhul, ne îngrijorăm, ne pierdem rațiunea, și lipsiți de curaj dorim să terminăm cu viața noastră.”
După sfântul Ioan Gură de Aur, o asemenea reacție, împotriva relelor venite din afară este întrutotul nelalocul ei. Căci leacul prescris este folositor doar atunci când este administrat într-o boală potrivită lui. Grija de multe este un leac mult prea puternic. Ea poate să roadă și să curețe viciile când conduce sufletul plin de păcate până la pocăință. Dacă însă păcătosul se lenevește pentru mântuirea lui, grija de multe poate să-l păgubească. Însă aceia care răspund că nu pot să nu se îngrijoreze când conștiința îi apasă pentru păcătoșenia lor și la suferințele pentru păcatele săvârșite, Sfântul Ioan Gură de Aur răspunde cu înțelepciune că, dacă vreun păcătos este pedepsit în această viață pentru păcatele lui, el tocmai pentru aceasta nu trebuie să se descurajeze, ci dimpotrivă – să mulțumească și să se facă mai blând, cunoscând, că încă din această lume se slobozește de păcatele lui prin pedeapsa pe care o rabdă și că nu va mai fi osândit împreună cu lumea (vezi 1 Cor. 11, 32).
Întunericul descurajării (îngrijorării), după minunatul sfat al Sfântului Ioan Gură de Aur, trebuie să se risipească cu cererii și rugăciuni: astfel și fericitul David, acest mare și minunat bărbat, necontenit s-a folosit de aceste medicamente (rugăciuni) și prin ele s-a izbăvit din greutatea necazului. El spunea lui Dumnezeu: Necazurile inimii mele s-au înmulțit; din nevoile mele scoate-mă (Ps. 17, 18), ori din nou singur se îmbărbăta trezind întru sine gânduri cucernice: Pentru ce ești mâhnit, suflete al meu, și pentru ce mă tulburi? Nădăjduiește în Dumnezeu că-L voi lăuda pe El; mântuirea feței mele este Dumnezeu meu (Ps. 42, 6 – 7).
Iată că prin pocăință, prin rugăciuni, prin lupta cu păcatele se izgonește descurajarea (grija de multe). La necaz, cei deznădăjduiți pentru nelegiuirile și răutățile săvârșite, pe care nu pot să le îndrepte, omul trebuie să-și amintească, că deznădejdea este mai înfiorătoare decât toate, chiar și decât păcatul neîndreptat. Pe cât de neîndreptat poate să fie la om, păcatul poate să fie iertat de Dumnezeu, ajunge numai să fie însoțit de o pocăință adâncă potrivită lui, care îndepărtează deznădejdea. „Cei ce păcătuiesc nu trebuie să deznădăjduiască – scrie Sfântul Marcu Ascetul. Pentru că noi vom fi osândiți nu din pricina multelor noastre răutăți, ci de faptul că nu dorim să ne pocăim.” Iar Sfântul Ioan Gură de Aur adaugă: „nu păcatul păgubește într-atâta cât deznădejdea”. Și pentru că deznădejdea este mai rea decât păcătuirea, și pe cât suntem mai păcătoși, niciodată nu trebuie să ne descurajăm până la deznădejde. Pentru păcat există leac – iar aceasta este pocăința. Iar „leacul”, care-l oferă deznădejdea este lipsit de orice putere. Iuda demonstrează aceasta. Iată de ce dacă cădem în grija de multe (descurajare) pentru păcatele noastre, să alergăm să le mărturisim, și ne vom lecui. Aici ajută și ocupațiile duhovnicești, către sunt ascultarea de cuvântul lui Dumnezeu citirea Vieților Sfinților, curatele, scurtele însă fierbințile rugăciuni, cântările duhovnicești și binefacerea. Osteneala trupească în asemenea cazuri este de asemenea foarte recomandată. Prin metode adecvate poate să se pună pe fugă grija de multe care a pătruns în sufletele noastre, și să să pătrundă acolo razele bucuriei și nădejdii”.
(din: Arhim. Serafim Alexiev, Izbavirea de pacate. Talcuire la Rugaciunea Sfantului Efrem Sirul, Editura Sophia, Bucuresti, 2008, Traducere din limba bulgara de Gheorghita Ciocioi)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|