Părintele Cleopa Ilie :
Astăzi, la începutul Anului Nou, prăznuim pe Sfîntul Ierarh Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadociei, unul dintre cei mai vestiți păstori ai Bisericii și propovăduitori ai Evangheliei lui Hristos.
Acest mare ierarh este un adevărat stîlp al dreptei credințe, numit de Sfîntul Grigorie Teologul "împăratul cuvintelor duhovnicești", "Ochiul Bisericii" și "Gura de foc a Duhului Sfînt". O adevărată icoană a păstorilor de suflete care a strălucit în lume, atît prin înțelepciunea cuvintelor, cît mai ales prin puterea faptelor, prin numărul minunilor sale și prin tăria Duhului Sfînt, care ardea în inima lui. Apoi cu trăirea sa cea mai presus de om, s-a făcut ca un fulger al luminii. Toate sinoadele Sfinților Părinți, atît ecumenice cît și locale, ce s-au ținut în diferite vremuri, au ținut cont de autoritatea canoanelor sale. Toți Sfinții Părinți l-au cinstit și toți binecredincioșii creștini de pretutindenea sărbătoresc cu mare evlavie pînă în ziua de azi numele lui. El a fost și este ochiul și dreptarul duhovnicesc al Bisericii lui Hristos și pildă vrednică de urmat pentru toți ierarhii ei.
Sfîntul Ierarh Vasile s-a născut în Cezareea Capadociei din Asia Mică. Părinții lui se numeau Vasile și Emilia și au avut zece copii, dintre care cinci au devenit sfinți împreună cu părinții lor și cu bunica lor Macrina. Prietenul său iubit, Sfîntul Grigorie Teologul, zice că familia lor a fost binecuvîntată de Dumnezeu cu marele Vasile, cu toate că și ceilalți frați ai lui nu au rămas cu mult mai prejos decît el. Toți cei patru frați și cinci fete din familia lor duceau viață în sfințenie, evlavie, în dumnezeiască iubire, în rugăciune, milostenie și bună așezare a sufletului. Familia Sfîntului Vasile a fost o familie de sfinți. Cînd s-a născut pe lume, era atît de mic și de slab, încît era gata să moară. Dar mama sa, Emilia, o femeie bună și tare în credință, s-a aruncat cu fața la pămînt înaintea icoanei Mîntuitorului și a zis: "Doamne, dăruiește-mi copilul acesta și ți-L voi da Ție, spre slujbă", și îndată copilul a început a se face sănătos și a crește în frică de Dumnezeu.
Frații Sfîntului Vasile au fost: Sfîntul Grigorie, episcop de Nîssa, cel mai mare dintre ei; după el a urmat Sfîntul Vasile, apoi Sfîntul Navgratie, mare pustnic și făcător de minuni în pustia Sinaiului și apoi Sfîntul Petru, episcopul Sevastiei. Deci, trei ierarhi sfinți și un pustnic.
Dintre fete, Sfînta Macrina, cea vrednică de laudă, a fost mai mare cu vîrsta decît toți. Ea a ajutat pe mama lor Emilia la creșterea tuturor copiilor, învățîndu-i pe toți dreapta credință în Iisus Hristos, din pruncie. Apoi, intrînd în nevoința monahală, a fost stareță la o mînăstire de călugărițe din Pont, unde s-a săvîrșit. Celelalte patru surori ale ei s-au căsătorit, au avut copii și au dus viață cu totul creștinească și sfîntă.
Primul dascăl care a contribuit la formarea duhovnicească a Sfîntului Vasile a fost mai întîi fericita sa mamă Emilia. Apoi au fost sora și bunica lui, care se numeau amîndouă Macrina. Iar în cunoașterea Sfintei Scripturi cel dintîi povățuitor i-a fost tatăl său Vasile, care era un dascăl creștin renumit în Pont.
La vîrsta cuvenită feciorul Vasile a fost dat să învețe carte la Cezareea Capadociei, un oraș de cultură vestit din centrul Asiei Mici. De aici a fost dus la studii mai înalte la Constantinopol, capitala Imperiului Romano-Bizantin, unde a deprins retorica și filosofia greacă, după obiceiul de atunci. Apoi a fost dus la Atena, capitala înțelepciunii grecești, pentru a studia filosofia antică. Aici se întîlnește cu iubitul său prieten și compatriot, Sfîntul Grigorie Teologul, prietenie care a durat toată viața. Amîndoi învățau, se rugau și mergeau împreună încît se poate spune că aveau o minte și un suflet înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor. Ei cunoșteau numai două drumuri în Atena: unul care ducea la școală și altul la biserică. Aici au învățat mai mulți ani, avînd un dascăl vestit, anume Eubul, pe care Sfîntul Vasile l-a convertit la credința în Hristos. Odată l-a întrebat dascălul său Eubul pe Sfîntul Vasile: "Care este adîncul filosofiei?" Iar el i-a răspuns: "Adîncul filosofiei este cugetarea neîncetată la moarte!" Acest răspuns i-a uimit pe toți, aflînd că cea mai înaltă înțelepciune sau filosofie este să ne aducem aminte întotdeauna de ceasul morții și al judecății, că aceasta ne păzește de păcat.
Din Atena, Sfîntul Vasile s-a întors în patrie unde a înființat o școală de retorică. În anul 357, însă, face o lungă călătorie pe la toate mînăstirile din Egipt, Palestina și Sinai, se închină la Mormîntul Domnului și primește botezul în rîul Iordan, după obiceiul primelor secole. De la Sfintele Locuri, Sfîntul Vasile se întoarce din nou în Cezareea Capadociei și este hirotonit preot de arhiepiscopul Ermoghen. Apoi, murind bătrînul păstor, a venit altul în locul lui care îl invidia pe Sfîntul Vasile pentru viața și înțelepciunea lui. El însă, fugind de invidie, împreună cu fericitul Grigorie Teologul, s-au retras la nevoință pustnicească în părțile Pontului.
Aici au întemeiat o vestită mînăstire, au adunat în jurul lor sute de monahi și au dus o fericită viață duhovnicească în desăvîrșită dragoste, bucurie și liniște. În această mînăstire a comentat Sfîntul Vasile cărțile Sfintei Scripturi și a scris vestita sa carte numită "Hexaimeron", precum și "Rînduielile vieții monahale". Nu departe a întemeiat și o mînăstire de călugărițe, unde era egumenă Sfînta Macrina, sora sa. Prin aceasta Sfîntul Vasile a dat o nouă regulă de viață monahală, în care se pune accentul mai ales pe viață de obște desăvîrșită, pe rugăciune, pe cugetare la cele duhovnicești și pe trăire în deplină dragoste și lepădare de sine.
După cîțiva ani de nevoință, cei doi sfinți și frați în Hristos au fost chemați de Duhul Sfînt să apere dreapta credință în lume că se înmulțiseră eresurile în Biserică și mulți fiind amăgiți părăseau credința ortodoxă și se făceau arieni. Apoi, nu se putea să stea lumina sub obroc. Nu se cuvenea ca asemenea mari luminători să stea la liniște în pustie, iar lumea să fie trasă la rătăcire și pierzare. Deci Sfîntul Grigorie s-a dus în Nazianz să ajute pe tatăl său, care era episcop, în apărarea dreptei credințe, iar Sfîntul Vasile a venit la Cezareea și amîndoi combăteau învățăturile ereticilor și întăreau credința ortodoxă în Biserică. Murind episcopul Evsevie, pe scaunul arhiepiscopiei din Cezareea a fost ales Sfîntul Vasile cel Mare, lauda Bisericii lui Hristos.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|