View Single Post
  #168  
Vechi 10.12.2016, 03:31:28
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Aceste scurte și, probabil, naive/superficiale trimiteri la cartea lui Dostoievski au fost făcute pentru a evidenția, atât cât îmi stă acum în putință, că scriitorul rus se dovedește a fi un foarte bun cunoscător al sufletului omenesc (desigur, nu sub accepțiunea obiectualistă a acestuia, ci în maniera cunoașterii tainice, participative). Deși nu se considera pe sine psiholog și chiar preciza că este "doar realist", în sensul de a sonda cât mai adânc sufletul omenesc, el dovedește capacități excepționale în a sugera, de fapt, insondabilul omului. Nefăcînd, deci, altceva decât face orice psiholog autentic, de la un nivel al "cunoașterii" mai departe.
Cu infinit mai multă profunzime și rafinament decât am reușit eu să schițez prin câteva note și considerații foarte anemice, Dostoievski reîmprospătează problema omului și nu lasă nici un personaj "epuizat" în taina lui de necuprins.
Prin subtilele sale investigații sufletești (întemeiate, desigur, pe o putere de observație și imaginație ieșite din comun - imaginație în cadrul căreia includem și o excepțională empatie -, precum și pe propria experiență de viață plină de durere și contradicții - anii de temniță, condamnarea la moarte și grațierea, crizele de epilepsie, viața dezordonată, orgoliile, pasiunea patologică pentru jocurile de noroc etc.), D. avea să deschidă drum larg noului roman, existențialismului și ... psihanalizei.
Ambivalența sentimentelor (extrem de dureroasă și cu urmări imprevizibile), dorința de putere bine disimulată sub diverse măști, conflictele care mocnesc în inconștientul personajelor sale precum și în inconștientul colectiv - toate aceste teme abordate de el, și încă altele fac din D. un precursor al psihanalizei de mai târziu și al artei romanului modern.
Personajele lui își pun problema filosofică centrală a sensului vieții și o caută ardent, uneori cu totul exaltat, febril. Lumea romanelor lui D. nu pare una a păcii, a urcușului spre îndumnezeire, ci a unui travaliu mai degrabă cantonat statornic în subteran și săgetat, în răstimpuri, cu fulgi de luminoasă speranță...

De aceea, cu atât mai mult ne putem mira că el ar putea fi comparat cu un autor care înfățișează viața sufletului omenesc din cu totul altă perspectivă, una infinit mai "luminoasă" - este vorba despre Sfântul Isaac Sirul.
Și totuși, eu cred că pot fi comparați foarte bine și că se pot găsi chiar o serie de legături între operele lor, ceea ce ridică noi întrebări privind relația dintre psihologie, la maniera în care a practicat-o Dostoievski, și opera de sorginte și expresie duhovnicească așa cum apare la Sfântul Isaac Sirul.

Pentru început, din nevoia de a sesiza mai întâi specificul "Cuvintelor despre sfintele nevoințe" (la noi Filocalia X), voi reaminti că sfântul și-a centrat opera pe 4 teme principale (nevoința, smerenia, "simțirea" și liniștea).
După un rezumat pe care voi îndrăzni (să fiu iertat) să îl fac la "Cuvinte...", cu scopul de a reaminti specificul central al lucrării, voi încerca să desprind unele posibile legături între abordările celor doi autori.
Sper să îmi fie îngăduită și această neverosimilă îndrăzneală. În fond, nu e decât o ipoteză subsumată ideii centrale că psihologia nu este ceea ce pare ea azi, că nu poate fi considerată o tendință demonică în cunoaștere și viețuire concretă și că nu avem motive reale să o înjosim mai mult decât a ales, din luciditate smerită, să se minimalizeze singură - prin sublinierea, de fapt, a tainei omului și prin cultivarea neîncetată, în spiritul Evangheliei, a dorinței de a contribui, cu "instrumentele" ei specifice și între limite indiscutabile, la ceea ce ne lipsește cel mai mult: pacea dinlăuntrul sufletelor noastre și dintre noi.

Last edited by ioan67; 10.12.2016 at 03:44:27.
Reply With Quote