View Single Post
  #965  
Vechi 01.01.2017, 23:27:04
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Continuare punct 2

IV. Educația în Hristos
9. În zilele noastre, se observă noi tendințe în domeniul formării și educației referitoare la conținutul și scopurile educației, la abordarea vârstei copilăriei, la rolul profesorului și al elevului, precum și al școlii contemporane. De vreme ce educația nu se referă doar la ceea ce este omul, ci și la ceea ce trebuie să fie și la conținutul responsabilității sale, este de la sine înțeles că imaginea pe care o avem cu privire la om și la sensul existenței sale ne determină viziunea cu privire la educația sa. Și Biserica Ortodoxă este îngrijorată profund de sistemul educațional secularizat și individualist dominant astăzi, care agasează generația tânără.
În centrul grijii pastorale a Bisericii se află o educație care urmărește nu doar cultivarea intelectuală, ci și edificarea și dezvoltarea întregii persoane umane ca ființă psihosomatică și spirituală, în conformitate cu principiul întreit: Dumnezeu, om, lume. Prin cuvântul său catehetic, Biserica Ortodoxă, cu multă grijă, cheamă poporul lui Dumnezeu și, în special, tinerii să participe conștient și activ la viața Bisericii, care cultivă în ei „dorința desăvârșită” a vieții în Hristos. Astfel, plenitudinea creștinilor află un sprijin existențial în comuniunea divino-umană a Bisericii și experimentează în aceasta perspectiva resurecțională a îndumnezeirii prin har.
V. Biserica în fața provocărilor contemporane
10. Biserica lui Hristos se confruntă astăzi cu expresii extreme sau chiar provocatoare ale ideologiei secularizării, prezente în evoluțiile politice, culturale și sociale. Un element de bază al ideologiei secularizării a fost din totdeauna și continuă să fie până astăzi deplina autonomizare a omului față de Hristos și față de influența duhovnicească a Bisericii, prin identificarea arbitrară a Bisericii cu conservatorismul, precum și prin caracterizarea ei nefundamentată istoric drept un pretins impediment în calea progresului și dezvoltării. În societățile secularizate contemporane, omul, îndepărtat de Dumnezeu, identifică libertatea sa și sensul vieții sale cu autonomia absolută și eliberarea de scopul său veșnic, având ca rezultat o serie de neînțelegeri și falsificări deliberate ale tradiției creștine. Astfel, dăruirea de sus a libertății în Hristos și înaintarea la „măsura vârstei deplinătății lui Hristos” (Efeseni 4, 13) sunt considerate ca potrivnice tendințelor omului de mântuire proprie. Iubirea jertfelnică este apreciată ca fiind incompatibilă cu individualismul, în timp ce caracterul ascetic al etosului creștin este considerat ca o provocare insuportabilă în calea fericirii individului.
Identificarea Bisericii cu conservatorismul, incompatibil cu progresul civilizației, este arbitrară și inadecvată, de vreme ce conștiința identității popoarelor creștine poartă amprenta de neșters a contribuției diacronice a Bisericii, nu doar asupra moștenirii lor culturale, ci și asupra dezvoltării sănătoase a civilizației seculare în general, de vreme ce Dumnezeu l-a așezat pe om ca administrator (iconom) al creației divine și colaborator al Său în lume. În locul „omului-dumnezeu”, Biserica Ortodoxă îl așază pe „Dumnezeu-Omul” ca măsură ultimă a tuturor lucrurilor: „Nu vorbim de om îndumnezeit, ci de Dumnezeu întrupat” (Sfântul Ioan Damaschin, Expunere exactă a credinței ortodoxe, III, 2, PG 94, 988). Biserica descoperă adevărul mântuitor al Dumnezeului-Om și al Trupului Său, Biserica, drept loc și mod al vieții în libertate, ca „ținere a adevărului în iubire” (Efeseni 4, 15) și ca participare, încă de pe pământ, la viața lui Hristos Cel înviat. Caracterul divino-uman, „nu din lumea aceasta” (Ioan 18, 36), al Bisericii, care hrănește și călăuzește prezența și mărturia ei „în lume”, este incompatibil cu orice mod de conformism al Bisericii față de lume (Romani 12, 2).
11. Prin dezvoltarea contemporană a științelor și a tehnologiei, viața noastră se schimbă radical. Iar ceea ce aduce schimbare în viața omului necesită discernământ, pe de o parte, de vreme ce, pe lângă beneficiile semnificative, cum sunt, de exemplu, facilitarea vieții cotidiene, tratarea cu succes a unor boli grave și explorarea spațială, ne confruntăm, de asemenea, cu efectele negative ale progresului științific. Există pericolul manipulării libertății umane, al folosirii omului ca simplu mijloc, al pierderii treptate a tradițiilor valoroase, al amenințării sau chiar al distrugerii mediului împrejurător.
Din nefericire, știința, prin însăși natura ei, nu dispune de mijloacele necesare pentru prevenirea și rezolvarea multora dintre problemele pe care le creează direct sau indirect. Cunoașterea științifică nu motivează voința morală a omului, care, deși cunoaște pericolele, continuă să acționeze ca și când nu le-ar cunoaște. Răspunsul la problemele existențiale și morale importante ale omului, la sensul veșnic al vieții sale și al lumii nu poate fi oferit fără o abordare spirituală.
12. În epoca noastră, este foarte răspândit entuziasmul pentru evoluțiile impresionante din domeniile biologiei, geneticii și neurofiziologiei. Este vorba de realizări științifice, ale căror aplicare pe scară largă poate produce dileme serioase de ordin antropologic și moral. Utilizarea necontrolată a biotehnologiei la începutul, pe durata și la sfârșitul vieții, pune în pericol deplinătatea autentică a acesteia. Omul face experimente tot mai intens cu propria sa natură într-un mod extrem și periculos. Există pericolul transformării sale într-o mașină biologică, într-o unitate socială impersonală sau într-un dispozitiv cu gândire controlată.
Biserica Ortodoxă nu poate rămâne în afara discuțiilor cu privire la unele aspecte antropologice, morale și existențiale atât de importante. Ea se sprijină pe criterii învățate de Dumnezeu, descoperind relevanța antropologiei ortodoxe în fața răsturnării contemporane a valorilor. Biserica noastră poate și trebuie să exprime în lume conștiința ei profetică în Iisus Hristos, Care prin întrupare a luat asupra Sa omul întreg și reprezintă Prototipul absolut al înnoirii neamului omenesc. Ea subliniază sacralitatea vieții și calitatea omului de persoană, încă din momentul conceperii. Dreptul la naștere este primul dintre drepturile omului. În calitate de comuniune divino-umană, în care fiecare om reprezintă o ființă unică, destinată pentru comuniunea personală cu Dumnezeu, Biserica se opune oricărei tentative de obiectivare a omului, de transformare a sa într-o cantitate măsurabilă. Nu este permis niciunei descoperiri științifice să atingă demnitatea omului și scopul său divin. Omul nu este definit numai de genele sale.
Pe această temelie se fundamentează bioetica din punct de vedere ortodox. Într-o epocă în care imaginile despre om sunt conflictuale, bioetica ortodoxă, spre deosebire de viziunile antropologice seculare autonome și reducționiste, subliniază crearea omului după chipul și asemănarea lui Dumnezeu și destinul său veșnic. Astfel, ea contribuie la îmbogățirea dezbaterii filosofice și științifice cu privire la aspectele bioetice prin antropologia biblică și experiența spirituală a Ortodoxiei.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote