Subiect: Predica de azi
View Single Post
  #3  
Vechi 01.01.2017, 02:30:48
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit 《 Continuare 》

Iubiți credincioși,
Ca păstor de suflete, Sfîntul Vasile îi uimea pe toți clericii și credincioșii cu viața sa îngerească. Nimeni din eparhia sa nu postea, nici se ruga mai mult ca Sfîntul Vasile. Nimeni nu era mai milostiv și mai iscusit în cunoașterea Sfintelor Scripturi ca el. Pentru nevoința sa atît de înaltă Sfîntul Vasile s-a învrednicit de la Dumnezeu de multă înțelepciune duhovnicească, de darul frumoasei vorbiri și de darul facerii de minuni, vindecînd mulți bolnavi și izgonind duhurile cele rele din oameni cu rugăciunea sa. El este considerat de Sfinții Părinți ca cel mai mare exorcist din Biserica Ortodoxă, adică izgonitor de duhuri rele din oameni. Tot el a compus acele rugăciuni de alungare a diavolilor, cunoscute sub numele de "exorcisme" sau "Molitfele mari ale Sfîntului Vasile".
Cele mai mari fapte de iubire și milostenie creștină pe care le-a făcut Sfîntul Vasile cel Mare, în Cezareea, au fost azilele de bătrîni, orfelinatele de copii, de săraci și, mai ales, spitalele pentru bolnavi de tot felul, numite după numele său "Vasiliade". Un cartier întreg al orașului Cezareea era destinat pentru această mare operă creștină filantropică de ajutorare a celor lipsiți și tratare gratuită a celor bolnavi, cu cheltuiala episcopiei care purta grijă de toate.
Pentru îngrijirea bolnavilor, a bătrînilor și a orfanilor, Sfîntul Vasile a adus în spitalele întemeiate de el călugări și mai ales călugărițe, care se numeau "surori de caritate". De la el a rămas pînă astăzi în spitalele din toată lumea tradiția "surorilor" și îngrijitoarelor de bolnavi, care pînă în secolul nostru erau călugărițe de mînăstire. El a întemeiat și școli pentru copii orfani, devenind prin aceasta cel mai mare fondator și ctitor de spitale întreținute de Biserică. Nimeni pînă la el nu mai făcuse așa ceva.
Sfîntul Vasile este, de asemenea, cel dintîi și cel mai mare organizator al monahismului ortodox cu viață de obște, după Cuviosul Pahomie cel Mare din Egipt. Mînăstirile întemeiate de el în Pont, transformarea călugărilor în preoți misionari pentru credincioși, în scriitori și apărători ai Ortodoxiei, în slujitori și predicatori devotați ai Bisericii lui Hristos, fac din Sfîntul Vasile cel Mare cel mai profund ctitor și înnoitor al monahismului creștin.
Ca apărător al vieții monahale în Biserică, Sfîntul Vasile a făcut și a lăsat Bisericii 91 de canoane care sînt valabile și astăzi. Canoanele lui întăresc credința ortodoxă în trăirea morală după Evanghelie, în familie, în cinul călugăresc, în cler și în rîndul credincioșilor. Ca nimeni altul el pedepsește cel mai greu pe cei ce se leapădă de credință și le dă Sfînta Împărtășanie, dacă se căiesc, numai înainte de moarte. La fel pedepsește greu păcatul desfrînării. Pe tineri, dacă păcătuiesc, îi oprește șapte ani de la Sfintele Taine. Pe cei căsătoriți îi oprește pînă la cincisprezece ani, iar pe cei care ucid și avortează cu voia lor douăzeci de ani.
Sfîntul Vasile este considerat cel mai mare și mai aspru canonist al Bisericii lui Hristos. Și aceasta pentru că mai întîi era foarte aspru cu sine; mînca o dată pe zi pîine, apă și puține legume. Avea pe el numai o haină și o mantie, iar pe sub ea purta o cămașă aspră de sac. Dormea cîteva ore pe un pat tare pînă la miezul nopții, apoi se ruga, citea Sfînta Scriptură, scria și medita la cele duhovnicești pînă dimineața. Rugăciunea lui cea mai iubită era cîntarea psalmilor cu bucurie și liniște. Apoi era foarte sărac de cele materiale, că nu avea nimic al său decît hainele de pe el și cărțile, căutînd întru toate să urmeze lui Hristos și marilor sfinți. Pentru viața sa așa de înaltă, unii dintre prietenii săi îl asemănau pe Sfîntul Vasile cu Ilie cel mult postitor și cu marii cuvioși ai Egiptului, precum Antonie și Pahomie. Toate aceste osteneli le făcea ca să-și poată înfrîna trupul și mintea de la toate patimile și cugetele cele rele.
Această aspră nevoință a dus-o Sfîntul Vasile atît la mînăstirea sa din Pont, unde s-a nevoit patru ani, cît și ca arhiepiscop al Cezareei. Că și aici nimeni nu postea mai mult ca el, nimeni nu priveghea în fiecare noapte și nu se ruga mai cu putere ca Marele Ierarh Vasile. Pentru toți era un model viu de bunătate, de răbdare, de smerenie, de rugăciune, de frumoasă vorbire și de profundă cunoaștere a Sfintei Scripturi. Cînd predica el, toți îl ascultau cu lacrimi în ochi și se umpleau de credință și evlavie, că le vorbea de la inimă, ca un adevărat părinte plin de puterea Duhului Sfînt, înaintevăzător și făcător de minuni. În viața lui se spune că predica zilnic, seara și dimineața, chiar și în zilele de lucru. Și aceasta, pentru că Biserica era amenințată de eretici și era însetată după învățăturile mîntuitoare ale Sfintei Scripturi.
Avînd darul facerii de minuni și al înaintevederii, Sfîntul Vasile cel Mare a făcut numeroase vindecări de boli, mai ales izgoniri de demoni din oameni, precum și alte fapte minunate pe care le amintim mai jos.
Într-o zi, cînd Sfîntul Vasile săvîrșea dumnezeiasca Liturghie, a intrat în biserică un iudeu. Cînd se sfințeau Sfintele Taine, iudeul a văzut că plăcutul lui Dumnezeu, Vasile, ținea în mîinile sale un prunc pe care îl sacrifică și-l așează în potir și din el îi împărtășea pe toți cei vrednici. Uimindu-se de această taină dumnezeiască, a zis: "Mare este puterea lui Hristos și taina credinței creștine!" Apoi, descoperind Sfîntului Vasile cele văzute, a dorit să se facă creștin și a fost botezat în numele Preasfintei Treimi.
Odată a venit o foamete mare peste provincia Capadociei, încît mureau oamenii de foame, iar cei bogați nu voiau să-și vîndă grîul pînă nu se ridica prețul. Atunci marele păstor alergă pe la cei avuți și cu multe rugăminți și scrisori abia i-a convins să împartă grîul la cei săraci. Ba chiar el însuși ajuta la împărțirea hranei, potolind foametea și salvînd oamenii de la moarte.
Într-o vară, împăratul Iulian Apostatul (cel lepădat de credință) mergea cu oaste împotriva perșilor și a poposit aproape de Cezareea. Atunci, Sfîntul Vasile împreună cu tot poporul, l-a întîmpinat cu cinstea cuvenită, oferindu-i, după obicei, pîine de orz. Dar împăratul s-a mîniat tare pe el și i-a spus că după ce se va întoarce de la război va distruge cetatea Cezareea, iar pe Vasile îl va exila. Marele bărbat nu s-a înfricoșat, ci, adunînd credincioșii le-a spus primejdia și se ruga în fiecare noapte la biserica Sfîntului Mucenic Mercurie. Cum stăteau în genunchi noaptea, deodată Sfîntul Mucenic Mercurie pictat pe icoană cu sulița în mînă, a ieșit din biserică în văzul tuturor. După puțin timp Mucenicul Mercurie s-a reîntors în biserică avînd sulița însîngerată. Atunci Sfîntul Vasile, înțelegînd că Dumnezeu l-a trimis pe marele mucenic să-l ucidă pe vrăjmașul lui Hristos, Iulian Apostatul, cu sulița, a zis către popor: "Bucurați-vă, fraților, și vă veseliți, că a auzit Domnul rugăciunea noastră, că împăratul cel rău și necredincios și-a luat cuvenita pedeapsă fiind ucis de Sfîntul Mercurie". Așa a scăpat cetatea Cezareea de mînia și răzbunarea împăratului.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote