View Single Post
  #1568  
Vechi 26.12.2016, 02:15:50
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit ( 4 )

5. Felul lăuntric de a fi al păcătosului

Dacă luăm aminte la felul lăuntric de a fi al păcătosului, putem descoperi că uneori este cultivat, dar este cu desăvârșire orb în ceea ce privește lucrurile dumnezeiești și problema propriei sale mântuiri. Chiar dacă se frământă și se silește neîncetat în tot felul de treburi, în schimb e leneș și nepăsător în ceea ce privește rânduiala propriei lui mântuiri; deși încearcă permanent când scârbele, când plăcerile inimii, el este cu desăvârșire nesimțitor la cele duhovnicești, în acest sens, toate puterile lui de a fi sunt vătămate de păcat; iar în păcătos rămân doar orbirea, nepăsarea și nesimțirea.

Nu vede starea în care se află, așa că nu simte nici primejdia care îl paște. Nu simte primejdia, și de aceea nici nu se silește nici nu se îngrijește ca să se izbăvească de ea. Nevoia de a se schimba și de a fi mântuit nici măcar nu-i trece prin minte. Are convingerea fermă și de nezdruncinat că așezarea vieții lui este cea mai nimerită, nu-i trebuie nimic mai mult, deci totul trebuie să rămână așa cum este. Prin urmare, socotește orice i-ar aminti de o altă viață de prisos pentru el; nu ascultă și nici măcar nu poate pricepe la ce ar folosi. Fuge și se ferește de așa ceva.

St_teofan7878

Lucrarea harului dumnezeiesc

Am spus că păcătosul se aseamănă unui om cufundat într-un somn adânc. Așa cum cel adormit nu se va trezi și nu se va scula de la sine, în ciuda pericolului care se apropie, de nu vine cineva să-l zgâlțâie, tot așa cel cufundat în somnul păcatului nu-și vine în fire și nu se trezește până când nu vine harul dumnezeiesc în ajutorul lui. Prin nemărginita milostivire a lui Dumnezeu, acest har stă la îndemâna tuturor, se apropie pe rând de fiecare și îi cheamă limpede pe toți: „Deșteaptă-te cel ce dormi și te scoală din morți și te va lumina Hristos” (Efeseni 5, 14).

Această asemănare a păcătoșilor cu cei adormiți ne oferă un punct de plecare pentru o cercetare amănunțită a întoarcerii lor la Dumnezeu. De pildă, cel ce doarme se trezește, se scoală și se pregătește de lucru. Un păcătos care se întoarce la Dumnezeu și se pocăiește este trezit din „nani-nani”-ul păcatului, ajunge la hotărârea de a se schimba (se scoală) și la urmă se îmbracă cu putere pentru noua sa viață prin Sfintele Taine ale Pocăinței și împărtășaniei (pregătirea de lucru). Aceste momente sunt descrise în parabola Fiului Risipitor astfel:

Venindu-și in sine înseamnă că și-a venit în fire; „Sculăndu-mă, mă voi duce” arată că s-a hotărât să înceteze vechiul său mod de viață; am greșit este pocăința, iar tatăl îl îmbracă (iertarea și dezlegarea de păcate) și îi pregătește un ospăț (Sfânta împărtășanie) (vezi Luca 15, 11-32).

Așadar, trei sunt treptele întoarcerii păcătosului la Dumnezeu: 1) trezirea din somnul păcatului; 2) luarea hotărârii de a lepăda păcatul și a se face plăcut lui Dumnezeu; 3) înveșmântarea cu putere de sus spre aceasta prin Sfintele Taine ale Pocăinței și Împărtășaniei.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote