Teme medicale în Sfânta Scriptură
Prof. Cornel Dragoș (Argeșul Ortodox)
Teologie și știință
Teme medicale în Sfânta Scriptură
„Omul nu ar fi cu adevărat un om modern fără achizițiile științei, dar ar fi în
mod sigur un om incomplet dacă nu ar ține seama de adevărurile revelate în Biblie”
(dr. H. Rohrbach).
Tendința actuală a ideilor și concepțiilor științifice este armonizarea cu
Revelația biblică într-un grad mult mai ridicat și mai adecvat decât ideile și
concepțiile care circulau în urmă cu câteva decenii.
Dacă există un domeniu al științei care să intereseze mai mult pe om, acesta este
cel al medicinii. În Scriptură apar noțiuni de anatomie și fiziologie
nesistematizate, cu privire la diferite organe și țesuturi din constituția
corpului uman.
Mai mulți autori biblici (Iov 10, 8-12; Psalmul 138, 15-16; Iezechiil 37, 6-8)
amintesc de dezvoltarea embriologică. Nimic mai uimitor decât acest „film” concis
al dezvoltării embrionare pe care îl derulează autorul cărții Iov: plecând de la o
masă protoplasmatică aparent omogenă și nediferențiată, comparată cu laptele care
curge și chiar cu cel închegat – o stare fizică ce nu este nici lichidă, nici
solidă și care poate suferi variații, ceea ce astăzi numim gel – are loc mai întâi
diferențierea pielii, apoi a cărnii (mușchii) și, în fine, a țesuturilor și
organelor mult mai specializate, oase și sistem nervos (Iov 10, 10-12).
Câtă minuțiozitate observăm și în descrierea simptomelor anumitor boli
contagioase! Spre exemplu în Levitic 13 ni se redau indicații asupra mecanismului
și agenților contagioși, ca și asupra principiilor și măsurilor profilactice cu
privire la lepră și râie (cf. dr. Rene Pache, Note la Levitic). Unele rețete din
aceeași carte a Vechiului Testament își găsesc justificarea în observații
privitoare la igiena alimentară. Deosebirea dintre animalele curate și necurate
era parțial întemeiată pe considerente „umane” în consonanță cu Legea mozaică.
Anumite animale găzduiesc adesea paraziți transmisibili omului, altele au anumite
obiceiuri respingătoare… Astfel, printre animalele de pradă enumerate în Levitic
11, 13-19, o parte se hrănesc cu stârvuri. Porcul, a cărui carne este indicată ca
necurată (Levitic 11, 7), este foarte adesea atins în Orient de trichineloză,
mâncând șobolani contaminați și putând să îmbolnăvească omul. Iepurele de casă și
cel de câmp (încadrat între animalele necurate) găzduiesc în stare de larvă viermi
paraziți din grupul teniilor, ale căror forme adulte se găsesc în intestinul
câinelui - larva sau cenura Taeniei serialis, spre exemplu. Pe de altă parte, dacă
s-ar fi cunoscut pe atunci viroza mortală numită mixomatoză, a cărei victimă este
iepurele (diagnosticată la sfârșitul secolului al XX-lea la Antipozi) și faptul că
s-a răspândit din 1952 cu o viteză fulgerătoare în Franța, ar fi fost un motiv
suficient pentru ca Biblia să-l menționeze printre animalele necurate.
Printre alte teme interesante, dr. Mac Millen demonstrează pe bază de cifre în
lucrarea Boală sau sănătate după alegere? (1971), că nu la întâmplare indică
Biblia cea de a opta zi după naștere pentru practicarea circumciziei. Acesta este
momentul precis în care cei doi factori esențiali coagulării sangvine se regăsesc
în sânge în proporții optime: prima este protrombina fabricată de ficat și a doua
vitamina K, despre care s-a vorbit abia în anii 1925-1934, secretată de diverse
bacterii ce trăiesc în simbioză în intestin și care este necesară pentru
elaborarea protrombinei în ficat. Înainte sau după acest moment se pot produce
hemoragii grave. Recunoscători cercetărilor care au descoperit și analizat
procesul sanguin de coagulare, trebuie să constatăm că nu dreptul patriarh Avraam
a fost cel care a ales ziua a opta (Facere 17, 12), după secole de experiențe și
de eșecuri, ci Însuși Creatorul vitaminei K. S-a putut demonstra că practicarea
circumciziei are ca urmare o frecvență mai redusă a anumitor forme de cancer la
evrei, față de celelalte popoare, constituind astfel profilaxie eficientă
împotriva unor astfel de boli.
În mai multe rânduri, Sfânta Scriptură amintește de existența medicilor. Regelui
iudeu Asa, care „s-a îmbolnăvit de picioare, așa încât avea mari dureri” (II
Paralipomena 16, 12), nu i s-a reproșat că a consultat medicii, ci că s-a
comportat ca un nelegiuit și nu a căutat mai întâi de toate pe Dumnezeu. Sfântul
Evanghelist Luca, „doctorul prea iubit” (Coloseni 4, 14), a continuat să practice
medicina și după ce a devenit ucenicul lui Hristos. Este remarcabil vocabularul
medical pe care-l folosește în Evanghelia și în cartea Faptele Apostolilor scrise
de el, unde se regăsesc și descrieri medicale (Fapte 3, 7; 4, 22; 9, 8-9; 19,
11-12). Precizia științifică a doctorului antiohian contrastează cu relatările mai
puțin tehnice pe plan medical ale celorlalți evangheliști. Au fost evidențiate, de
asemenea, asemănările uimitoare dintre prologul Evangheliei a treia (Luca 1, 1-4)
și tratatele medicale ale antichității. Toate acestea confirmă mărturia medicului
Paul Tournier din interferența semnificativă Biblia și medicina: „Prima mea
descoperire este bogăția incomparabilă a Bibliei. Ea este cartea dramei omenești,
uimindu-ne cu realismul ei. Iar pentru noi medicii, care suntem adânciți în
această dramă, Scriptura este deosebit de interesantă. […] Ea evidențiază într-un
mod deosebit grija personală a lui Dumnezeu pentru fiecare om”.
http://laurentiudumitru.ro/blog /2006/10/03/ teme-medicale- in-sfanta-scriptura/