continuare punct 2
III. Familia: Icoana iubirii lui Hristos față de Biserică7. Biserica Ortodoxă consideră unirea indisolubilă de iubire dintre bărbat și femeie „taină mare… în Hristos și în Biserică” (Efeseni 5, 32), iar familia ce rezultă din aceasta, care constituie singura garanție pentru nașterea și creșterea copiilor, în conformitate cu planul dumnezeieștii iconomii, o consideră „mică biserică” (Sfântul Ioan Gură de Aur, Comentariu la Epistola către Efeseni, 20, PG 62, 143), oferindu-i sprijinul pastoral corespunzător.
Criza contemporană a căsătoriei și familiei este rezultatul crizei libertății ca responsabilitate, al restrângerii acesteia la o realizare de sine orientată spre plăcere, al identificării ei cu mulțumirea de sine individualistă, cu autosuficiența și autonomia, și al pierderii caracterului sacramental al unirii bărbatului cu femeia, precum și al neglijării etosului jertfelnic al iubirii. Societatea contemporană secularizată abordează căsătoria prin criterii pur sociologice și pragmatice, considerând-o o simplă formă de relaționare, una dintre multe altele, toate acestea pretinzând dreptul egal la garantare instituțională.
Căsătoria este laboratorul vieții în iubire, alimentat de Biserică, și darul inegalabil al harului lui Dumnezeu. „Mâna din înălțime” a lui Dumnezeu, „Cel ce unește”, „este prezentă nevăzut și pe cei ce se însoțesc îi unește” cu Hristos și unul cu altul. Cununile care se așază pe capul mirelui și cel al miresei, în timpul săvârșirii Tainei, fac trimitere către dimensiunea de jertfă și devotament deplin față de Dumnezeu și a unuia față de altul. De asemenea, fac referire la viața Împărăției lui Dumnezeu, descoperind finalitatea eshatologică a tainei iubirii.
8. Sfântul și Marele Sinod se adresează, cu iubire și atenție deosebită, copiilor și tuturor tinerilor. În mijlocul haosului definițiilor contradictorii cu privire la identitatea copilăriei, Preasfânta noastră Biserică subliniază cuvintele Domnului: „De nu vă veți întoarce și nu veți fi precum pruncii, nu veți intra în împărăția cerurilor” (Matei 18, 3) și „Cine nu va primi împărăția lui Dumnezeu ca un prunc nu va intra în ea” (Luca 18, 17), precum și toate cele pe care le spune Mântuitorul despre cei care îi „împiedică” (Luca 18, 16) pe copii să se apropie de El și despre cei care „îi smintesc” (Matei 18, 6).
Biserica le oferă tinerilor nu doar „sprijin”, ci și „adevărul” noii vieți divino-umane în Hristos. Tinerii ortodocși trebuie să conștientizeze că sunt purtători ai tradiției seculare și binecuvântate a Bisericii Ortodoxe. În același timp, ei sunt și continuatorii acestei tradiții, care vor păzi plini de curaj și vor cultiva cu dinamism valorile veșnice ale Ortodoxiei pentru a oferi mărturia creștină dătătoare de viață. Din rândul lor vor veni viitorii slujitori ai Bisericii lui Hristos. Așadar, tinerii nu sunt doar „viitorul” Bisericii, ci și expresia activă a vieții iubitoare de Dumnezeu și de oameni a Bisericii în prezent.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|