View Single Post
  #46  
Vechi 05.03.2008, 20:46:14
Chriss-tian78 Chriss-tian78 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 12.12.2005
Mesaje: 106
Implicit


Teme medicale în Sfânta Scriptură

Prof. Cornel Dragoș (Argeșul Ortodox)

Teologie și știință

Teme medicale în Sfânta Scriptură

„Omul nu ar fi cu adevărat un om modern fără achizițiile științei, dar ar fi în

mod sigur un om incomplet dacă nu ar ține seama de adevărurile revelate în Biblie”

(dr. H. Rohrbach).
Tendința actuală a ideilor și concepțiilor științifice este armonizarea cu

Revelația biblică într-un grad mult mai ridicat și mai adecvat decât ideile și

concepțiile care circulau în urmă cu câteva decenii.
Dacă există un domeniu al științei care să intereseze mai mult pe om, acesta este

cel al medicinii. În Scriptură apar noțiuni de anatomie și fiziologie

nesistematizate, cu privire la diferite organe și țesuturi din constituția

corpului uman.
Mai mulți autori biblici (Iov 10, 8-12; Psalmul 138, 15-16; Iezechiil 37, 6-8)

amintesc de dezvoltarea embriologică. Nimic mai uimitor decât acest „film” concis

al dezvoltării embrionare pe care îl derulează autorul cărții Iov: plecând de la o

masă protoplasmatică aparent omogenă și nediferențiată, comparată cu laptele care

curge și chiar cu cel închegat – o stare fizică ce nu este nici lichidă, nici

solidă și care poate suferi variații, ceea ce astăzi numim gel – are loc mai întâi

diferențierea pielii, apoi a cărnii (mușchii) și, în fine, a țesuturilor și

organelor mult mai specializate, oase și sistem nervos (Iov 10, 10-12).
Câtă minuțiozitate observăm și în descrierea simptomelor anumitor boli

contagioase! Spre exemplu în Levitic 13 ni se redau indicații asupra mecanismului

și agenților contagioși, ca și asupra principiilor și măsurilor profilactice cu

privire la lepră și râie (cf. dr. Rene Pache, Note la Levitic). Unele rețete din

aceeași carte a Vechiului Testament își găsesc justificarea în observații

privitoare la igiena alimentară. Deosebirea dintre animalele curate și necurate

era parțial întemeiată pe considerente „umane” în consonanță cu Legea mozaică.

Anumite animale găzduiesc adesea paraziți transmisibili omului, altele au anumite

obiceiuri respingătoare… Astfel, printre animalele de pradă enumerate în Levitic

11, 13-19, o parte se hrănesc cu stârvuri. Porcul, a cărui carne este indicată ca

necurată (Levitic 11, 7), este foarte adesea atins în Orient de trichineloză,

mâncând șobolani contaminați și putând să îmbolnăvească omul. Iepurele de casă și

cel de câmp (încadrat între animalele necurate) găzduiesc în stare de larvă viermi

paraziți din grupul teniilor, ale căror forme adulte se găsesc în intestinul

câinelui - larva sau cenura Taeniei serialis, spre exemplu. Pe de altă parte, dacă

s-ar fi cunoscut pe atunci viroza mortală numită mixomatoză, a cărei victimă este

iepurele (diagnosticată la sfârșitul secolului al XX-lea la Antipozi) și faptul că

s-a răspândit din 1952 cu o viteză fulgerătoare în Franța, ar fi fost un motiv

suficient pentru ca Biblia să-l menționeze printre animalele necurate.
Printre alte teme interesante, dr. Mac Millen demonstrează pe bază de cifre în

lucrarea Boală sau sănătate după alegere? (1971), că nu la întâmplare indică

Biblia cea de a opta zi după naștere pentru practicarea circumciziei. Acesta este

momentul precis în care cei doi factori esențiali coagulării sangvine se regăsesc

în sânge în proporții optime: prima este protrombina fabricată de ficat și a doua

vitamina K, despre care s-a vorbit abia în anii 1925-1934, secretată de diverse

bacterii ce trăiesc în simbioză în intestin și care este necesară pentru

elaborarea protrombinei în ficat. Înainte sau după acest moment se pot produce

hemoragii grave. Recunoscători cercetărilor care au descoperit și analizat

procesul sanguin de coagulare, trebuie să constatăm că nu dreptul patriarh Avraam

a fost cel care a ales ziua a opta (Facere 17, 12), după secole de experiențe și

de eșecuri, ci Însuși Creatorul vitaminei K. S-a putut demonstra că practicarea

circumciziei are ca urmare o frecvență mai redusă a anumitor forme de cancer la

evrei, față de celelalte popoare, constituind astfel profilaxie eficientă

împotriva unor astfel de boli.
În mai multe rânduri, Sfânta Scriptură amintește de existența medicilor. Regelui

iudeu Asa, care „s-a îmbolnăvit de picioare, așa încât avea mari dureri” (II

Paralipomena 16, 12), nu i s-a reproșat că a consultat medicii, ci că s-a

comportat ca un nelegiuit și nu a căutat mai întâi de toate pe Dumnezeu. Sfântul

Evanghelist Luca, „doctorul prea iubit” (Coloseni 4, 14), a continuat să practice

medicina și după ce a devenit ucenicul lui Hristos. Este remarcabil vocabularul

medical pe care-l folosește în Evanghelia și în cartea Faptele Apostolilor scrise

de el, unde se regăsesc și descrieri medicale (Fapte 3, 7; 4, 22; 9, 8-9; 19,

11-12). Precizia științifică a doctorului antiohian contrastează cu relatările mai

puțin tehnice pe plan medical ale celorlalți evangheliști. Au fost evidențiate, de

asemenea, asemănările uimitoare dintre prologul Evangheliei a treia (Luca 1, 1-4)

și tratatele medicale ale antichității. Toate acestea confirmă mărturia medicului

Paul Tournier din interferența semnificativă Biblia și medicina: „Prima mea

descoperire este bogăția incomparabilă a Bibliei. Ea este cartea dramei omenești,

uimindu-ne cu realismul ei. Iar pentru noi medicii, care suntem adânciți în

această dramă, Scriptura este deosebit de interesantă. […] Ea evidențiază într-un

mod deosebit grija personală a lui Dumnezeu pentru fiecare om”.

http://laurentiudumitru.ro/blog /2006/10/03/ teme-medicale- in-sfanta-scriptura/
Reply With Quote