View Single Post
  #936  
Vechi 30.12.2016, 01:38:21
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Rafail Noica -Nesimțirea duhovnicească ( 1)

Vorbiți-ne puțin despre ne-simțirea duhovnicească.
– Ne-simțirea duhovnicească poate să fie un răspuns la întrebarile: „ Ce este moartea?”, “De care moarte ne-a izbăvit Hristos? ” . Cadavrul este nesimțitor. Așa, și când duhul nostru este nesimțitor la cele ale harului, în măsura aia suntem morți. Și de această moarte ne-a izbăvit Hristos, că nu ținând preceptele legii putem învia dintru ne-simțire întru simțire, ci cum zice Sfântul Pavel, prin credința propovăduirii, auzind cuvântul propovăduirii, al bunei-vestiri a Împărăției. Dacă acel cuvânt este vrednic, sau, poate, chiar nevrednic fiind, dacă Dumnezeu binevoiește prin el să insufle vreun suflet sau mai multe,
insuflarea pe care-o primim este un început de înviere . Întorcându-ne către Biserică, dacă începem să vedem lucrarea și puterea Tainelor, de multe ori, prin spovedanie, prin Împărtășanie
– când trăiești pe viu, pe pielea ta, curățirea, învierea pe care o trăiești – începi din ce în ce mai mult – și asta ar fi cultura filocalică –
să devii din ce în ce mai simțitor: astăzi simți câteva, mâine, în principiu, ar trebui să simți mai multe
.
Paradoxal, noi trecem, dupa o primă fază a învierii , printr-o a doua fază – pe care părintele Sofronie o numea a harului – dar această a doua perioadă este o perioadă în care trăim tocmai pierderea acestei simțiri, ne retrezim așa cum am fost la început, am pierdut insuflarea și înțelegerile pe care le-am avut , și perioada aceasta a doua a nevoinței noastre este cea mai lungă
. Dar nici asta nu este o perioadă tragică – adică tragică [dramatica] este, dar nu este menită spre tragedie și nu este cazul să deznădăjduim, ci a doua perioadă , în care avem deja experiența vieții, adică a simțirii duhovnicești, în măsura în care, amintindu-ne de experiența harului, lucrăm pe acele linii , încercăm să trăim credincioși acelei experiențe, această a doua perioadă este o călătorie spre a însuși nu numai experiența pe care am primit-o cu acest prim har, dar mult mai mult și mult mai desăvârșit . Părintele Sofronie zicea că primul har este ca o “mamonă nedreaptă“. Ne-a dat Dumnezeu “pe nedrept” [nota noastra: fara sa meritam, in mod gratuit – cf. Luca 16, 1-12, Parabola iconomului nedrept ], El știe de ce și cum și cum s-a putut, ne-a dat o experiență a vieții pe care “pe nedrept” am primit-o, că nici n-am putut s-o păstrăm . Dar acum cultivăm ceea ce, în a treia fază, va fi același har, dar înmulțit, îmbogățit, iar de data aceasta însăși firea noastră, de neîndepărtat în vecii vecilor.
Așa că ne-simțirea duhovnicească este acea
moarte din care nu paza preceptelor legii ne-a înviat, ci Hristos prin lucrarea Lui
și prin puterea pe care a dat-o cuvântului propovăduirii , mai ales după Învierea din mormânt – cum vedem în cazul lui Luca și Cleopa, că “ ardeau inimile lor”
– și a desăvârșit-o cu șederea de-a dreapta Tatălui și, deci, acel început de înviere care, trecând prin toate fazele cele mai minunate și cele mai paradoxale, ne duce la învierea finală – care este harul dobândit de noi printr-o viață de multă trudă și răbdare, și rugăciune, când acest har va fi însăși firea noastră. Si – zicea părintele Sofronie – [ca aceasta este] firea noastră primă , deși o dobândim cronologic ca a doua. Însă, calitativ, prima noastră fire, de acum de nestrămutat în veci.
– Vă rugăm să ne vorbiți despre cele cinci simțuri duhovnicești.
– Nu știu unde, la care Părinți, am citit cândva că îndărătul acestor cinci simțuri trupești sunt cinci simțuri duhovnicești. Și mai ziceam pe undeva că, așa cum am înțeles că primul simț care se dezvoltă în prunc, înainte de naștere, este auzul și că, prin auz, fătul din pântecele maicii se obișnuiește să deslușească glasul tatălui, al mamei, al altora, și, când se naște, îi recunoaște după auz, așa și în cultura filocalică
ascultarea este nu o disciplină, cum este în armată sau în orice instituție omenească, ci este cu precădere cultivarea acestui auz duhovnicesc .
În ascultare noi căutăm voia lui Dumnezeu. Dacă vreți, căutăm glasul Bunului Păstor, ca să luăm capitolul 10 din Evanghelia Sfântului Ioan, unde spune Mântuitorul că Oile mele glasul Meu aud și-Mi urmează Mie. Deci învățăm să auzim glasul lui Dumnezeu , voia lui Dumnezeu prin toată lucrarea duhovniciei.
Deci ascultarea trebuie să devină o Taină a Bisericii. Să nu reducem Tainele Bisericii la șapte, fie că cele șapte sunt de căpătâi. Dar și ascultarea și multe alte elemente, orice legătură între Dumnezeu și om sau, să zicem, între om și Dumnezeu, este o Taină
. Și ascultarea trebuie să fie la nivel de Taină , unde omul urmează glasului Bunului Păstor, glasul care, la început, ne-a zis: Dar din pomul acela nu veți mânca, fiindcă, atunci când veți mânca, cu siguranță veți muri
. Și să ascultăm glasul acela până când el ne va îngădui, dacă e cazul, să mâncăm din acel pom, fiindcă ni s-a copt înțelegerea, sau unde ne va duce.
La fel și cu vederea. Avem multe pilde de părinți moderni acum, ca părintele Porfirie . Toate cărțile care s-au scris și s-au tradus în română vorbesc de vederea lui duhovnicească. Și el ne arată mai desăvârșit decât mulți alți sfinți moderni că
vederea asta e o realitate. În ultima fază a vieții lui orbise din cauza cancerului, dar el, totuși, vedea și mult mai deslușit decât poți vedea prin ochiul și nervul optic și toate astea.
Sfântul Siluan zice că harul se deslușește prin gust: simți gustul prezenței lui Dumnezeu și gustul vrăjmașului.
Prin experiență, dacă ai avut experiența harului lui Dumnezeu și a înșelăciunii diabolice, acum deslușești prin gust . Iar gustul e foarte aproape de miros , există un miros al harului și un miros al vrăjmașului.
Mai există și un pipăit, când simți prezența lui Dumnezeu. Ce înseamnă că simți? Oare nu ăsta este un pipăit duhovnicesc?
Deci în câteva cuvinte putem vorbi despre cele cinci simțuri duhovnicești . Astea trebuie să se dezvolte cât mai mult înainte de experiența mormântului sau înainte de sfârșitul vieții noastre pe pământ, în orice fel va fi, ca, așa cum la naștere, ca prunc, am fost destul de desăvârșiți ca făt în pântecele maicii ca să supraviețuim aici, ba și să creștem, să ne dezvoltăm, așa și ceva se va întâmpla după moarte.
Părintele Sofronie spunea: “Pocăința noastră nu se poate termina pe pământul ăsta ” , că pocăința, adaug eu, departe de a fi doar un moment foarte parțial de întoarcere morală, de la imoralitate la moralitate sau așa ceva , pocăința este dinamica vieții veșnice care lucrează în noi. Și, spune părintele Sofronie, sfârșitul pocăinței este când am ajuns la deplinătatea vieții dumnezeiești în noi, măsura bărbatului desăvârșit în noi, a lui Hristos în noi
. Or asta, zice el, pe pământ nu se poate împlini, numai în veșnicie, deci și în veșnicie va fi o creștere , dacă avem destulă desăvârșire pruncească, ca să putem în primul rând supraviețui acolo cum am supraviețuit aici, ca să putem și acolo crește până la desăvârșire. Cum va fi aia, vedea-vom, da Domnul să vedem.
– Cum putem afla care este voia lui Dumnezeu cu noi, atunci când ne aflăm la o cotitură în viață?
– Se leagă de o întrebare de la ultima noastră cuvântare aici, împreună, când m-a întrebat cineva ce înseamnă ce-am zis eu cândva, că
toate încep în nevăzut. Aveam în vedere rugăciunea. Deci, zic, iarăși începem cu „Doamne…”. Orișiunde ești, în orice clipă, la orice cotitură, începi cu „Doamne… ” și-L întrebi pe Dumnezeu și Domnul să călăuzească mai departe .
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote