View Single Post
  #1565  
Vechi 22.12.2016, 18:24:11
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Sfântul Teofan Zavoratul - Starea Pacatosului ( 1 )

Starea păcătosului

“În cele mai multe cazuri, cuvântul lui Dumnezeu înfățișează pe păcătosul aflat în nevoia de înnoire prin pocăință ca fiind cufundat într-un somn adânc. Trăsăturile proprii unor astfel de oameni nu sunt întotdeauna reduse doar la o decădere vădită, ci mai degrabă și la lipsa, în cel mai strict sens, a râvnei inspirate, neegoiste, de a plăcea lui Dumnezeu, precum și a silei desăvârșite față de orice lucru păcătos. Dăruirea nu e deloc grija cea mai de seamă a preocupărilor și ostenelilor lor; au timp pentru multe alte lucruri, dar sunt cu desăvârșire nepăsători față de propria lor mântuire și nu simt primejdia care îi paște. Nesocotesc viața cea bună, ducându-și zilele în necredință, chiar dacă uneori, din afară, ar putea părea drepți și fără de prihană.

1. Câteva amănunte cu privire la omul lipsit de har

Aceasta este starea generală a păcătosului. Iată și câteva amănunte cu privire la omul căruia îi lipsește harul: odată întors de la Dumnezeu, omul se înțepenește bine în sine și face din sine rostul ultim al vieții și lucrării sale. Aceasta se întâmplă deoarece, în acest punct, după Dumnezeu, pentru el nu a mai rămas nimic mai presus de sine și mai ales deoarece, primind mai înainte toate din belșug de la Dumnezeu iar acum uitând de El, se grăbește și se îngrijește să pună altceva în loc. Pustiul care s-a ivit înlăuntrul său prin despărțirea lui de Dumnezeu îi pricinuiește o sete de nestins, care nu-l chinuie încă, dar nici nu-l lasă. Omul a devenit un hău fără fund. Face tot ce poate pentru a umple genunea din el, dar nu reușește nici să o vadă, nici să o simtă umplându-se. Astfel, își petrece toată viața în trudă, sudoare și grele osteneli; se ocupă de tot felul de treburi prin care speră să afle un mijloc de a-și potoli setea de nestins. Aceste treburi îi înghit toată puterea, atenția și timpul. Sunt bunul lui cel mai de preț, în care și-a pus tot sufletul. Acum e limpede de ce un om care a făcut din sine rostul său ultim nu e niciodată el însuși; în schimb, totul e în afara lui, în lucrurile fie născocite, fie adunate prin mândrie. El s-a despărțit de Dumnezeu, Care este plinirea a tot ce există, în sine însuși e gol; nu i-a mai rămas decât o părută revărsare a sa în șirul nesfârșit al lucrurilor și trăirea prin ele. Astfel, păcătosul însetează, se agită și se necăjește cu nenumărate treburi și lucruri din afara lui și a lui Dumnezeu. De aceea, o trăsătură proprie vieții păcătoase este, în nesocotirea mântuirii, grija și silința pentru multe (vezi Luca 10, 41).

St_teofan7878

2. Grija și silința pentru multe

Diferitele tente și deosebiri ale acestei griji și silințe pentru multe țin de felurile pustiului care s-a ivit în suflet. Există o pustiire a minții care a uitat pe Cel Ce este totul; ea naște grija și silința pentru multa învățătură, iscodire, cercetare și curiozitate. Mai este și o pustiire a voinței care a fost lipsită de stăpânirea ei de către Cel Ce este totul; aceasta naște dorința de multe lucruri, înșelarea de avuții, astfel ca totul să fie în mâinile noastre, în stăpânirea noastră; acesta este, egoismul. Pe urmă mai este și o pustiire a inimii, lipsită acum de putința de a se bucura de Cel Ce este totul; ea pricinuiește setea de mulțumire prin lucruri nenumărate, mereu altele, sau căutarea unui nesfârșit șir de obiecte prin care năzuim a afla plăcere pentru simțuri – atât în afară, cât și înăuntru. Astfel, păcătosul se frământă din pricina multei învățături, a stăpânirii de avuții și a dorinței de plăceri. Se distrează, are și dispune, iscodește. Se învârte în jurul acestor cozi toată viața lui. Iscodirea îi face cu ochiul, inima speră să guste dulcețurile lumii și e momit de propria sa voință. Oricine se poate încredința de aceasta dacă stă să îi urmărească mișcările sufletului de-a lungul unei singure zile.

Dacă rămâne singur, păcătosul va continua să se învârtă în acest cerc vicios, pentru că așa ajunge firea noastră atunci când e robită păcatului. Totuși, atunci când se află în prezența altora, rotocoalele lui se înmulțesc de mii de ori și devin din ce în ce mai întortocheate. Lumea întreagă e plină de oameni care fac neîncetat tot felul de lucruri, întreabă, se distrează și se perindă de ici-colo ale căror mișcări în toate acestea au format un sistem care i-a supus pe toți sub legile sale, făcând din ele o Lege pentru toți cei aflați în sfera lui de influență, în această adunare de obște, fiecare intră fără să vrea în legătură cu celălalt, interacționează unii cu alții, iar prin interacțiunea lor își sporesc iscodirile, egoismul și goana după plăceri de zeci, sute și mii de ori, punându-și toată fericirea, bucuria și viața în această vâltoare nebună. E lumea deșertăciunii, în care îndeletnicirile, cărările, legea, legăturile, limba, plăcerile, distracțiile, ideile – totul, de la cel mai mic lucru până la cel mai mare – sunt pătrunse de lucrarea acestor trei duhuri rele ale grijii și silinței pentru multe pomenite mai sus. E ceea ce pricinuiește jalnica învârtire a sufletelor oamenilor lumești.

Trăind în strânsă unire cu această lume, fiecare păcătos e prins în înmiitele ei mreji și e atât de încâlcit încât nici nu le mai vede. O asemenea povară apasă asupra oricărui om lumesc și a fiecăruia dintre părțile lui, astfel încât nu mai are tăria de a se lăsa clintit nici un pas, cât de mic, de nimic din cele ce nu sunt lumești, căci aceasta ar fi ca și cum ar trebui să ridice o jumătate de tonă. Așa că, nimeni nu mai purcede la o lucrare atât de anevoioasă și nici măcar nu se mai gândește la ea; în schimb, toți o duc tot așa, forfotind neîncetat prin șanțurile în care au căzut.

St_teofan7878
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote